Nekromanti Wasteland

Mofasa

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
63
Location
Trosa, Södermanlands län
Jag har funderat på en sak: Vore det inte jädrigt ballt att göra en kampanj som utspelar sig i Fallout miljöer!? Man kan ta bort element som mutanter och dyl. men ändå ha kvar den ödsligt torra, döda och ofruktbara känslan...
Frågan är bara viken sorts rollpsersoner som skulle passa in och vad kampanjen skulle gå ut på?

Någon annan som sitter på liknande tankar och vill utbyta ideer?

//Magnus
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Postapokalyptik

Har du sett Mad Max, det är väl egentligen bara såna karaktärer som skulle kunna passa in i standard-postapokalyptiska-wastelandsköret.

Sedan du försöka variera konceptet lite. Ett exempel är att rollpersonerna inte hör hemma i den ödelagda världen de kommer antingen från en annan tid, mer lik vår, men lades på is (läs: kryofrystes) av okänd anledning och när de vaknar och tar sig ut ur forskningskomplexet, upptäcker de att undergången varit där de missat den...

Eller så kan du ha en värld där det fortfarande finns hårt befästa städer som håller wastelandspacket ute. och rollspersonerna råkar av misstag komma ut ur sin stad och kan inte komma ut...

Eller så kan du ha lite så kallad 'science fantasy'. Tex har undergången á la Bibeln ägt rum men varken hin håle eller Fader Vår pallade striden. Så glöm tusenårsriket, nu rotar fallna änglar och brutna människospillror i resterna efter civilisationen...
Ett att variation på detta är att människorna sabbat på vanligt maner men efter undergången kom fe folket fram ur sina drömländer för att återkräva världen människorna stal

Sedan behöver det ju inte just vara sprucken stenöken för att kännas öde, dött och ofruktsamt. I Waterworld funkar vatten också ganska bra eller varför inte is?
Skog och växtlighet kan va svårt att få att funka men personligen gillar jag tanken på övervuxna skyskrapsskelett som reser sig djupt in i urskogarna...

Nåja nu får det vara slutsvamlat, hoppas det gav nåt

-F

"After all, how vcan we be less then our dreams"
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Spelet Wasteland går väl ut på det du funderar på. Fast där har ju utomjordingar landat och tagit över, lite för mycket SF kanske? Däremot borde väl en wasteland kampanj gå att få in i Neotech? Spelarna kanske utforskar öde ökenområden i fd. USA, Australien eller Afrika?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Postapokalyptik

oj. inlägget drabbades av en brainstorm och jag fick för första gången på länge inspiration till att speleda neotech...
därför kanske det inte är så sammanhängande och lätt förståeligt. Men fortsätt gärna brainstorma med mig.



Hmm.. miljöerna funkar väl alltid.
Nordamerika är en stenöken. (och vem vet vad som finns i övergivna hemliga militärbaser? forskningsstationer? och för att inte tala om det hot som människorna som nu lever här kan utgöra ifall du inte beter dig rätt/er ut rätt/ tror på rätt gudar osv...)

Sydamerika är en gigantiskt djungel. (och vem vet vad som kan finnas i de mystiska indanfolkens övergivna städer. vilka djur kan krypa omkring mellan träden? muterade? vad finns i stålskelleten som är resterna av stora städer såsom rio...

Sydöstra asien och öarna där är det inte mycket kvar av. mest vatten. men eftersom det här finns lite öar så finns här en civilisation. eller ett försök till det.

Euopa och norra asien är täckt av is.


Nåja. om man arbetar på det kaske man kan få ihop det.

Även om jag gillade idén med att karaktärerna vaknar up efter en nedrysning.

kampanjidé:

Rollpersonerna är tappra män och kvinnor som kämpar på samhälletsbotten i det vanliga 2059 som vi känner och älskar.

De är kriminella, lönnmördare, tjuvar och drogberoende. (som de flesta RP dvs :gremlaugh: )

dessutom är de utvalda i ett försök med nedfrysning. man vet inte hur en männsika som varit nedfryst i en längre tid egentligen klarar det. särsilt inte en frisk människa. Elelr en männsika med cyberimplantat?

Någon sjuk organisation tänker pröva. RPna är utvalda. Kidnappa dem. jaga dem. få dem desperata.

Fånga dem och frys ned dem.

efter en valfri mängd år (jag kommer nog välja runt 150 eller så) vaknar de igen.

Och de kommer defenitivt vilja ha nya batterier til sina implantat. och de kommer längta efter ett fix.

Sen får det handla om överlevnad i den förstörda värld de möter.
Samma scenario skulle kunna spelas flera gånger, de bara vkanar upp till olika världar.

Hmm.

Jag måste fortsätta på den här idén. hjälp mig gärna. vad ska hända sen? Vilken typ av förstörelse ska jag börja med?

postnukleär? inga övernaturliga saker, bara människan som motstånd? hur hanterar de händelsen psykologiskt?

postarmageddon? slagna änglar och en och annan demon vandrar runt på jorden och försöker hitta en mening med tillvaron utan Gud/Satan (eftersom jag precis avslutat Gida Omen, När Änglar Dör och Preacher serien så känns det här ganska intressant :D)
Gud är död. Skapelsen nästan förstörd och männsikorna förstår inte mycket. men mindre ändå förstår änglarna...

Postapokalyps i klassisk b-films anda/klassiska mutant? Muterade djur. Muterade männsikor. PSi-mutanter.

Sen måste man tänka på hur stor befolkningen skall vara? Skall den vara utspridd över stoa ytor eller koncentrerad till ett åtal platser med gigantiska ödemarker emellan.
Teknologi nivån? tillgängligheten på teknologi?

Hur långt har gått efter det att katastrofen inträffade? var det bara ett år sedan? minns alltså människorna hur det var innan? eller är rollpersonerna ufon från en tid länge länge sedan.

storma med mig.

chrull - brainstorm. när han egentligen borde skriva arbeten.
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Re: Postapokalyptik

Jag måste fortsätta på den här idén. hjälp mig gärna. vad ska hända sen? Vilken typ av förstörelse ska jag börja med?

När jag körde ett liknande scenario så vaknade rollpersonerna i ett öde forskingskomplex inpsprängt djupt in i ett berg. Efter att tagit sig förbi gamla övervaknings/försvarsmaskiner fann de ett gammalt (men ändo rätt high-tech) fordon som de stal (om man nu kan säga stjäla när alla ursprungliga invånare i komplexet har vart döda i över hundra år). Sedan beger de sig ut på en odyssé i främmande värld.

Första de möter är ett av kärnvapen förstört ödeland. Glas och sand stormar konstant runt i en helvetets nattöken. De enda människor som bor område är ättlingar till några militärer som bor i grottorna djupt under marken och kommer bara upp klädda ungefär som sandfolket i starwars.
Sedan fortsätter de genom stenöken med enstaka nomadstammar, skogar (med övervuxna skyskrapor) där ett vilt folk springer runt och skjuter med armborst.
Länger söderut fann de djungler (där de bland annat stötte på intelligenta ättnlingar till genmanipulerad apor. Sedan var det massa mer miljöer som jag inte orkar räkna upp nu.

Om vi går in på postarmgeddon så vill jag först och främst ge lästipset Det förlorade paradiset (Paradise's lost) av John Milton som (om den krockar lite med Mad Max och fallout) kan vara en stor inspirationskälla. Andra bra inspirationskällor kan vara Prophecy-filmerna (där ettan ibland heter Gods Army). Neverwhere av Neil Gaiman kan också gett ett par uppslag samt ett par dikter av Boye.

Just den här typen av efter-undergången med vilsna änglar och demoner har jag tänkt en hel del på (tyvärr har det aldrig blitt av att jag spelett för den), men möjligheterna är många, tex så har kanske Flugornas Herre eller någon annan ärkedemon tatt över styret av ruinerna efter en metroplex. Kanske ser en del änglarna det hela som en chans att slippa lyda, medan en del andra begråter förlusten av sin himmelske furste. Kanske har vissa änglar kommit tillrätta i den ödelagda världen och gett upphov till ett nytt släkte med nephilim (ängla-människobarm). Kanske änglarna har lärt ut sina trollkonster till människorna samtidigt som telepatisk och olika kinetiska förmågor dykt upp. Möjlighterna är oändliga! (dessutom vet jag inte om den genren existerar, vilket gör det ännu mer spännande)

-F (som stormar med allt vad han kan trots att han borde jobba)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Postapokalyptik

ska nog sätta mig och skriva i helgen :D

låter bra.. men fortsätt gärna..

chrull - skriver PM
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Re: Postapokalyptik

ska nog sätta mig och skriva i helgen :gremlaugh:

Dela gärna med dig av det du komme på...

Fann man några fler likasinnade skulle man kanske kunna dra igång ett projekt. Alla intresserade (om det nu finns några) anmäl er!

-Flukedraken

"After all, how can we be less then our dreams"

Ps. Är När änglar dör bra?
 

Mofasa

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
63
Location
Trosa, Södermanlands län
Re: Postapokalyptik

Som ni kanske förstår är jag intresserad av det hela... Men finns det ingen möjlighet att äventyert/Kampanjen skulle kunna utspela sig under "nutid" (dvs. 2059)...
Frågan är bara var det hela skulle förläggas!?
Om jag inte minns helt fel så har USA och Syrien legat i Krig, varav ett par nukes avfyrades mot det förstnämnda landet. Vet inte exakt var de slog ned bara (men det går att ta reda på)... Problemet med detta är att civilisationen ligger lite väl nära...
Jag har även för mig att Sibirien är väldigt öde.
Hela mitt dilemma består i att jag vill ha plats (helst i en öken som tidigare varit fruktsam) där små byar ligger sida vid sida med större städer (dessa ska dock vara slitna, inte fyllda med högteknoligi)...

Jag hakar nog på ert förslag till slut att det hela utspelar sig i framtiden... efter kärnvapenkrig kanske?
RP:rna kommer ut ur det igendammade och förfallna komplexet (vilket har varit bortglömt av världen utanför i många långa år) och möts av en vindpinad och öde öken.
Efter några dagars vandring kanske de stöter mindre byar med bosättare som har trotsat det hårda klimatet, de möts av förvånande blickar (de bär konstiga kläder mm.). De får där tag på någon vänligt sinnad själ (inte finns det gott om dem!) som berättar lite om världen och dess omgivningar...

Frågan är bara; Vad ska äventyret i stort gå ut på??

//Magnus *ready and willing*
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Postapokalyptik

Vad ska äventyret i stort gå ut på??

överleva så klart. och finna sin plats i den nya värld de finner sig i.

till en början får de gäran irra runt lite mellan olika mindre samhällen som inte vill ha något att göra med dem

De kan träffa på allt möjligt kul ute i ödemarken. Sen kan de efter ett tag komma fram till ett större samhälle som är villiga att släppa in dem om de först utför diverse olika handlingar för dem.
Sen kan vad som helt hända.
vill man fortsätta spela i miljön så kan man låta de bli utnyttjade av stadens ledare och utslängda, inte insläppta efter all de har gjort.
Nu kan de börja planera hämnd eller fortsätta vandra runt i ödemarkerna.


chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
mer.

Men det gäller ju bara det postnukleära alternativet.

om det är den religösa (som jag tycker är mest intressant) så är det ju givet att det kommer handla om att bekämpa en ängeln som har tappat förståndet efter sin Herres försvinnande.

eller? :D

undrar bara hur värdena för en ängel ser ut. :D

chrull
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Re: mer.

Oavsett vad ni väljer ska ha hänt för att få fram en "efter katastrofen" känsla så borde det vara något som spelarna inte omedelbart får reda på. Det blir roligare om de får små ledtrådar eftersom. Kanske hittar forskningsstationer som använts till genmanipulationsexperiment, minnesstatyer över "besökarna, våra vänner från stjärnorna", eller ett avskedsmonument som talar om att alla människor har dragit till en annan planet efter det stora kriget, eller liknande! Storyn i äventyret blir alltså att ta reda på vad som hänt!/images/icons/alien.gif
 

Mofasa

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
63
Location
Trosa, Södermanlands län
Re: Så här?

Allt nedan kan verka lite osammanhängande, men efter lite tankearbete kan ni nog luska ut vad det handlar om

Jag är lite inne på detektivarbete jag också... så de ska få kämpa för att få reda på vad som hänt!!

Hoppas ni orkar läsa igenom allt som står.

Hela det följande konceptet förutsätter att RP:na är ganska gamla (minst 28 år 2059).

USA 2049

Rollpersonerna har – oberoende av varandra – nappat på en annons från en läkemedelstidning. Annonsen berättade inte mycket, bara att 3-7 personer behövdes för ofarliga experiment, där enbart småtester skulle utföras (blodprov, EKG etc.). Det fanns även ett krav att försökspersonerna behövde vara mellan 18 och 25 år gamla. Det berättades desto mer om betalningen, vilken skulle var STOR!

RP:na nappar hur som helst på annonsen och åker in och utför testerna.

De vet inte att testerna utfördes av ett läkemedelsteam från USAs regering, i syfte att ta reda på hur passade personerna var för det som komma skall – nedfrysningen!

USA 2059

Det har nu gått tio år sedan testerna utfördes, RP:na tycker att det tillhör det förflutna och tänker inte mycket på det.

Metoder för nedfrysningen har nu utarbetats i detalj av USAs regering. Därav väntetiden på 10 år.

När de nu i godan ro – fortfarande oberoende av varandra – sitter och utför deras dagliga sysslor ser de helt plötsligt hur en Van svänger in på uppfarten/jobbets parkering (eller annat), ur denna kliver det tre män i svarta kostymer och solglasögon (Vadå ”Men in black”?). Dessa letar upp RP:n och läser upp hans/hennes namn, denne svarar då troligen ”Ja”, de ber då personen att följa med (tar till mer eller mindre hårdhänta metoder). Väl inne i Vanen finns det ingen möjlighet för RP:na att se ut, det liknar en fångtransport.

De reser i ca 6h och väl framme slussas RP:na – oberoende av varandra – in i varsin cell (de anländer troligen inte samtidigt). Eftersom de redan befann sig inomhus när de klev ur Vanen har de ingen om var de befinner sig. Innan de blev placerade i cellerna han de se stressade personer irra runt i labbrockar utan att notera RP:na.

Efter ytterligare 3-4 h väntan kommer en läkare (ser så ut) in med två beväpnade vakter. De båda vakterna tar ett stadigt tag om personen samtidigt som läkaren injicerar ett grönaktigt medel.

De söver nu RP:na, när de väl sussar sött så placeras de i varsitt liggande ”glasbås”, vilka alla är belägna i samma rum. Där ska de spendera de kommande 100 åren.



USA 2159

RP:na vaknar nu upp, de ligger i stort sett helt nakna i båsen (med undantag för underkläder), på dem sitter mängder med sensorer och dylikt monterade. När de väl sätter sig upp (båsen var öppna) möts de av en otrolig oreda. Saker ligger kringspritt hur som helst, journaler för dem ligger på golvet och allt är fyllt med ett tjockt lager damm. Det andra de ser är ett de finns fler människor i rummet – nu möts RP:na för första gången.

RP:na kommer förr eller senare ut från forskningsanläggningen och det som möter dem där är ett öde land, bestående av berg och öken så långt ögat når.

Huvudmål

Målet för äventyret är att RP:na ska ta reda på vad som har hänt, varför de är involverade och hur de nu ska gå till väga för att återupprätta den civilisation de kommer från (om de vill återupprätta den).

Det bäddar med andra ord för bamsekampanj!!

Det som har hänt är följande: Medan RP:na var sövda hamnade USA i krig med -----. Det togs till kärnvapen, och det fina land de en gång kände till har förvandlats till ett öde och kargt helvete.
Världen utanför ska bestå av små grupper som slagit sig samman och bosatt sig i gamla halvraserade städer eller återupprättat nya mindre byar ute i ödslandet. Ganska likt Fallout med andra ord…

Det är ungefär såhär jag tänkte mig inledningen till min kampanj… Så, vad tycks? Några element som fattas eller saker som kan förbättras? Jag har ett problem: Varför ville de frysa ner RP.na? Kanske för att de skådade en kommande katastrof och ville säkra USAs fortlevnad. Det behövdes då människor som levt under dess blomstrande tid för att försäkra en positiv återuppbyggnad.

Det jag är osäker på är ifall saker och ting ska vara muterade… Och på vilket sätt mutationerna ska märkas i sådana fall.

text/images/icons/love.gif/images/icons/love.gif
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Så här?

Amerikanska statens tester är jag less på efter allt arkiv x:ande.

Därför kör jag ett mer eller mindre olagligt projekt av något skummt företag. Ultech eller liknande.

Men det är inte så viktigt.

Däremot kommer jag starta med "2000kg trotyl" och ge spelarna action direkt.

De får, om de vill försöka skjuta sig från kidnapparna. visserligen kommer de inte att lyckas, men jag vill ha en rejälc action scen, eftersom resten av det första spelmötet antagligen kommer gå åt till beskrivande av den nya världen de möter.

Exakt vilket år de vaknar upp kommer de nog inte få veta. nånsin. därför är inte det så viktigt.

Men vad de ser när de vaknar är det samma.

Något återuprättande av civilisationen de känner är nog inte intressant. Däremot kan de, som är färska ur den katastrof som civilisationen 2059 var vara intresserade av att bygga en fungerande civilisation.



Hmm. jag behöver mer tid åt det här.

chrull
 

Mofasa

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
63
Location
Trosa, Södermanlands län
Re: Så här?

Okej... hur tänkte du förklara att Ultech vill söva ner personerna för framtida "bruk"?
Jag har funderat på alternativet kring företag, men kom inte på något hållbart... Men det vore mkt ballare med ett företag, tycker jag... Fast det hela ska nog vara beläget i USA!

Jag känner att jag måste komma på några fler mindre äventyrsuppslag som rollpersonerna kan hoppa på under kampanjens gång, har ni några fina ideer?

Jo, jag behöver också mer tid!! *usch*

//Magnus
 

smagu

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
77
Location
Östersund
Re: Så här?

Lite Idéer.

Varför måste den långa nedfrysningen vara planerad ?
Företaget/Staten har kanske något obskyrt superhemligt projekt. Planerad nedfrysning kanske är ca 3mån, men något går fel.. pga omstruktureringare läggs projektet ned. Rpg:na glöms bort.

En annan motivering varför just rga:na går med på det kan vara akut pengabrist /images/icons/smile.gif, någon måste kanske "försvinna" en stund för att läget skall "svalna".

Lite idéer om detta kan fås i filmen "Evigt liv" där Mel Gibson spelar en desperat ung man som fryses ned och vaknar långt senare.

För övrigt tycker jag idéen verkar intressant.

/smagu/images/icons/cool.gif
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Så här?

Varför söva ner personerna? Det finns tillräckligt med nötgökar (iaf i USA) för att man ska kunna köra följande variant:

tidigt 2000: En samling bokstavstrogna ormdansar-survivalister i nevada bestämmer sig för att nu får det vara nog och tar famil, pick och pack och en låda M-16s och bosätter sig på en någorlunda grönskande platå ute i ingenstans och skärmar av sig helt från samhället (på radio och tv finns bara "ond satanist-kommunist (el.dyl) propaganda" osv), och man börjar sprida sina läror till dem som finns till hands... dvs barnen...

sent 2000: "farfar" är döende... Farfar var en av grundarna, och nu måste RPna (som är minst andra generationens inavlade stackare) ut på ett heligt uppdrag för att bota farfar och visa trohet inför Gud, annars kommer Gud inte låta farfar få evigt liv och världen kommer gå under... i alla fall säger farfar det, och farfar har alltid rätt (ty det har farfar sagt).

farfar minns när kriget började... han såg atomsvamparna växa sig högre mot skyn när de kom allt närmare bosättningen... (SL besämmer: var det krig, eller var det bara nya kärnvapenprover...)

farfar var en upptagen man, men han försökte lära ut så mycket han hann till barnen och barn-barnen, vilket gjorde att han "glömde bort" sådant som var uppenbar satanist-kommunistisk ondska, för att inte besmitta barnen med orena tankar.

Runt bosättningen finns små hillbilly-byar (ladda videon med "deliverance" och bli inspirerad) som till en början bekräftar farfars syn - civilisationen är död, och allt utanför hemmet är ondska och hemskheter... Den "gudomliga engelska" farfar bristfälligt lärt barnen gör dem utskrattade när de försöker samtala med normalt folk...

Bortom öknen finns de radioaktiva zonerna fulla med onda robot-utomjordingar (eller var det forskare i ABC-dräker hmmm....) som då och då kidnappar barn från bosättningen för DNA-tester - om SL nu vill köra med onda-forskare-approachen är RPna och deras släktingar ju ett utmärkt gratist testobjekt för en massa teorier och experiment...

Kampanjen kan man sno direkt från Fallout: hämta den heliga gizmon så farfar kan leva igen (SL väljer... han kanske bara behöver lite insulin på gamla da'r), och möt en annan värld än du trodde fanns på vägen... Kanske RPna till och med hittar till storstaden och blir *gulp* normala...

....håller med... här behövs mer tid, för idéer är det ju inte ont om...
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Inspiration

Det jag tror är viktigast i hela kampanjen är känslan när de vaknar upp och märker att världen dom känner till är borta och förbytt med något främmande (när jag spellede dylikt så fick rollpersonerna för sig att de hamnat på en främmande planet där kolonisatörerna bara glömt gjorden). Känslan av att vara övergivna men samitidigt känslan av något vilt, fritt och framför allt främmande. Skapar man en väldigt bra stämmning vid själva uppvaknande kan den känslan hålla i sig en bra del av kampanjen.

Blandar man sedan in bibliska grejor så kan känslan av främlingskap och förundran bli ännu djupare. Dessutom kan det göra rollpersonerna ännu mer förvirrade. Den övergivna känslan blir också värre (dom får reda på att det verkligen fanns en himmel och en Gud men allt det är borta nu och människorna är nu beviserligen ensamma. Lite jobbigt för den typen av människor som finner trygget i religioner.

Eller så har folk enats under någon ängels (falska?) visioner om att återupprätta himlen och tända de slocknade stjärnorna...

-F (som gillar tanken på rostiga hagelbössor mot flammande svärd)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Spelet Wasteland går väl ut på det du funderar på. Fast där har ju utomjordingar landat och tagit över, lite för mycket SF kanske?

Wastelands, pluralis. Och det kan aldrig sägas för ofta - byrr finns med som en bakgrund till att världen år 30 ser ut som den gör, men om man inte uttryckligen ger sig iväg och in i de mycket få, mycket välbefästa platser där de håller till så ser man dem aldrig. De finns inte avbildade och figurerar inte i några officiella äventyr.
Att låta spelgruppen möta dem rekommenderas fö bara om man är angelägen om att ta livet av RP:na, vilket nog Marco kan vittna om. (-:

Däremot borde väl en wasteland kampanj gå att få in i Neotech? Spelarna kanske utforskar öde ökenområden i fd. USA, Australien eller Afrika?

Skulle onekligen vara en intressant crossover.....

--
Åke
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Wastelands

Att låta spelgruppen möta dem rekommenderas fö bara om man är angelägen om att ta livet av RP:na, vilket nog Marco kan vittna om. (-:

Jo, det var ett misstag. Att hela gruppen avled på åtta sekunder var onekligen rätt trist efter att gruppen trots allt hade överlevt närmare 70 speltillfällen före anti-klimaxet. Så de var inga duvungar direkt. Men de hade inte en chans mot byrr...
 

Mofasa

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
63
Location
Trosa, Södermanlands län
Re: Onda!

En eventuell tyngd i äventyret kan vara att rollpersonerna ska försöka bekämpa (eller gå med i för den delen) en ond organisation. Denna organisation är uppbyggd av maktgalna vetenskapsmän, vilka använder sin forskning till att restaurera gamla "pre-war" grejor. De försöker även lägga beslag på de få naturresurser som man har tillgång till att bryta/ta till vara på. Organisationen ser sig som härskarna ute i det ödsliga landet och har sin huvudbas i någon större stad. De ser sig ha rätten att exempelvis åka ut på "landet" och rensa upp bland alla "socialt missanpassade" (knarkare, utslagna och fattiga).

Om nu RP:na skulle hitta exempelvis gamla uniformer inne i basen (där de vaknar upp) så kan det visa sig att den onda organisationen tidigare har hittat likannde unifromer (vilka de nu senare försökt efterlikna). Detta kan skapa problem för RP:na (såvida de använder de hittade uniformerna) när de rör sig ute på landet.

Vet inte om jag ska spinna vidare på detta eller inte... får se.

Jag tror också att det är mkt viktigt att skapa en speciell ödslig känsla över den "nya" värld de hamnat i.

//Magnus
 
Top