NYHET Weis och Hickman (Dragonlance) stämmer Wizards

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Tydligen nukar Wizards två nästan färdiga böcker och stoppar slutförandet av en ny triologi.
Orsaken: oklar, men spekuleras öppet om den av författarnas företrädare i stämningen.

Författarna förväntas förlorat tiotals miljoner dollar, möjligen gånger 3.

Så, vad är chanserna på en T100?


Länk till Scribd, officiellt dokument:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Läst hela nu. Så någonting med racism och sexism skandalerna nyligen fick Wizards och Hasbro att dra tillbaka licensen efter att roman 1 i en ny Dragon Lance trilogi redan var skriven och redaktörer hade gått över den. Eftersom Dragon Lance böcker är typ det enda som inte är ett datorspel som drar in en mängd pengar Hasbro ens märker tänker jag följande:

-Vad var så rasistiskt i nya Dragon Lance att de inte vågar ge ut den?

-De hade tydligen redan gjort ändringar som Wizards bett dem om för att det skulle vara mindre rasistiskt eller sexistiskt. Vad var det för något?

-När läcker boken så att jag kan läsa den och få svar på de andra frågorna?
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Intressant (även om jag skummade texten, som var aldeles för lång för min frukostläsning). Spontant håller jag på W&H då deras sak verkar moraliskt riktig och WotC:s agerande ter sig minst sagt klandervärt. Någon som kan bedöma vad som är ett troligt utfall av stämningen?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Tråden på ENWorld är uppe i 13 sidor av rena spekulationer.

Men ett exempel jag kan plocka ur minnet på något som inte går att publicera idag: gully dwarves är degenererade eftersom de uppkom av blandäktenskap mellan dvärgar och gnomer. Men det kanske ingick i vad de redan gått med på att ändra, jag vet inte.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Tråden på ENWorld är uppe i 13 sidor av rena spekulationer.

Men ett exempel jag kan plocka ur minnet på något som inte går att publicera idag: gully dwarves är degenererade eftersom de uppkom av blandäktenskap mellan dvärgar och gnomer. Men det kanske ingick i vad de redan gått med på att ändra, jag vet inte.
RPGNET tråden är också full med folk som gissar vilt.

Jag kommer genuint inte på något som skulle få folk att inte publicera Dragonlance böckerna idag (jag har bara läst de 6 först och sedan någon enstaka dock). Det är typ inget sex och Goldmoon har ett samtal med Caramon om samtycke när han börjar dejta Tika. Raserna är max wacky bullshit där det ska till mycket för att man läser att drakmännen är en riktig etnisk grupp. Tanis har sin grimdark våldtäkts backstory och sedan måste han välja om han vill dejta den goda oskuldsfulla blondinen eller den onda vagt antyt sexuellt aktiva brunetten som inte är super fräscht men som fortfarande inte är super bad. Och antagligen är det nya huvudpersoner i en ny trilogi.

Det enda jag känner någon skulle kunna gnälla på som faktiskt är där är att det är Narnia nivåer av religös propaganda fast för Mormoner. Med gyllene tavlor med de sanna gudarnas budskap och onda agnostiker och grejer. Men även det är nedtonat i senare grejer och det finns HBTQ huvudpersoner i senare böcker och grejer.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Fast en stor poäng för stämningen är ändå att de helt felaktigt avbrutit samarbetet och därmed bryter kontraktet, inte vad de eventuellt skrev om.
I alla stycken redovisas författarnas stor medgörlighet vid synpunkter, vilket helt lägger fokus på WotCs agerande.
Bizarrt agerande, till och med kraftigt omskrivna böcker borde blivit en finansiell framgång.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det som förvånar mig mest är att nya Dragonlance-romaner skulle inbringa 90 miljoner SEK eller mer till författarna. Låter som science fiction för mig.

Till WotC, kanske. Till förläggaren, jovisst. Men till författarna? Som skriver på beställning? Oklart.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det där med att oro för rasism och sexism skulle ligga bakom det hela är spekulationer från Weis/Hickman.
Enligt stämningen så angav inte WotC någon anledning till varför de bröt kontraktet.
De hade tydligen gjort vissa ändringar i det de skrivit på begäran av WotC, men vad som ändrades och varför det ändrades framgår inte.

Skall bli högst intressant att läsa WotCs syn på saken.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Det som förvånar mig mest är att nya Dragonlance-romaner skulle inbringa 90 miljoner SEK eller mer till författarna. Låter som science fiction för mig.

Till WotC, kanske. Till förläggaren, jovisst. Men till författarna? Som skriver på beställning? Oklart.
De baserade det säkert på George Martin eller nån, med argumentet att fantasy uppenbarligen är populärt igen så de kommer tjäna minst lika mycket.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det som förvånar mig mest är att nya Dragonlance-romaner skulle inbringa 90 miljoner SEK eller mer till författarna. Låter som science fiction för mig.

Till WotC, kanske. Till förläggaren, jovisst. Men till författarna? Som skriver på beställning? Oklart.
Låter mer som hoppfullt tänkande om vad de skulle kunna klämma ut från WotC/Hasbro. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
"Margaret Weis (“Weis”) and Tracy Hickman (“Hickman”) (collectively with Margaret Weis, LLC, “Plaintiff-Creators”) are among the most widely-read and successful living authors and world-creators in the fantasy fiction arena."

Jag blir svårt nyfiken på att läsa WotC:s svar. Det här är ju Grade A hyperbole.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Wizards antydde väl att de skulle släppa nytt material till tre gamla D&D-världar.

Ska man gissa att de har Dragonlance-prylar på väg, men att det blev krångel med just böckerna?
Eller ska man gissa att vi kan glömma Dragonlance-prylar?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
"Margaret Weis (“Weis”) and Tracy Hickman (“Hickman”) (collectively with Margaret Weis, LLC, “Plaintiff-Creators”) are among the most widely-read and successful living authors and world-creators in the fantasy fiction arena."

Jag blir svårt nyfiken på att läsa WotC:s svar. Det här är ju Grade A hyperbole.
Beror naturligtvis lite på hur man räknar och var man drar gränser, men Weis/Hickman har sålt en väldig massa böcker genom åren så de hör faktiskt till de mer framgångsrika fantasyförfattarna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Amerikansk domstol säger:

"Pursuant to Rule 41(a)(1)(A)(i) of the Federal Rules of Civil Procedure, Plaintiff Margaret Weis, LLC and Tracy Hickman hereby gives notice that the above-captioned action is voluntarily dismissed as to Wizards of the Coast LLC, without prejudice. Defendant Wizards of the Coast LLC has not filed an answer or motion for summary judgment, no proceedings or discovery have been undertaken as to these claims, and this action is not subject to any federal statute which would preclude the dismissal of this action under Rule 41(a)(1)(A)(i)."

Dismissed betyder att fallet är nedlagt.
Om jag tolkar texten rätt är det inte judge dismissed, utan Weiss/Hickman dismissed, d.v.s. Weiss/Hickmann har dragit tillbaka stämningsansökan.

Margaret twittrar;

"I know some of you have seen that our lawsuit against WoTC was dismissed. I can't say anything yet, but watch for exciting news in the weeks to come! And thank you so much for your support!"

Eftersom Margaret Weiss verkar glad kanske man kan gissa att de löst stämningen utanför domstol, d.v.s. antingen att Weiss/Hickmann fått ett skadestånd de är nöjda med eller att de får ge ut de färdigskrivna böckerna.

"Settled outside court" brukar innehålla en klausul att de inblandade inte får tala om uppgörelsen, så får de inte ge ut böckerna får vi aldrig reda på hur mycket pengar de fick, mer än att de verkar nöjda.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Ja, det betyder att W/H dragit tillbaks sin stämning, "without prejudice" betyder att de kan återuppta den igen i framtiden om de vill.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
"I know some of you have seen that our lawsuit against WoTC was dismissed. I can't say anything yet, but watch for exciting news in the weeks to come! And thank you so much for your support!"
Om de fått X miljoner USD i en hemlig uppgörelse så skulle hon väl inte prata om "exciting news" (för fansen). Det vore mest exciting för författarna.

Jag väljer att vara optimistisk och tro att det blir böcker!
 
Top