Mekanurg
Akktu stakki
Nu har byrr kommit in i den akademiska världen. Två karlar har på fullt allvar skrivit en bok om xenomorfa angrepp mot jorden. Det känns lite märkligt hur en sf-kliché plötsligt blir tagen på något slags allvar.
Två karlar har på fullt allvar skrivit en bok om xenomorfa angrepp mot jorden. Det känns lite märkligt hur en sf-kliché plötsligt blir tagen på något slags allvar.

Är det inte därför de säger att människan sannolikt kommer tvingas in i ett gerillakrig? De räknar nog inte med att vätebomber är en del av arsenalen i det läget längre, även om jag delar din uppfattning att sådana vapen knappast lär vara effektiva i något läge allshjälper det knappast med några välriktade vätebomber för att hindra dem.
Jag tror inte att människan skulle ha mycket till en suck hur vi än valde att strida, men att gerillakrigföring antagligen är det bästa valet mot en tekonlogiskt överlägsen fiende. Strider de på ett sätt som åtminstone liknar hur vi för krig, kan det fungera, medan "transhumaniserade gudars" stridssätt både är omöjligt att förutse och högst osannolikt att kunna bekämpas med "käppar och stenar". Man får väl hoppas på att vi är uthålliga nog och kan göra tillräcklig skada på deras kampanj så att de interstellära försörjningslinjerna inte är tillräckliga för att upphålla offensiven.Zombies framställs ofta som mer eller mindre immuna mot den sortens skada man får av att få en pil eller kula i sig. Då är det bättre att spara son ammot ill mänskliga plundrare.Jag har dock aldrig förstått varför man ska välja närstridsvapen när man slåss emot zombies.