Nekromanti webbserietips

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Webbserier har jag tagit åt mig som en bra sak, jag läser flera regelbundet (med andra ord så trittar jag flera gånger per dag om det hänt något), ctrl alt det, megatokyo, userfriendly och OotS.


Men eftersom jag har så pass mycket dötid just nu (har inte köpt civ 4 än och de hade inget sånt där pack med rome och barbarian invasion på verken games eller tradition när jag var där senast :gremmad:). Så i brist på annan sysselsättning när jag sitter vid datorn och är för trött för att göra något vettigt så är jag på jakt efter nya serier att läsa. Det får gärna vara ganska många strippar att plöja igenom, jag har som sagt brist på sysselsättning och uppdateringarna är det bra om det är tätt imellan. Dock så är jag öppen för alla förslag. Jag undanber mig dock serier med alltför interna skämt. Det är inte alla gånger jag förstår jargongen i user friendly.

/Marcus vill ha något att göra
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Berglin är bra, men knappast en websserie.
Annars är mina standardläsningar Chugworth, VGCats och Sparkling Generation Valkyrie Yuki. De är väl de (VGCats är mest kul om du spelar dator och eller tvspel) som jag läser numer, Dnalors Cherry Creek slutade han uppdatera, Megatokyo blev aptrist när allt kom att handla om att Piro inte kunde stiga upp om morgonen utan att få beslutsångest och mindervärdeskomplex och Josh Lesnik blev trist när han började ta sig själv på för stort allvar. :gremfrown:
Och den Vita Ninjan rockar fortarande :gremsmile:


Storuggla, kärsbärsträdgården i Hamburg
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vitulv (tror jag) frågade efter webbserier förut, så du kan få en massa tips där.

Jag vill bara rekommendera en (äh, okej, jag betar av två lite fort: "Alien loves Predator" och "Partially Clips" - den senare är något av en pärla):

Achewood
Achewood är min älsklingsserie på nätet, och en av två (den andra är OOTS) jag följer slaviskt.

För att sälja dig på serien tänker jag visa de två strippar som fick mig att falla pladask och gå helt bonkers: Först: Den ena hunden ber den andra hunden att skriva ett manus för en musikvideo, det är allt du behöver veta: Gå till serien!

Sedan: Bättre dissningar än så här är svåra att få till; den här serien är verkligen "mig" - min humor; definierad: Läs!

Det är lika långt ifrån konventionellt uppbyggda "standardformulär"-serier som Kalle och Hobbe, Dilbert och Rocky var en gång i tiden. Så där är Achewood nästan hela tiden; det ligger så långt före (och bortom) alla andra serier att man bara väntar på att andra serietecknare skall börja ta efter. Här är ett annat exempel: Kolla!

Det jag framförallt gillar med Achewood är att den inte är lam. Liksom, de flesta serier är fortfarande bara en massa muppar och idioter som tecknas av dumskallar som aldrig varit mer än fem meter från sina skrivbord. När man läser Achewood känns det inte så där som det ofta känns; att man sett allt förut och att inget kan förvåna en. Å så bör man kanske vara lite vulgär för att uppskatta Achewood: Liksom, de pratar som man gör i verkligheten, inte någon friserad disneybogus som i alla andra serier. Blir man provocerad av det här: Läs! så kommer man inte att gilla Achewood.

---

Egentligen vill jag inte att någon av er ska läsa Achewood, för det är ballare att ha sin älsklingsserie för sig själv, men det är svårt att låta bli att rekommendera den, för den är verkligen bäst. Några av de första stripparna är rätt lama, men så fort som Ray och Roast Beef tagit över serien så är det bara triumf på triumf på triumf.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
De enda webbserier jag läser regelbundet är User Friendly och PVP. I den senare spelar de till och med rollspel ibland.

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Vitulv (tror jag) frågade efter webbserier förut, så du kan få en massa tips där.
Jag bokmärkte tråden då, och den kan återfinnas här.

Nu orkar jag inte läsa tråden igen, men jag måste särskilt rekommendera PandaXpress och Copper. Copper är verkligen bara bäst.


/Dimfrost
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
The n00b en rolig serie om nOObighet i största allämhet (driver med WoW, Everquest, Guildwars etc etc)

Atland Sjukgäng ska rädda världen eller?

Darken um tja äää Mörkrets härskare har en liten eller nej en ganska stor springpojke som gillar att slå folk... umm läs den själv
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Something Positive är den enda jag läst som jag tycker är seriöst bra. Jag älskar den. Den har en underbart cynisk och rå humor och geniala punchlines, men samtidigt kan den ständigt pendla mellan absurd sarkasm och djupt allvar. Karaktärsskildringarna är både roliga, djupa och fängslande, och serien känns väldigt ärlig och personlig, trots att tecknaren poängterar gång på gång att den blivit mindre och mindre självbiografi. Teckningsstilen må vara simpel, men är ändå skön. Something Positive är helt enkelt....bäst.

- Ymir, rekommenderar
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Nedan är alla serier jag följer som ingen ännu rekommenderat

Schlock Mercenary - Space Opera-långkörare
Superosity - Crazyhumor
Wigu - Är det en äventyrsserie? Är det samhällssatir? Är det bara flippat? NOBODY KNOWS!!! :gremshocked:
Diesel Sweeties - Spriteserie om sex, sex och sex. Och robotar.
Megatokyo - äh, jag behöver inte säga något mer om den här.
Girly - serie av Josh Lesnick - nätserieflatans fader.
Road Waffles - Roadtripserie
Sore Thumbs - av Superositys upphovsman. Ännu mer crazyhumor.
Lozers - för närvarande nere
Zebra Girl - Skräck/Urban Fantasy
Bob the Angry Flower - possibly the best comic in the world
Dinosaur Comic - dinosaurier pratar filosofi
Shortpacked - serie i leksaksbutik
Wapsi Square - mest en ursäkt för upphovsmannen att rita stora pattar, men rätt trevlig ändå.
Questionable Content - indierockserie med kärleksdramaelement
Gossamer Commons - urban fantasy
The Stiff - vältecknad, lågmäld skräckserie i high school-miljö
8:1 - nutidsdrama
It's Walky - en av mina absoluta favoriter inom nätseriegenren. Läs den från början!
Irritability - en sporadiskt uppdaterande men väldigt rolig serie
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Demonology 101 är en stor, slutförd webserie, och den bästa jag läst. Demoner, tonåringar, Ond Organisation, relationer. Sånt.

Jag vill även sätta emfas på två av Dnalors tips: Zebra Girl har varit en ren fröjd att plöja igenom. Riktigt proffsigt intryck. Blandar story (som jag fann medryckande) och humor (som jag fann snyggt utförd). Dinosaur Comics är bara crazy good.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Serier jag glömde:

Krakow!, som inte har ett jota med staden Krakow alls, men det har en söt tjej i SS-uniform. Och sedan April and May som är helt.. sjukt. Dockteater blandat med... Sockman? Economist X? Udda.


Storuggla, gillar serier
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Girly - serie av Josh Lesnick - nätserieflatans fader."

Eh, hur står sig Girly då gentemot hans tidigare? Jag vet inte om jag orkar läsa mer rent Lesnik-rants, men jag gillade Wendy så...

"Wapsi Square - mest en ursäkt för upphovsmannen att rita stora pattar, men rätt trevlig ändå."

Tja, as reasons go I've heard worse.


Storuggla, bucket of snails
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Eh, hur står sig Girly då gentemot hans tidigare? Jag vet inte om jag orkar läsa mer rent Lesnik-rants, men jag gillade Wendy så...

Rants har han väl bara gjort ett av, och det har inte inverkat menligt på min förmåga att avnjuta hans verk.

Girly är mindre porrigt är Wendy och mindre slumpmässigt än Cutewendy. Det har en långt gående kontinutiet och ett välbeskrivet universum. Det bygger mycket på karaktärshumor och dramaelementet är framträdande och, i min mening, välgjort. Det är fortfarande Lesnick, men med de värsta knasigheterna nedtonade och ersatta med en intressant historia.

Ska man jämföra så ligger den närmare Cutewendy än Wendy, vilket kan ha sin förklaring i att det är en slags uppföljare till Cutewendy. Huvudpersonen Winter är barn till Cutewendy och hennes sidekick.
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Able and Baker är en skoj serie om en apa och ett får som arbetar som testpiloter för NASA. Du får dessutom lite värdelöst vetande på köpet...

Dominic Deegan är en bra genomtänkt fantasyserie som har allt! Drama, action, kärlek, attackkatter...

Dork Tower IT MUST BE YOURS! Igor äger IMHO...

Full Frontal Nerdity Tre... näe, fyra rollspelsnördar som spelar rollspel. Skoj!

Irregular Webcomic! Herre Gud! Har ingen nämnt den tidigare? It's love at first sight, baby!

Little Gamers Made in Sweden

Sore Thumbs är ....ööhhh.... bra? härlig? ironisk till 1000? all of the above? Du borde kolla in den iaf.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Oddsen för att ingen redan nämnt rpgworld är väl inte så bra, men... Serien är stort sett död nu, men ändå finns över 500 strips. Jag läste igenom alla på några dar... Kvaliteten varierar dock (jag tycker att de var bäst någonstans i den tidiga mitten) Det hela är basicly en parodi på final fantasy
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Waaaow!

April & May var ju skitbra. Läste igenom den tre gånger, varför måste något så ljuvt vara så kort? Ngha, ångest... ångest!
 
Top