Nekromanti Weird Quest lever

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Ett nytt nummer har sett dagens ljus efter nio års uppehåll. Temat i detta nummer är Star Wars, men även en del annat smått och gott får plats, bland annat en del allmänna sf-artiklar, en intervju med Erik Granström, noveller (varav en till Mundana), samt mycket mer.

Från att ha varit ett pappersfanzine kommer WQ numera ut som PDF. Tills vidare går tidningen enbart att få via mail (skicka ett mail till mig så fixar jag det), men om allt går som det ska finns WQ snart upplagd på en hemsida. Mer om detta då det gått i lås.

/Daniel
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Trevligt! :gremsmile:

Skall läsa snarast, recension kommer i Runan #39 som för övrigt kommer att innehåll första delen av vår egen episka Vampire-krönika.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Ah, Runan ja. Också en gammal trotjänare. Var får man tag på den? Håller som bäst på att snickra ihop nästa nummer av Weird Quest. Faktiskt inte så mycket text kvar, sedan återstår bara allt det jobbiga - bilderna...

Någon som vet om något billigt alternativ för kopiering/tryck av sitt fanzine?

/Daniel
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Billigt tryck

Kolla in denna tråd för en rätt så bra deal. Nackdelen är att det bara är 32 sidor A5 per nummer, men å andra sidan tar man inga ekonomiska risker och så slipper man distributionsåtaganden. Runan har funderat på att köra på den dealen, men intresset verkar vara hetare för PDF och därför tänker vi inte lägga ner det extrajobb som det faktiskt innebär att förbereda tryck och marknadsföra pappersfansinet.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Nackdelar

Nackdelen är att det bara är 32 sidor A5 per nummer, men å andra sidan tar man inga ekonomiska risker och så slipper man distributionsåtaganden.
Andra nackdelar är att det inte är överdrivet billigt och att man förlorar kontrollen över distributionen. Jag gillar inte den dealen.
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Kvantifieringsdiskusioner

Vad det gäller det ekonomiska tycker jag att det är en avvägningsfråga. Dealen är tidssparande och gratis för fansinisten, men samtidigt dyr för läsaren. Har för mig att vi sålde Runan för 12 kr + porto när vi körde 32 sidor A5. Då leasade vi en kopiator och skötte även distribution själva. Eftersom vi gav ut 12 nr/år var leasing relativt bra, men det gäller ju bara om man vill kopiera. Det kanske går att leasa värre maskiner, men då springer det upp i pris.

Det är dock roligare med tryck eftersom man kan laborera med färger, papperstyper, bestrykningar etc. (Apbropå det så är det ganska dassigt papper i dealen ovan.) Tryck är tyvärr dyrt. Någon som kan tipsa om ett bra tryckeri med vettiga priser förresten?
 
Top