Nekromanti Western 4 - skillnader vis a vi 3:an?

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Är det någon som vet vilka förändringar som planeras till nästa version av Western?
 

Tegman

Veteran
Joined
19 Apr 2005
Messages
39
Location
Umeå
Nästa version? När ska det komma ut en sådan och räcker det inte bara med eventuell uppfräschning av närstridsregelrna som kan läggas i ett .pdf-dokument?

Jag tycker nuvarande regelform är jättesmidig, jämfört med första utgåvan. Där tog en strid rätt lång tid att genomföra, men vissa regler i första tycker jag är bättre så jag har med någon enstaka regel från den.

Den här senaste utgåvans regler använder jag till ett eget rpg som är som X-Files, jag har gjort regler för automatvapen och gjort en massa moderna vapen och extratillbehör såsom lasersikten och skottsäkra västar mm funkar jättebra. Träffmallen i Western slår allt annat tycker jag och jag skulle vilja ha en liknande till många andra rollspel.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Nästa version? När ska det komma ut en sådan och räcker det inte bara med eventuell uppfräschning av närstridsregelrna som kan läggas i ett .pdf-dokument?
Enligt senaste nyhetsbrevet så ska en ny version komma under andra halvåret 2005. Lite sägs ju om vad som kommer att ändras men jag är lite nyfiken på om någon vet mer...
 

Tegman

Veteran
Joined
19 Apr 2005
Messages
39
Location
Umeå
Tack för länken. Vad jobbigt, då kommer att nytt att vara till det nya... Då återstår bara att se hur bra de nya närstridsreglerna blir. För min del är Western bra som det är och jag ser ingen mening med att köpa en massa nya regelböcker.

Men jag har bara första utgåvan, jag har helt missat andra utgåvan. Hur såg den ut? Finns den att ladda ner någonstans så man kan kika på den? Är lite nyfiken och det är alltid kul att läsa något nytt (även om det är gammalt).
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
1:an vs 2:an

Men jag har bara första utgåvan, jag har helt missat andra utgåvan. Hur såg den ut?

Den såg ut så här:



Tvåan kom 1989, bara något halvår efter ettan - de hade tryckt för få av den första versionen så den sålde slut på några månader, och när de skulle nytrycka den passade de på att putsa upp den.

Det är inga stora förändringar mellan dem; lite buggfixar och omstuvningar, samt enstaka uppsnyggade regler. En del av illustrationerna byttes också ut mot snyggare dito.
Om man vill kolla vilken version man har är det lättast att slå upp sidan 3 i någon av böckerna - i den första upplagan pryds den av en man till häst som tittar på en flock kor, i andra upplagan är den utbytt mot några skjutande cowboys.

--
Åke
 

Tegman

Veteran
Joined
19 Apr 2005
Messages
39
Location
Umeå
Re: 1:an vs 2:an

Tack för tipset, ska kolla vilken version jag har, men om jag minns rätt så köpte jag Western direkt då det kom ut.

OT: Det roliga med Western är att jag hade gått och pratat om att det borde finnas ett sådant rollspel med en kompis. Några månader senare så fanns det ett i butiken :gremsmile: Detta utan att jag hade en aning om att det skulle komma. Inte för att jag blev ledsen direkt =)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: 1:an vs 2:an

Jaha! Då sitter man på en kommande raritet framöver.

Ska bli intressant och se om Western 4 följer den svenska trenden just nu... Kanske det blir två böcker som det en gång var i tiden?
 
Top