Nekromanti Wazah!

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Kom på att jag hade mina Dan-Shi-pryttlar som låg och skräpade, jag postade dem tidigare på Gondica-listan men det blev för rörigt för lilla Mats så jag postar dem här och ber återigen om kritik!

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Hade en till liten grej också. Den får också komma med.

Den Osynliga Rörelsen
MEP-kostnad 10
Mystikern kan under en kort stund röra sig omänskligt fort. Ett anfall kan inte pareras då det motståndaren inte upptäcker det innan det träffat, mystikern kan till synes försvinna för att dyka upp på ett annat ställe etc.
Handlingen går till så att mystikern säger vad han ska göra (får ta en a-handling) när han utför konsten (förflytta sig, anfalla etc.) och slår S-slaget för konsten (S24 – konsten är en av Dan-Šis absolut svåraste), därefter slås eventuella slag för handlingarna.

Tekniken kom jag på strax efter att jag sett Crouching Tiger - Hidden Dragon. Det kanske känns igen.

weatherman - norpar friskt däe han kommer åt!

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Borde gå att göra flera handlingar per runda, och sen får du lägga in extra regler för hur man gör när man parerar kulor och annat roligt.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Finns redan sådana regler i Gondica, så det borde anpassas till dem (_alla_ kan göra fler handlingar per runda, och alla kan åtminstone undvika kulor bara de har Virtus).

Nightowl, återkommer när han TÄNKT

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Jo. Det kanske borde gå att göra fler handlingar... Ska ta och tänka på saken.

Att parera kulor borde väl inte vara så svårt ;-) Sätt en lämplig svårighetsgrad bara.

Tanken var att när man "går in i lightspeed" så händer allt så fort att det är svårt att uppfatta vad som händer. Därför bör man bestämma innan vad det är man ska göra. Men all kritik och alla förslag uppskattas!

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
"Kung-Fu don´t work against bullits"
Även om jag själv är ett fan av österländska filmer så tycker jag ändå att det ska finnas något sätt för en gwai-loh från vidonia att kunna möta upp en mordmaskin från Cu. Däremot har jag tänkt lite grann på hur man ska kunna få det att fungera med de läckra "schalattackerna" som ofta förekommer. Är det nån som har någon idé?



"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Betänk nu att Dan-Shi inte använder sina konster till att skada, därav kan de väl knappast kallas mordmaskiner. Dock håller jag på att fundera ut regler för andra wushuliknande stridskonster (som mycket väl kan användas till fula syften) från Chu. Givetvis kommer de inte att kunna mäta sig med Dan-Shi i ballhet.

Dessutom är manövern ifråga väldigt dyr (men den skulle kanske kunna vara ännu dyrare) så det är ju inget man gör stup i kvarten och dessutom är den väldigt svår så det är ju inget den vanlige nissen klarar i en handvändning.

Personligen tycker jag att det enda som ska kunna stoppa en ev. mordmaskin från Chu är en annan mordmaskin från Chu! Att plocka en mästerlig kampsportssnubbe med sin pickadoll för att killen i fråga inte hinner fram är som ett avbrutet samlag för tusan!
En oskriven lag inom HK-film säger att även om man är beväpnad så måste man slåss mot ärkeskurken med sin Kung-Fu! :) Funderar på att hålla koll på rollpersonernas ammo i nästa CP-kampanj så att jag kan se till att magasinen r tomma när de bör vara det ;-)

Och för att återknyta till Risings inlägg (se nån tråd längre ned) om ballt vs. effektivt så skulle iaf. jag tycka att det var höjden av fräckhet om en RP släppte sina vapen i slutstriden för att göra upp med ett råkurr istället!

weatherman - upptäckte nyligen att han missat att åka på mönstringen

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Schalattacker

En lustig detalj (förutom att alla har dammiga kläder på sig :) inom HongKong-action är att vad man än slåss med så verkar de bli dödliga vapen (coolt som fan iofs.), Fong Sai Yuk som dödar vakter genom att kasta ätpinnar på dem är ett fint exempel.

Vettigt kan vara att behandla strid med schal som om de vore kättingvapen eller piskor (nu kommer jag iofs. inte ihåg om det finns sådana regler i Gondica). Låter detta för tråkigt?

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Det vore coolt att skapa djurstilar där utövarnas kläder och utrustning påminde om djuret som deras stil efterapar, typ som i "Claws of steel" när Jet Li tar på sig tuppdräckten.
Tanken var att just det att schalarna inte ska göra skada utan mer vara till för att greppa motståndaren och sedan därifrån ge honom grymt med stryk.
Själv tycker jag att det är skönt att det i Gondica finns en anledning för äventyrande vidonier att kunna obeväpnade stridstekniker till skilnad från många andra fantasyrollspel där det ofta existerar regler för obeväpnadetekniker men ingen förklaring till varför krigare och munkar springer omkring och kan både slåss i mörker, se åt alla håll och parera allt från 2h-svärd till skäktor med både armar och ben.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Det vore coolt att skapa djurstilar där utövarnas kläder och utrustning påminde om djuret som deras stil efterapar, typ som i "Claws of steel" när Jet Li tar på sig tuppdräckten.
Det är en bra film! Men jag vet inte om det är så ballt med hjältar som klär ut sig till djur när de slåss. Jag menar, det skulle kännas lite Disney om ett par typer som använder en kung-fu inspirerad av syrsor slåss mot killar som byggt sin kung-fu på apors rörelser! :)

Själv tycker jag att det är skönt att det i Gondica finns en anledning för äventyrande vidonier att kunna obeväpnade stridstekniker till skilnad från många andra fantasyrollspel
Förbud på att bära vapen utanför hemmet i städer är väl inget som är exklusivt för Gondica?

Tanken var att just det att schalarna inte ska göra skada utan mer vara till för att greppa motståndaren och sedan därifrån ge honom grymt med stryk.
Men då blir det ju väligt enkelt. Man slår bara ett slag för lämplig färdighet (en ny färdighet för schal känns som lite överflödigt) och om det lyckas och motståndaren misslyckas med att undvika har man snärjt denne. Sedan är väl T-slag lämpligt om van vill ta sig loss.
Man borde få plus på anfallet om man var sin motsåndare i ett grepp också...

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Det behöver ju inte vara lika synligt som i calws of steel, men jag anset att det inte vore så dåligt att t.ex bönsyrsefighter skulle ha rejäla underarmskenor i metall eller en kämpe som använder en kätting till en apas rörelsemönster, en sorts psedosvans. Dräkterna skulle kunna vara till för uppvisningar och rituella danser.
Det är oftast så i fantasyrollspel att det inte står var i samhället stridstekniker hör hemma, eller varför. Klart att varje hamnbuse kan ha lärt sig att använda nävarna, men det är bara en rik överklass med mycket tid över som har chans att lära sig och slåss både med vapen liksom obeväpnat på skolor under en längre tid. Och i mer medeltida fantasy rpg så är det oftast bara riddare och soldater som har vapen och får troligtvis bära dem hela tiden beroende på sitt yrke, så det finns ingen riktig anledning för dem att kunna så mycket mer än lite brottning från den gamla väpnartiden eller nåt.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Det behöver ju inte vara lika synligt som i calws of steel, en jag anset att det inte vore så dåligt att t.ex bönsyrsefighter skulle ha rejäla underarmskenor i metall eller en kämpe som använder en kätting till en apas rörelsemönster, en sorts psedosvans. Dräkterna skulle kunna vara till för uppvisningar och rituella danser.

Kan nog bli tufft. har dock inte sett något sådant förehavande i någon annan film än Claws... där pullkostymen har en "naturlig" förklaring... Och där är det ju uppvisning det är fråga om, även om den är på liv och död...

Det är oftast så i fantasyrollspel att det inte står var i samhället stridstekniker hör hemma, eller varför. Klart att varje hamnbuse kan ha lärt sig att använda nävarna, men det är bara en rik överklass med mycket tid över som har chans att lära sig och slåss både med vapen liksom obeväpnat på skolor under en längre tid. Och i mer medeltida fantasy rpg så är det oftast bara riddare och soldater som har vapen och får troligtvis bära dem hela tiden beroende på sitt yrke, så det finns ingen riktig anledning för dem att kunna så mycket mer än lite brottning från den gamla väpnartiden eller nåt.

Sant. Dock, enligt min erfarenhet, brukar obeväpnad strid i fantasyspel oftast utövas av munkar (som inte får bära vapen pga. sin tro) och lönnmördare (förklarar sig självt). i DoD -91 är det t.ex. bara dessa som får välja färdigheten.

Har tänkt lite mer på det där med schalen. Att snärja någon är en a-handling med S12 men man kan även fånga en näve som som kommer mot en. Två slag, ett T för själva paraden (b-handling) och ett S-slag (handling typ a) med S12 eller nått. Låter det bra?

weatherman - som vill se Drunken Dan-Shi!

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Det behöver ju inte vara lika synligt som i calws of steel, men jag anset att det inte vore så dåligt att t.ex bönsyrsefighter skulle ha rejäla underarmskenor i metall</I>

Notera förresten att kentaursoldaterna har dylika med vassa klingor på bilderna.
De kom till under tecknandet och det finns inga regler för dem i spelet, men ändå...

--
Åke
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Det hade iaf. jag missat...

Och att använda när man köpt pizza och inte har någon kniv...

Detaljfråga: Är det hyddor man kan skymta i bakgrunden på tritonbilden (s.26)?

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Det hade iaf. jag missat...

<I>Detaljfråga: Är det hyddor man kan skymta i bakgrunden på tritonbilden (s.26)?</I>

Ja; den blev ju tyvärr tvungen att krympas ner av layoutskäl så man ser inte detaljerna så tydligt, men det är små tillfälliga bostäder gjorda av olika hopflätade vattenväxter.
Jag antog att tritonerna är humanoida nog för att tycka det är praktiskt att ha nånstans där man kan lämpa av grejor och stänga om sig, även om man bor i vatten. (Och jo, en sovande triton sjunker förmodligen, om än väldigt sakta.)

--
Åke
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Det hade iaf. jag missat...

Jag tycker att tritonerna borde ha samällen av Lilla Sjökjungfrunklass! Med stora musikaler där alla havets varelser deltar och med badkar (jo, jag har sett ett avsnitt där de badar på botten, tungt vatten?) och hårmousse och allt!

Nä jag skoja bara.

weatherman - vill veta mer om tritonerna för de är spännande

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 
Top