Nekromanti Werewolf vs. Hunter

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Detta är ingen jämförelse mellan dessa båda rollspel.
Utan det intressanta är att båda dessa utspelar sig i World of Darkness och därmed blir det aktuellt för oss Hunter användare.

Min kampanj i Hunter kommer att influeras av Werewolfs. Så nu undrar jag om någon kan beskriva dessa varelser på ett skrämmande sätt. Hur jag än vänder och vrider på det så kommer jag inte på ett skrämmande beskrivelse (kallas idétorka och är en jobbig period för en SL).

Dessutom hur livsfarliga är dessa varelser för Hunters (=lite speciella människor, med lite speciella krafter), kan werewolfs tänka sig att leva bland människor eller t o m gifta sig med dom, hur döljer de sitt shapeshifting, går det att upptäcka att en människa också är en werewolf?

Tack på förhand. Hoppas att någon gör en utförlig beskrivning av werewolf samhället, så man slipper köpa Werewolf boken från White Wolf :gremsmile:

Use the force!
Impressive, very impressive.
-Silverblade-
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Kort introduktion...

Jag anser inte att varulvar är speciellt läskiga heller, men jag ska försöka ge dig ett exempel på hur det kan bli.

Tänk dig att du och dina Hunter-vänner är ute och går i skogen på jakt efter en elak Gangrel. Ni hör morranden lite längre fram i en glänta. Lagom tills att ni kommer fram ser ni ett tre meter högt och hårigt monster sträcka sig mot himlen och yla över ert bytes lemlästade kropp. Dess långa, blodiga klor glimmar i månljuset. Ni börjar backa precis när den upptäcker er. En av er hinner vända sig för att springa innan monstret är över er...

Låter lite jobbigt, eller hur?

Varulvar lever bland både vargar och människor, de får nämligen inte para sig med varandra (det finns dock en del som skiter i det). Det finns tre "breeds", Lupus (avkomma till varulv-varg), Homid (varulv-människa) och Metis (varulv-varulv).

De människor och vargar vars ena förälder (eller förfader) är varulv blir inte alltid det själv. Dessa människor/vargar kallas Kinfolk. De hjälper (oftast) sina kusiner varulvarna och är immuna mot Delerium (kommer sedan). Om man skulle vara varulv upptäcker man det i puberteten (vid c:a 2 års ålder för vargar).

Varulvar kan skifta mellan tre primära former. Dessa är Homid (människa), Crinos (stridsmaskin) och Lupus (varg). Det finns även två mellanformer, Glabro (jättestor människa) och Hispo (jättestor varg).

En människa som ser en varulv i Crinos springer (i 95% av fallen) iväg åt helvete och gärna lite längre. Detta kallas Delerium. Vargar påverkas inte, men inte många vargar vill slåss med något som är fem gånger större.

Lite siffror, kanske? I Crinos (det är väl det som är intressant) får de Str+4, Dex+3 och Sta+3. De har även Rage (typ som bloodpoints, du har väl Vampire?). Rage kan användas till extra handlingar, ignorera wound penalties, skifta-form-och-agera-med-alla-plus-på-samma-runda och lite annat. De får inte soaka silver alls. Aggravated soakas med Stamina. Agg. wounds läker ett per dag (tror jag, är inte säker). Vanlig skada regenererar de ett per runda (mycket sjukt).

Hoppas bilden klarnat. Om du undrar något mer kan du ju maila mig för jag kanske vet...


[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Elder Girov on 2001-05-15 03:06.</EM></FONT></P>
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Plockar upp tråden...

Liksom vargar är varulvar flockdjur, och de håller ihop, även om (återigen som hos vargarna) strider om posten som alpha-hanne förekommer rätt ofta. Alpha-posten är viktig, därför att det är han som leder varulvarna - varulvssamhället är alltså inte baserat på någonting liknande demokrati, utan absolut auktoritet genom absolut styrka.

Varulvarna tror däremot att världen är korrumperad av en galen naturkraft kallad Wyrmen, och i spelet Werewolf har de rätt - genom korporationen Pentex sprider Wyrmen ångest, hat, skräck och miljöförstöring genom hela världen utan att någon vet om det utom varulvarna. De dyrkar Gaia - jordmodern, som i forna tider utpekade dem till jordens beskyddare. I Werewolf är varulvarna hjältar, de är ute efter att rädda världen. Om man vill introducera dem som antagonister i Hunter är det bäst att ändra på den saken.

Varulvarna är ARGA, främst över Wyrmens framgång och Gaias förfall. Deras ilska (spelmekaniskt förkroppsligad i egenskapen Rage) ger dem många förmågor, men gör dem också till extremt lättretliga varelser som går bärsärkagång mot allt och alla om de inte får göra sig av med sina agressioner med rättmätigt gladvåld mot Wyrmen.

Kommentarer till Girovs inledning...

"Crinos (stridsmaskin)"

En korsning mellan varg och människa, som går lika bra på fyra ben som på två, med våldsamt utökad kroppsmassa och klor som kan skära igenom stål.

"Detta kallas Delerium."

Och är en påminnelse i människans kollektiva undermedvetna om den för länge sedan svunna tiden då varulvar "reglerade" människosläktets tillväxt genom att slakta deras barn. Vad jag har förstått så påverkas inte Hunters av Delerium alls - men det behöver inte betyda att de blir inte blir skraja ändå.

"I Crinos (det är väl det som är intressant) får de Str+4, Dex+3 och Sta+3."

Fel. De får Str+4, Dex+1 och Sta+3.

För övrigt rekommenderar jag introduktionskittet till Werewolf på White Wolfs hemsida - det använder inte samma regelsystem som de andra WoD-spelen, men det innehåller mycket grundläggande bakgrund om varulvarna, deras historia och deras samhälle.
 

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Re: Bra introduktion...

Tackar för din bra introduktion. Du kommer förmodligen att höra av mig eftersom mina spelare undrar lite väl mycket ibland.

Use the force!
Impressive, very impressive.
-Silverblade-
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Så oväntat...

Jag var helt säker på att de får Dex+3. Är det Zulu Shape som får det kanske?

Jag ska maila lite annat sött till dig, Silverblade.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Så oväntat...

Zulu Shape får plus tre på alla fysiska attribut, ja. Men voffarna får nöja sig med Dex+1 i Crinos. HELT ûber är de inte... eller jo, det är de. :)
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
På tal om über [OT]

Om jag inte miss minner mig så står det i VtM Storytellers handbok att en elder kan lätt dänga ner en varulv... men sen har jag för mig att det står någon annan stans att Varulvar dänger ner elders med lätthett... är det bara jag eller går det lite imot varanda?

Nightfang som skulle vilja testa och spela Werevolf och Hunter och Mage och Changeling och Wraith... men lär nog aldrig göra de...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Re: På tal om über [OT]

Varför inte, det skulle kunna bli en kul slaktar-one-shot. Kom igen bara, jag ställer...



Migraineboy - huvudvärken personifierad
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: På tal om über [OT]

Jag misstänker att varje art utmålas som mäktigast i sina egna böcker... jag kan ju ha fel och har knappast gjort någon research på området men det är vad jag gissar i.a.f :)
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: På tal om über [OT]

Hmmm... jag har inte så mycket belägg för det här i olika böcker och jag vet inte var det skulle kunna stå, men jag skulle personligen säga att det beror väldigt mycket på eldern och varulven. Jag menar, en tusen år gammal femte generation Brujah-general skulle lätt spöa en första rankens Glass Walker-hacker, medan en femte rankens Get of Fenris-bärsärk skulle slita en ung Toreador-dansös i stycken precis lika lätt.

Däremot så har ju vampyrer all tid i världen på sig att lära sig slåss... fast varulvar hänger i flock oftare än vampyrer... men vampyrer är bättre på att knacka varulvar utan att lyfta ett finger själva... suck, det finns så många variabler. Varulvar vinner vampyrer över och vampyrer vinner över varulvar så ofta som de behöver göra det i era kampanjer, det är nog det enda man kan säga säkert.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Kanske inte så konstigt...

Hur kul är det att lägga ut pengar på t.ex Vampire och läsa om hur lätt en varulv spöar din RP åt helvete?

Jag har fått känslan av att det mesta som står i böckerna skrivs ur "artens" perspektiv. Då menar jag inte bara vad de tycker om vampyrer, magiker, hober, tomtar osv.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Detta mesta står ur artens perspektiv...

För om man läser t.ex. i alla klan böcker så står det typ nått i stíl med: Vi gjorde så. Tack vare oss lyckades det här. Utan oss skulle allt gå under m.m. (Tremere är ett underbart exempel på överdrift)

Men det är ändå lite skoj att veta att om jag nu skulle träffa en varulv så är jag totalt körd, jag har inte en sketen chans inte en gnytta...

jaja jag vet ju inte direkt hur det står i Werevolf boken om vampyrer, om det står att varulvar sparkar vampyr arsle hårt eller om det är tvärtom...

Nightfang som skulle vilja köra lite werevolf...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Mycket problem...

Varularna kan ju inte riktigt spåra upp och döda alla vampyrer, det skulle ju vara omöjligt. De koncentrerar sig på Wyrmen istället. Att de flesta vampyrer sedan luktar Wyrm är ju en annan sak...

Det finns ju exempel i Werewolf där Glass Walkers går ihop med t.ex. Ventrue för att stoppa Pentex på marknaden. Förmodligen skulle varulvar och vampyrer i stort sett kunna lämna varandra ifred om inte varulvarna var så fanatiska.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Detta mesta står ur artens perspektiv...

<I>Men det är ändå lite skoj att veta att om jag nu skulle träffa en varulv så är jag totalt körd, jag har inte en sketen chans inte en gnytta...</I>

Bara som en fotnot kan nämnas att den enda gången jag spelat Vampire så stötte jag på just en varulv och blev tvungen att slåss med den.

Jag vann. Det där med tärningar är inte helt oviktigt heller. (-:

--
Åke
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Men det funkar inte alltid...

Bara som en fotnot kan nämnas att den enda gången jag spelat Vampire så stötte jag på just en varulv och blev tvungen att slåss med den.

Jag vann. Det där med tärningar är inte helt oviktigt heller. (-:


Jo visserligen har jag en vän som också har råkat ut för en varulv och vann. Men tärningarna gick åt hans håll och inte åt SLs. Men sen min andra kompis var inte lika lyckosam när hans typ ett år (riktigt tid) gammla karaktär mötte en varulv... han dog rätt så sten hårt...

Nightfang som har haft turen att undvika alla varulvar

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Detta mesta står ur artens perspektiv...

"För om man läser t.ex. i alla klan böcker så står det typ nått i stíl med: Vi gjorde så. Tack vare oss lyckades det här. Utan oss skulle allt gå under m.m. (Tremere är ett underbart exempel på överdrift)"

Ja, visst är det härligt? Just Tremere framstår ju som de drygaste, mest arroganta vampyrerna i hela Vampire. I de andra klanböckerna kan man finna en mer ödmjuk attityd, även om det inte är särskilt vanligt. Det vanligaste man brukar kunna läsa ur "in-character"-skildringarna brukar vara ungefär "vår klan kanske inte är perfekt, men jag skulle aldrig vilja vara någon annan." Sen kombinerar ju faktiskt WW "in character" med "out of character" och visar mer objektivt klanens brister. När man läser de styckena undrar man nästan om de inte är körda (i huvudet och i Jyhad) allihopa.
 
Top