Webkamera och mikrofon?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Som det ser ut kommer våra spelmöten den närmaste framtiden att ske över nätet.

Jag orkar inte sitta med min pyttelilla Chromebook utan vill hellre använda min stationära dator.

Men då behöver jag införskaffa en webbkamera och en mikrofon/headset då jag tycks ha förlagt mitt gamla WoW-headset.

Överös mig med tips och rekommendationer på vad jag ska köpa!
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Klassikern vad gäller webbkameror är väl Logitech C920, en fullt habil kamera med ok mikrofoner. Man ska inte förvänta sig underverk, men det är full HD och autofokus och man kan ofta hitta den för < 600kr.
 

Farcrom

Veteran
Joined
14 Aug 2009
Messages
41
Vilken prisklass har du tänkt dig?

Själv kör jag med ett par Sennheiser HD 599 lurar (1699kr Inet). Är övertygad om att dom har bättre ljud än samtliga gamingheadset på marknaden.
Så använder jag en Blue Snowball mic som funkar helt ok, men hade troligen köpt en Yeti om jag köpte idag.

Men vad gäller headset så har iaf jag varit nöjd med Steelseries.

Webkameror har jag dessvärre ingen erfarenhet av.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag köpte precis ett par SteelSeries Arctis 7 2019 edition trådlöst gamingheadset på Elgiganten. Ser fram emot att testa dem när de laddad färdigt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Det är inte speciellt kinkigt, det är en teknik som mognat till en punkt där allt är rätt bra, så länge som man inte är proffs (konsumentprodukter är aldrig någonsin bra nog för proffs...).

Köp ett känt märke, så är det mindre problem med drivisar.

Kör definitivt headset istället för lös mic+högtalare, annars kommer de andra att hata dig.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Håller med om Logitech C920. Jag spelar massor med magic över webkamera och den är standard för hela den communityn.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En annan aspekt att ta i beaktande är: vad finns tillgängligt? Just nu är det lite svårt att få tag på webbkameror. Det är nästan som om efterfrågan har gått upp samtidigt som Kina har haft produktionsproblem av någon anledning.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
En polare köpte precis en Röde NT-USB och - oh snap! Sjukt bra!
Själv snålade jag och köpte en Svive Hydra Pro för 600kr. Är helt ok men man måste verkligen sitta jättenära för att det ska bli bra. Så bordsstativet som medföljer kan man glömma.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Staffan;n346746 said:
...vad finns tillgängligt?
Det sorgliga svaret är: nästan ingenting. Tidigare nämnda Logitech C920 kommer som exempel in i lager igen om allt mellan några veckor och några månader hos nätbutikerna.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Tänkte också kommentera tillgången, det är väldigt öde i lagerhyllorna i sverige just nu. Samma sak om man kollar på t.ex. tyska Amazon. Där finns det dock kameror, till 200% av det normala priset, så det är väl mest en fråga om hur mycket pengar man tycker det är värt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Rangertheman;n346710 said:
Jag köpte precis ett par SteelSeries Arctis 7 2019 edition trådlöst gamingheadset på Elgiganten. Ser fram emot att testa dem när de laddad färdigt.
De är mycket trevliga! Rekommenderas varmt!
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Finns en hel del olika sätt att koppla in telefonen och använda den som webbkamera. Kan vara värt att pröva innan man köper något nytt.
 
Top