Nekromanti Webbportal för Eon

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det blev just klart via crowdfundingen (igg.me/at/eon) att vi ska skapa en Webbportal för Eon med allehanda resurser som hjälper till i Eonspelandet och Eonkampanjer.
Har ni något förslag på vad ni skulle vilja se där?
Vi vill ju att det ska vara något mer än en glorifierad Wiki?

Så har ni önskemål så fyll på nedan.
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Digitalt rollformulär som räknar ut alla härledda värden. Kanske rent av så att jag kan välja vapen i en rullmeny där vapenskada, grundskada och stridskonster räknas samman direkt till totalskada för hugg, stick, kross o.s.v. Rullmeny där jag väljer mina besvärjelser som sedan automatiskt fylls på med kort beskrivning och vilka svårighetsslag som måste göras m.m. m.m.
Kartor, kartor, kartor. En zoombar världskarta som med större detaljnivå och inzoomning visar mindre byar, gods, fornlämningar m.m. Lite som den någon tidigare gjorde här på forumet över Asharina halvön, fast zoombar. Sedan kan kartan uppdateras centralt (av Helmgast) när fler moduler och underlag publiceras.
Vad jag kom på nu...
/PalMer
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Det jag skulle vilja se i en sån tjänst är:
Möjligheten att snabbt och smidigt kunna stata slp's och skriva ut det i ett vettigt format.
Ett online forumlär för spelar karaktärer, vilket man kan dela mellan flera användare och som uppdateras i realtid. Vilket vore klockrent för skapande av karaktärer om man sitter via skype (eller liknade).
Skulle även vara smidigt om den kunde innehålla en tärnings simulator som man kan dela mellan flera personer.

Vet inte rikigt hur ni har tänkt med pdf'n som skickas ut till de som är med i crowdfundingen, men skulle man inte kunna göra så att de de som får pdf'n kan även hitta den och eventuella annat matrial på "sitt konot"? Så om ens dator krashar så kan man hämta hem filen på nytt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,470
Location
Stockholm
En kompetent rollpersongenerator/hanterare är nog det viktigaste. Därefter spelvärdswiki.

Mitt tips: Satsa på att göra 1-2 grejer bra hellre än på en bred tjänst som "kan allt". I min erfarenhet kan sånna här webbsatsningar dra i väg åt helvete när det gäller arbetstid etc.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Interaktiva Formulär, karaktärsformulär, spls-formulära, förläningsformulär, skeppsformulär och alla andra sidoformulär. Men framförallt karaktärsformulär.
Sen, kartor. Kartor, kartor kartor och sjökorten, sjökorten och kartorna.


/Poseur
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Vicotnik;n14680 said:
Ett onlineforumlär för spelar karaktärer, vilket man kan dela mellan flera användare och som uppdateras i realtid. Vilket vore klockrent för skapande av karaktärer om man sitter via skype (eller liknade).
Skulle även vara smidigt om den kunde innehålla en tärningssimulator som man kan dela mellan flera personer.
Det har tycker jag later klockrent!

Skulle ju aven vara kul om portalen innehaller lite generell info om lander, regenter, religioner etc. da sadana saker kan vara bra att ha tillgang till ibland. Sjalvklart ska sadant inte vara superingaende da det finns moduler for sadant, men typ lite 'basic knowledge' saker om platser etc. som kan vara bra att som spelare/spelledare kunna kolla in for att fa ett hum om hur saker star till.
 

Groshie

Veteran
Joined
22 Apr 2014
Messages
3
Håller med ovanstående om onlineformulär, tärningssimulator och karaktärsgenerator. Vore dessutom kanonfint i min mening om det på något sätt gick att koppla samman med appen... Tänk att inte ha något att göra på tåget och kunna sitta och rulla fram intressanta slp/rp... *drömmer*
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Det trevligaste skulle vara om ni hade ett program där man kunde (om man vill, men måste inte) logga in online och bjuda in sin spelgrupp till så alla kan ta del av gemensama tärningsslag så alla ser resultatet samtidigt. Och fixar ni kartor så kanske det går att ordna så man snabt kan flippa mellan olika synsätt på kartan? Tänker mig som i Crusader Kings 2 eller EU4 fast även för saker som äventyrsplatser, magihöga/döda platser, monsterinfesterade områden, folkslag/kulturer samt de olika modes (kanske inte alla, men de som verkar vettiga att skaffa) som finns i de nämnda spelen. Man skulle också kunna lägga in en funktion där spelarna kan rita linier på kartan för att sedan få se hur lång restiden blir för olika resesätt.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Som gorillotaur tänker jag att ju mindre, desto bättre.

Ni borde ha
- ett forum
- "specialmaterial" som bara är tillgänglig för den som är medlem (typ en gratis-pdf)
- Kartor och rollformulär samlat

resten bör ni lägga till efterhand, om någonsin.
Sebbekai said:
Håller med ovanstående, bättre att börja med lite och sedan göra tillägg. Vem vet kan ju vara najs om man kör någon form av prenumerations tjänst i framtiden, för tillgång till reglerna i databasform samt olika verktyg (typ som DnD insider).
 

Dark_Lotus

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
29
Skriver ett par punkter som vanligt så är det bara kicka igenom ifall det är något att ta till vara på. :]

*ÄventyrsGenerator.
Det som vore toppen ,om det går att ordna ,någon form av generator som kan se hur lång tid det tar med resor mellan olika stora städer eller generera fram olika vädertillstånd och hur många "motståndare/monster/händelser" man kan möta på vägen (eller andra problem som gör att man kanske måste avvika ifrån vägen. ;) ).

*Direktforum med er som skapar.
I det nya webportalen ,kanske man kan ha ett forum där man tex kan lägga fram förslag till er direkt angående till er om förslag till modulerna ni skriver och diverse annat ni har planerat? :)

( eller )

*Gruppchatt kanske?
Där samtliga spelare kan konversera med varandra om förslag om tex äventyr ,diskutera spelleldare emellan ,osv..

*Kartor som andra har nämnt ovanför
(För att stjöda om att karta är nice och att zomma in på kartor så man tex ,kan se lite mer detaljerat i ett område om det tex är en liten å eller djupare dal i det området man zoomar in på )

*Ett konstgalleri
Där spelare kan ladda upp bilder (i lagom storlek) på sina egna målade npc's/landskapsbilder - för att bara dela med sig varandra för skapandes och inspirationens skull . :]

*En äventyr/kampanjflik
Där rollspelsledare kan skicka in Äventyr/kampanjer som de har spelledit för andra.

ja det var väll det jag hade att komma med - hoppas det var mer possetivt än negativt! :)
/Dark_Lotus
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Alltså ett forum känns både drygt och överflödigt, rollspel.nu-gemenskapen behövs, inget svenskt rollspel kommer nog bli så stort att det med rätta kan stå på egna ben med eget forum.
Alla gånger ett svenskt rollspel har skippat sin plats på rollspel.nu har jag blivit ledsen och besviken, vill de inte att deras spelare ska få inspiration från en större användarbas eller att deras spelare ska ge inspiration till till en större användarbas?
Det sagt tror jag att det vore bra om helmgast forumen kunde vara integrerade med portalen i viss mån så nya spelare som inte vet vart de ska vända sig får en lätt start, fast det kanske kan vänta tills det är mer ordning på forumsbasen här.

I övrigt har jag inte mycket åsikter, alla era är bra, särskilt i kombination med få och bra från gorillotaur.
Vicotnik said:
Håller med Luna om att det vore dumt att flytta Eon forumet från Rollspel.nu till en egen webbplats.
gorillotaur said:
Håller med om forumet. Hobbyn är så liten att den knappast tjänar på att spridas ut bland en massa olika sajter.
Telephalsion said:
Bifall, miniforum blir lätt bara ett onödigt moment som samlar spamm och damm. Hellre skapa en underkategori till under Helmgast-taggen här på forument om det är något som känns nödvändigt.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Kartor, konst, plothooks, Encyclopedia Mundana, sample-NPCer, tärningsrullare (en onlineversion av Tärningsappen!). Jag kan ge er bättre info när jag väl fått PDFen ;) Sträckläsning och kommentarer utlovas.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jättebra tankar och input!
Ni har nog rätt att det är bättre att satsa på något mindre och bra än massor som bara blir halvdåligt.
Men ni har många bra idéer som vi ska ta till oss!
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag skulle vilja se följande på en hemsida:

En stilren men ändå fångande framsida. Absolut ingenting datummarkerat, risken är för stor att man ser senaste uppdatering 2007 och blir ledsen i ögat.

Undersidor med följande:
*Wikipedia Mundana
*Länkar till relaterade hemsidor, typ rollspel.nu.
*Produkter, vad har ni för produkter till salu?
*Kartor, gärna en stor interaktiv som uppdateras allteftersom ni skapar nytt material, och några statiska pdf'er
*Formulär (både digitala och pdf'er)
*Artiklar (vore sjukt trevligt att kunna läsa riktigt gamla artiklar från fenix om eon)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Någon form av äventyrsbank öppen för uppladdning av material. Eller varför begränsa, öppen bank för egenproducerat material.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
PAX;n15034 said:
Någon form av äventyrsbank öppen för uppladdning av material. Eller varför begränsa, öppen bank för egenproducerat material.
Oh, det här är häftigt! :) Om ni fixar så att webbportalen även har eget forum/uppladdning för användare. Roligt att kunna dela med sig kanske? Men som sagt, risken är ju att det blir för stort och halvdant. Oavsett vad måste tärningsappen verkligen finnas där.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag önskar mig små dataanimerade episoder som man kan spela mellan sessionerna, som ett slags...ja, typ Hay Day eller så, där man kan ägna sig åt någon frän micro manegment som att sköta ett värdshus, smida ett svärd, förvalta ett län eller jaga vildsvin. Givetvis förs prylar, skador och erfarenhet över till det elektroniska rollformuläret. Blir coolt när man spelar nästa gång och frågan "vad har ni gjort under den gångna månaden" kan besvaras in-game. Halvseriöst, men ni skrev ju att ni skulle börja införa en del drag från datorspel till bordsrollspelet :)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
En vapengenerator, för att bygga nya och fetare vapen. Det är givetvis det viktigaste. Möjligtvis en rustningsbyggare också. :p
 
Top