Warren Ellis #metoo

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag vet inte hur du känner för det, men personligen skulle jag vilja bidra till att göra världen till en bättre plats.
Jag är mycket skeptisk till att någon som skriver "Jag ska minsann bojkotta Warren Ellis nu!" på riktigt gör det med avsikten att på något vis förbättra världen. Som @dancodan handlar det förstås om att signalera sin egen moral. Jag menar herre gud, att söka social bekräftelse för sin person är väl liksom det mest mänskliga man kan göra? Det är väl klart som korvspad att ryggdunkar och likes typ är 90% av vad som driver någon till att göra något i ett socialt sammanhang över huvud taget?

Hade det varit så, att man på något rationellt sätt försökt "förbättra världen" hade man väl för fasen inte lagt tid på det här? Att många kulturmän är kukar är liksom inte ens i samma galax som riktiga samhällsproblem. Och jag köper inte för en halv sekund att "ja, men man kan ju göra både ock! bara för att jag bryr mig om den här lilla grejen betyder inte att jag inte gör något åt den stora grejen". Tid, energi och socialt utrymme är begränsat, tänk om det till och med är så att alla de här sakerna som faktiskt är viktiga på riktigt får mycket mindre utrymme för att "de goda" är upptagna med pilla sig i naveln över en serieskapare på ett internetforum. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan se den här tråden som en del av "förbättra världen" - om det nu är det det här ska handla om.

Men det är ju inte det det här handlar om. Det här handlar om att signalera en position i ett socialt sammanhang.

Men hey! Det är ju så moral fungerar! Den konstrueras socialt. Och vi ska väl vara glada över att det är godhetssignalering och inte ondskesignalering (det finns ju helt andra forum där man får poäng för helt andra åsikter, såklart). Men vi kanske inte behöver låtsas som att det är någon form av rationell plan för att förbättra världen?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan se den här tråden som en del av "förbättra världen" - om det nu är det det här ska handla om.

Men det är ju inte det det här handlar om. Det här handlar om att signalera en position i ett socialt sammanhang.
Du verkar se det som att det ena utesluter det andra. Som jag ser det kan de två vara samma sak.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Ja men då så. Om du känner att det förbättrar världen så är det ju bara att köra på. Good for you.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det tråkiga är ju att man nästan alltid måste välja mellan "smidigt, lättanvänt, driftsäkert och bra" och "fritt och öppet". Det gör ju att vi som är lata har svårt att göra rätt.

Jag vill gärna göra rätt. Men jag vill också att min vardag ska vara så fri från workflow-relaterat tjafs som möjligt. Och jag litar definitivt mer på Googles och Amazons backupsystem och driftsäkerhet än jag litar på motsvarande hos någonting jag själv monterar ihop och underhåller.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
MODERERING

Den här tråden handlar alltså om Warren Ellis, inte om andra saker man kan välja att bojkotta.

Tack så mycket!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag tycker det finns två totalt väsensskilda "bojkotter".

Det ena är när det är en målmedveten handling gjord att uppnå politisk förändring, ex vis jag vill ta bort mitt Kindle-konto för jag vill att världen ska inte ägas av Amazon,
den andra är när det är bara jag är inte så sugen på att se en Woody Allen film, jag, min mage pallar inte det eller jag blir lite små-olustig av det.

Min take på Ellis är att för min del är väl juryn fortf ute på hur hemsk han egentligen är, men, att läsa om Transmetropolitan eller Planetary känns iaf nu lite olustigt och jag gör ogärna det. Det är ju ändå valfritt att läsa vad jag vill och jag har mycket annat som nu, pga olustigheten m Ellis, lockar mera.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Top