Nekromanti WEG D6 systemet

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ok. Ska man följa strukturen på de flesta inlägg här så är tydligen ett pölsystem att föredra. Utan huvudräkning - för det tar tid... :cool:

Jag får knota ihop något.

Eller välja T20-systemet. För vad är enklare än att slå en T20:a och jämföra med ett färdighetsvärde. Snabbt är det också.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
krank;n267372 said:
Jag har många gånger funderat på att göra om d6-systemet till ett pölsystem på något sätt. För att liksom få bort det förplåtade räknandet. Jag hatar räkning. Även addition, om summorna blir tal över 10.
Ett sätt som snabbar upp räknandet är att gruppera tärningarna i grupper om 5 eller 10. Det är så jag brukar göra när mina kära spelares rollpersoner utsätts för eldklot och liknande i D&D.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
PAX;n267404 said:
Ok. Ska man följa strukturen på de flesta inlägg här så är tydligen ett pölsystem att föredra. Utan huvudräkning - för det tar tid... :cool:

Jag får knota ihop något.

Eller välja T20-systemet. För vad är enklare än att slå en T20:a och jämföra med ett färdighetsvärde. Snabbt är det också.
Ett spel som är rätt actionbetonat är nya versionen av TORG, som kommer Real Soon Now (tm). Själva grundmekaniken är lite meckig: slå d20 som exploderar på 10 och 20, konvertera denna till en bonus med hjälp av en tabell på rollformuläret/SL-skärmen, addera denna till färdighetsvärde, och jämför med svårighetsgrad. Det tar ett tag innan man får till knicket på det.

Men runt den här mekaniken finns det väldigt mycket annat som pushar i en actionbetonad riktning. Du har t ex kort som antingen kan spelas som bonusar till olika sorters slag, eller i vissa fall för att lägga till plot-element. Du har Possibilities (hjältepoäng) som gör det möjligt att lyckas med stordåd. Du kan göra flera handlingar per runda, mot att du får avdrag på dem. Förutom vanliga attacker kan du försöka psyka ut dina motståndare på olika sätt, genom att manövrera, luras, håna, eller skrämma dem - detta kan antingen ge dem avdrag på sina handlingar eller dina allierade bonus på attacker mot dem. Det finns en mekanik för att lösa komplicerade problem under tidspress. Och slutligen har du Drama-kortleken, där du varje stridsrunda drar ett kort som avgör initiativ, samt olika för- och nackdelar för de olika sidorna i en strid.

Det är i grundutförande rätt hårt knutet till sin egen multi-genre-värld, men det skulle inte vara supersvårt att hacka till det för att fungera i andra miljöer.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
På tal om action... En del system låter ju spelarna göra både en manöver (typ springa en bit, ta skydd, dra ett vapen) samt en action (hacka en dator, attackera etc) per spelrunda. Det ger lite fler möjligheter till att variera vad man gör per runda - det blir lätt annars att man alltid vill attackera och allt annat är sekundärt. Ofta kan man göra en manöver till istället för en action, men inte vice versa.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
PAX;n267220 said:
Hur väl fungerar D6? Var går det sönder och hur lagar man det?
Det systemet verkar lätt & kul i första granskning, men jag har spellett det ett antal gånger & blivit gravt bitter på systemet. Inte värt att laga imho.
Det är ju guld värt att bara starta en SW-låt och som ett trollslag ha alla spelarna i samklang med stäningen i scenen..
Men systemet knakar illa, rätt fort med utrustning/dicepools.. Man får mer & mer vansinniga resultat & följder.

Först, wild die får bara explodera en gång, annars får man earth-dawn (sväljer en uppstötning vid åtanken.) -problemen.

Men man får genast problem med str/soak-dices.. -Den blir alldeles för viktig och avgör nästan helt utgången av strid.
Lägg till att bra rustning/vapen stackar rakt av och genast blir rätt många karaktärer OP/UP.. Vilket fuckuppar en av de stora glädjeämnena i SW -att man kan spela typ vafan som helst.
Det går att slita isär soak till medelvärde, konvertera till fasta bonuses och att separera träff & skada & involvera shock-variabler.. Men det saboterar enkelheten & snabbheten..

Sen med stigande dicepools... Där faller allt samman.
-Inte p.g.a. huvudräknandet, folk lär sig illa kvick att gruppera tärningar i 5/10-tal, och det är lite kul att utför extra handlingar..Men..
Jag har lite av en förkärlek att se karaktärer växa & utvecklas, gå vidare & forma sin värld.. Men den positiva känslan vänds ut & in p.g.a. den ofrånkomligt stigande löjligheten vid stora dicepools..
Stora mängder dice medför mer stabilt utfall och ett högt sådant.
Vilket medför uttalanden som "Amen, du är rätt säker, du klarar garanterat heroic 2-3 i det skeppet..", "Det är lugnt, jag gör alla tre actions själv, du är för kass att hjälpa till.", "Ämenvafan, han tog en dark side point, det är din tur att kontra med en force point.... "

Jedi's.. Där behövs handpåläggningar & ombalanseringar.

TL:DR;
Ska du spela en handfull gånger, går det hyfsat, sen blir det alltmer löjligt.
Det är inte värt att offra systemets fördel i snabbhet för att laga hålen.
Systemet är som ett omoget körsbär, ser färgglatt & verkar "sweet", men i djupet.. Surt.
Och hela upplevelsen med karaktärerna vänds till bitterhet när karaktärernas pools lavinartat saboterar balansen mot världen & sinsemellan.

Vettifan om nåt är jävligare än att karaktärer man levt sig in i blir ospelbara..
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Wyldstorm;n267461 said:
Det systemet verkar lätt & kul i första granskning, men jag har spellett det ett antal gånger & blivit gravt bitter på systemet. Inte värt att laga imho.
Det är ju guld värt att bara starta en SW-låt och som ett trollslag ha alla spelarna i samklang med stäningen i scenen..
Men systemet knakar illa, rätt fort med utrustning/dicepools.. Man får mer & mer vansinniga resultat & följder.

Först, wild die får bara explodera en gång, annars får man earth-dawn (sväljer en uppstötning vid åtanken.) -problemen.

Men man får genast problem med str/soak-dices.. -Den blir alldeles för viktig och avgör nästan helt utgången av strid.
Lägg till att bra rustning/vapen stackar rakt av och genast blir rätt många karaktärer OP/UP.. Vilket fuckuppar en av de stora glädjeämnena i SW -att man kan spela typ vafan som helst.
Det går att slita isär soak till medelvärde, konvertera till fasta bonuses och att separera träff & skada & involvera shock-variabler.. Men det saboterar enkelheten & snabbheten..

Sen med stigande dicepools... Där faller allt samman.
-Inte p.g.a. huvudräknandet, folk lär sig illa kvick att gruppera tärningar i 5/10-tal, och det är lite kul att utför extra handlingar..Men..
Jag har lite av en förkärlek att se karaktärer växa & utvecklas, gå vidare & forma sin värld.. Men den positiva känslan vänds ut & in p.g.a. den ofrånkomligt stigande löjligheten vid stora dicepools..
Stora mängder dice medför mer stabilt utfall och ett högt sådant.
Vilket medför uttalanden som "Amen, du är rätt säker, du klarar garanterat heroic 2-3 i det skeppet..", "Det är lugnt, jag gör alla tre actions själv, du är för kass att hjälpa till.", "Ämenvafan, han tog en dark side point, det är din tur att kontra med en force point.... "

Jedi's.. Där behövs handpåläggningar & ombalanseringar.

TL:DR;
Ska du spela en handfull gånger, går det hyfsat, sen blir det alltmer löjligt.
Det är inte värt att offra systemets fördel i snabbhet för att laga hålen.
Systemet är som ett omoget körsbär, ser färgglatt & verkar "sweet", men i djupet.. Surt.
Och hela upplevelsen med karaktärerna vänds till bitterhet när karaktärernas pools lavinartat saboterar balansen mot världen & sinsemellan.

Vettifan om nåt är jävligare än att karaktärer man levt sig in i blir ospelbara..
Kul läsning. Den där T20an blir mer och mer attraktiv.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
PAX;n267483 said:
Kul läsning. Den där T20an blir mer och mer attraktiv.
Innan du ger dig på T20:an så be Wyldstrom redogöra för vad han tycker om den också, och förvänta dig inte enbart ros. :wink:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
luddwig;n267503 said:
Innan du ger dig på T20:an så be Wyldstrom redogöra för vad han tycker om den också, och förvänta dig inte enbart ros. :wink:
Ha ha...
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
luddwig;n267503 said:
Innan du ger dig på T20:an så be Wyldstrom redogöra för vad han tycker om den också, och förvänta dig inte enbart ros. :wink:
Hrm, indeed... Mitt 0.02$ -bidrag är väl att slumpsystemet måste passa med världen, primärt..
D6 passar SW's värld bättre, men bryter ihop när pölarna växer.
D20 är iofs bara mellandefekt på alla nivåer (mja, låg & hög nivå är det defekt..), så passar det världen markant sämre.

ps 1\ Luddvig vet att jag är en gravt skeptisk person...
ps 2\ Pax: om du tål SPELigheten hos edge of the empire/age of rebellion, titta på det systemet. -Det passar rätt bra & håller hyfsat, men själva SPEL-känslan stör kanske bara känsliga typer som mig..
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
PAX;n267404 said:
Ok. Ska man följa strukturen på de flesta inlägg här så är tydligen ett pölsystem att föredra. Utan huvudräkning - för det tar tid...
I mitt huvud är D6 som gjort för att konverteras till ett pölsystem med lyckade/successes. Använd T6:or i samma antal som ursprungsspelet. 5-6 på en tärning är lyckat. "Pips", dvs. +1 eller +2 på grundegenskaper/färdigheter, får läggas till på någon tärning i pölen. En tärning i pölen är "wild" och ger en extra tärning på 5-6. Svårighetsgraderna är 1 lyckad, 2 lyckade, 3 lyckade osv. Kvar att lösa är då skador och "scales", vilket inte känns ogörligt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
luddwig;n268057 said:
Kvar att lösa är då skador och "scales", vilket inte känns ogörligt.
Man hade typ kunnat plocka in dessa system från FFGs Star Wars: Edge of the Empire, eller dylikt. Då borde man ju kunna få till det rätt bra utan alltför mkt konverterande. Speciellt scales borde funka bra.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
zonk;n268090 said:
Man hade typ kunnat plocka in dessa system från FFGs Star Wars: Edge of the Empire, eller dylikt. Då borde man ju kunna få till det rätt bra utan alltför mkt konverterande. Speciellt scales borde funka bra.
EOTE är... inte så bra på skalor. Det finns bara två: Personal och Planetary (som används av i princip alla fordon). Faktorn mellan dessa när det gäller skada är 10:1, alltså att 1 skada i Planetary-skala motsvarar 10 i Personal. Det är dock inga problem att skjuta på personer med planetary-vapen, i alla fall inte från mindre fordon (t ex airspeedersen från Hoth - svårighetsgraden med en sådan är endast tre lila, eftersom skeppet är ett steg större än målet).

När det gäller fordon mot fordon finns inget skalnings-system annat än att svårighetsgraden att träffa beror på skillnaden i storlek, och att större skepp har mer pansar och tyngre bössor. Vissa rejält stora skepp har även förmågan Massive, som gör dem svårare att critta, men det finns ingen allmän regel om detta utan det är något som avgörs från skepp till skepp.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
luddwig;n268057 said:
I mitt huvud är D6 som gjort för att konverteras till ett pölsystem med lyckade/successes. Använd T6:or i samma antal som ursprungsspelet. 5-6 på en tärning är lyckat. ....
Noes! Dont fall to the silly side of the force!
"Fear of the pool is the path to the dark side…Fear leads to randomness…Randomness leads to broken immersion…Broken immersion leads to suffering.”
Or worse, to the "fria ligans" system.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Staffan;n268103 said:
EOTE är... inte så bra på skalor. Det finns bara två: Personal och Planetary (som används av i princip alla fordon). Faktorn mellan dessa när det gäller skada är 10:1, alltså att 1 skada i Planetary-skala motsvarar 10 i Personal. Det är dock inga problem att skjuta på personer med planetary-vapen, i alla fall inte från mindre fordon (t ex airspeedersen från Hoth - svårighetsgraden med en sådan är endast tre lila, eftersom skeppet är ett steg större än målet).

När det gäller fordon mot fordon finns inget skalnings-system annat än att svårighetsgraden att träffa beror på skillnaden i storlek, och att större skepp har mer pansar och tyngre bössor. Vissa rejält stora skepp har även förmågan Massive, som gör dem svårare att critta, men det finns ingen allmän regel om detta utan det är något som avgörs från skepp till skepp.
AH, nu snurrade jag till det. Jag tänkte på avståndssystemet av nån udda anledning. Ja systemet för scales i EOTE är bitvis lite broken. Känns som det behövs en del husreglande där. Och det är ju fan ingen bra utgångspunkt. Systemet med massor av soak och fast skada för vapen är oxå en aning träigt.

Så jag tar tillbaka! Använd nåt annat!
 
Top