Nekromanti WE WANT KRIGSHERREN!

Gastono

Hero
Moderatorarbete behövs göras snart? [OT]

Dags för en moderator att låsa tråden tror jag...

Grejen är inte att vi inte fattar vad du skriver i vilket fall som helst utan det handlar om att du kommer bli tagen på större allvar om du inte förkortar ner de mest grundläggande orden.

Big Marco

Vampyrchef
Re: Easy there...

Okay, tagga ned alla - fokusera på vad som efterfrågades. Om ett inlägg är så svårt att det inte förstås, fråga snällt eller ignorera det.

Forumet handlar om Eon, inte om svenska srpåekt. ,-)

Myrcht

Veteran
Re: Moderatorarbete behövs göras snart? [OT]

happ...förlåt så väldigt då..

ZaiToh

Warrior
Håller inte helt med...

Marco skrev:
Forumet handlar om Eon, inte om svenska srpåekt. ,-)
Kan det inte ha ett sammanhang? För dem som har höga krav på språklig kvalitée verkar har det lättare att vänta på en modul då de hellre vill ha en bra produkt. Däremot verkar folk, som säkert inte har brister i svenska språket utan pratar en slags dialekt på nätet, över lag ha ett lägre språkligt krav då de är vana vid en annan kultur.

Givetvis leder detta till en intressekonflikt som kan urarta sig i personangrepp. Som vanligt är detta dels en kombination av respektlöshet att följa en allmänt vedertagen norm bland 'vuxna', samt en oförstående attityd från de senare. Personligen tror jag att det kan vara förvirrande att den ena sidan tillåts hållas med sitt, på sätt och vis, språkmissbruk, medan den andra inte ens tillåts påtala detsamma. Alla förstår nog varför det är så då innehållet anses viktigast, och kvalitéen på innehållet tillåts vara lägre för att nå en större publik (man kan inte kräva att -15 år gamla/unga pojkar och flickor ska behärska svenska till fullo då stora andelar vuxna inte klarar det).

Med bakgrund av detta förstår förhoppningsvis en och annan vad jag menar med att just spåkbruk kan vara en faktor som avgör vad man tycker i frågeställningen kvalitée/kvantitet. Övriga som kan nämnas är ungdomligt tempo mot äldre tolerans, tidsöverflöde mot tidsbrist osv, osv... Det finns som synes flera anledningar som hos en här vanligt förekommande grupp och dessa torde dessutom förstärka varandra.

Ett sätt att mildra problemet vore att öka toleransen samtidgt som avsiktliga stavfel (mao slarvet) upphörde. Nu är jag inte så blåögd att jag tror att ungdomar någonsin kommer respektera äldre eller att äldre inte kommer uppfatta ungdomar som farliga... men det är en fin tanke. Men att t ex att lära sig att det är skillnad på att skriva i en chat (realtidskommunikation där hastighet optimeras och tillräcklig tydlighet krävs(finns ju responsallternativ för mottagaren)) och forum (fördröjd kommunikation som bör optimeras mot tydlighet).

Moduler är ett verkligt exempel på envägskommunikation då neogames måste lyckas att göra all skriven text både bra, lättförståerlig och dessutom intressant. Detta gör att iaf jag tycker att kvalitén på neogames produkter är A och O. Detta gäller både språkligt och innehållsmässigt (tänk t ex på vad mycket bekymmer Mystik och Magi har lett till pga att några stycken varit oklara... och att medelläsaren inte klarar av texten). Att dem upptäckte att Krigsherren sög och beslutade sig för att rätta till det är i mina ögon underbart... ett företag som inte brydde sig (och som dessutom snart skulle säljas) hade handlat anorlunda då vinsten på sikt inte ligger så mycket i snabba pengar utan i att få en trogen kundstock.

När jul nalkades fick vi alla reda på varför produktionstakten varit så låg under 2005... vänta med att döma neogames tills vi sett vad som sker i år.

Avslutningsvis håller jag med Knatten när han säger "Sluta våldta svenska språket!" Det går att leva med, men ser illa ut. För dem som inte vet vad jag pratar om följer denna länk, avsnitt 4 som skall (!) ses med detsamma.

/ZaiToh

Gastono

Hero
Re: Moderatorarbete behövs göras snart? [OT]

Alltså, har du inget att säga så skriv inget, det är inte nödvändigt att skriva "förlåt då" bara - endast ivägen.

För övrigt tror jag fortfarande att den här tråden skall låsas, den ordinarie tråden är färdigdiskuterad och jag rekommenderar istället att någon göra en tråd i "off topic" forumet om de vill diskutera svenskan.

Frixeray

Swordsman
Touché... [ANT][OT]

Det enda problemet jag hade med ditt inlägg är att du får mig att känna mig gammal! Jag är ju för fanken bara (?) 21! Hade förmodligen kommit med samma sorts kommentar för några år sen också... men jag är väl lite konstig också...

ZaiToh

Warrior
Re: Touché... [ANT][OT]

Hmmm, vet vad du menar. Kommer ihåg tiden då jag 'bara' var 21... kan bara säger att tiden är strängt växande och känns stundtals exponentiell ;)

Tursamt nog behöver man inte vara uppvuxen på alla områden på en gång. Vid närmare eftertanke känner jag inte många studenter som inte är fruktansvärt barnsliga...

/ZaiToh