Warren Ellis #metoo

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Helvete. Ännu en idol som får gå till den tragiska högen av "aldrig mer", i sällskap med Brian Wood, Woody Allen och Kevin Spacey.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Utnyttjat sin position för att manipulera unga kvinnor till sexuella förhållanden som han sedan brutalt dumpat, om jag förstår det hela rätt.
Ja. Typexempel på icke-illegalt beteende som det ändå går alldeles utmärkt att ha åsikter om, helt enkelt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Helvete. Ännu en idol som får gå till den tragiska högen av "aldrig mer", i sällskap med Brian Wood, Woody Allen och Kevin Spacey.
Ja :(

Brian Wood var en av mina allra favoriter och jag har dumpat honom helt och har inte kvar hans serier längre. Vill bara tillägga dock att han har inte våldtagit någon så vitt jag vet. Hans harassment är skeevy som fan och den typen av beteende, att använda makt och dissande på det sättet är inte ok, och vem vet var det skulle ha kunnat sluta osv osv… men på samma sida som några av hans beteenden beskrivs så finns en länk till Jai Nitz vars handlingar ju är på en helt annan level.
Tolka inte detta som att jag försöker försvara Brian Wood eller att jag vill ha kvar honom eller att jag vill förringa det som dom som drabbats av honom kommer med. Nej nej nej! Är absolut inte menat som ett pro Wood inlägg det här. Men om man jämför med Jai Nitz (som jag iofs inte kände till som serieskapare) eller Spacey eller Polanski eller Max Landis så har han gått något kortare än dom över gränsen. Vet inte ens om jag ska trycka på send för jag tycker Brian Wood är helt svinig och vill inte framstå som att jag försvarar honom. Att ta en penna och kladda sitt rumsnummer på nåns teckning eller försöka tjata till sig ett BJ eller komma dragandes med att "det här nobbandet kommer vara dåligt för din karriär" eller komma efter nobben och säga "du är ju ändå dålig och ful" är alla väldigt assholiga saker som jag aldrig kommer att acceptera. Men dom andra är ännu värre är det jag försöker säga. Eftersom dom har våldtagit folk eller i fallet Jimmy Page eller David Bowie gått extremt långt ner under åldern för consent.

Jag försöker att inte sörja perps, jag var ett stort fan av Ellis och nu åker hans grejer i sopkorgen här, det är dom som han har drabbat som jag sörjer. All ♥ till dom.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja. Typexempel på icke-illegalt beteende som det ändå går alldeles utmärkt att ha åsikter om, helt enkelt.
Är lättare att ha åsikt om det beteendet generellt & strukturellt än mot en enskild person iofs. Vilket är svårare men inte omöjligt. Som sagt nu åker Ellis i sopen, så långt säger jag inte emot. Kommer inte vara pepp på att läsa honom nu helt enkelt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag är personligen väldigt kluven, med tanke på hur artikeln är formulerad och på Ellis svar i artikeln, så jag avvaktar för tillfället för att se om det blir någon bättring. Jag hade dock inga planer på att införskaffade något Ellis-skrivet inom närmaste framtiden, och interagerar inte med honom i någon mån.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Ja :(

Brian Wood var en av mina allra favoriter och jag har dumpat honom helt och har inte kvar hans serier längre.
Wood var aldrig en favorit - tycker han är alldeles för ojämn som författare (DMZ vol 1&2 är magiskt bra, 3-5 är olika grader av meh, Northlanders likaså). Det tog inte en tiondel så hårt som Ellis. Spider Jerusalem är en av de bäst skrivna huvudpersoner jag sett. Så många lager, så tydligt patos.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag har inte läst varken DMZ eller Northlanders men jag älskade Demo, hans Conan, och hans X-Men. Jag går ofta hemma i bokhyllan och bara ah shit det här var ju också Wood ja just det. New York Five exempelvis. Såmånga…

Jag tyckte om massor av Ellis' serier. Hans run på Hellblazer var bra. Vill inte säga så mkt om Ellis för vi väntar ju alla på mer info. Vill aldrig vara förhastad med högaffeln s.a.s.

Sen tycker jag som sagt jag försöker att inte sörja perpsen. Även om det är en svår policy att hålla för hjärtat beter sig ju lite som det vill.

Har läst hela Transmetropolitan 7 ggr från början till slut men… just den och värderingarna i den gör att jag på sätt och vis inte skulle bli så förvånad om Ellis skulle visa sig shady om du förstår vad jag menar? Den är som du säger mångbottnad och nyanserad och en del av dom nyansglimtarna är rätt otäcka. Ibland verkar Spider empatilös och ibland verkar det som om hans hårdhet är bara orsakad av att han bryr sig så mycket, att han brinner så mycket att han reagerar med ett yttre hat. Äh, jag ska inte diagnostisera varken Ellis eller Spider. Jag ska vara försiktig. Men lägger hans serier i sopen sålänge. They've given me hate but I know there is love♥
 
Last edited:

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ingenting kommer att kunna ta ifrån mig att Planetary är en av mina favoritserier precis på samma sätt som 12-åriga jag inte kommer att kunna gå tillbaka och ta tillbaka mina garv åt the Cosby Show trotts att den karln definitivt är extremt klandervärd. Jag brukar ju aldrig blint köpa allt en skapare har gjort bara för att de gjorde en bra sak dock. Det är mycket möjligt att jag om detta utvecklas kommer att vara mer avvogt inställd till att kolla in hans framtida alster.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Även om skaparen av ett verk råkar vara en klandervärd person så behöver väl inte det nödvändigtvis betyda att verket i sig självt är dåligt och inte bör tas del av? Annars så finns det ju extremt mycket kultur som man inte borde ta del av, i vissa underhållningsbrancher känns det ju nästan som att det är ett anställningskrav att vara ett as, ingen nämnd ingen glömd. :p
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Även om skaparen av ett verk råkar vara en klandervärd person så behöver väl inte det nödvändigtvis betyda att verket i sig självt är dåligt och inte bör tas del av?
Tja, det beror väl lite på i hur hög grad man är okej med att lägga pengar i just det asets fickor? Det finns fler saker åtminstone jag beaktar när jag ska avgöra ifall jag ska lägga pengar på och konsumera ett verk än huruvida verket i sig är bra. Inte konstigare än att man undviker att köpa saker från fackfientliga företag även om deras produkter är bra, eller att man väljer att inte besöka en butik som behandlar sin personal illa även om varorna i butiken håller hög kvalitet.

Det finns heller inga som helst krav på att vara "konsekvent" här. Var och en är 100% fri att fatta de beslut man känner är väl avvägda i varje enskilt fall.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Transmetropolitan påverkade mig extremt mycket när jag var ca 20-22. Kan utan att överdriva säga att jag aldrig kommit på tanken att plugga till journalist utan den. Även Planetary var en stor läsupplevelse. Det kommer aldrig ändras, oavsett vad som kommer fram om Ellis. Men jag kommer inte köpa något nytt av honom. Ingen jättestor uppoffring, då jag inte läst något jag gillat av honom på år och dagar.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Tja, det beror väl lite på i hur hög grad man är okej med att lägga pengar i just det asets fickor? Det finns fler saker åtminstone jag beaktar när jag ska avgöra ifall jag ska lägga pengar på och konsumera ett verk än huruvida verket i sig är bra. Inte konstigare än att man undviker att köpa saker från fackfientliga företag även om deras produkter är bra, eller att man väljer att inte besöka en butik som behandlar sin personal illa även om varorna i butiken håller hög kvalitet.

Det finns heller inga som helst krav på att vara "konsekvent" här. Var och en är 100% fri att fatta de beslut man känner är väl avvägda i varje enskilt fall.
Jo precis, men har man redan köpt grejerna faller ju det argumentet lite.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jo precis, men har man redan köpt grejerna faller ju det argumentet lite.
Tja, inte egentligen. I vissa fall får åtminstone jag sådan avsmak för en skapare att jag har svårt att avnjuta verken utan att associera till hen. Då låter jag ju rimligen bli de verken tills vidare.

Men diskussionen här gäller ju inte bara de av Ellis verk man redan har i sin bokhylla.

Det är för övrigt helt korrekt att det finns ganska mycket kultur man bör ta sig en funderare över huruvida man vill fortsätta stödja genom pengar eller uppmärksamhet. Det finns dessutom ganska många duktiga skapare av allehanda slag som historiskt fått alldeles för lite uppmärksamhet, så det är ju inte som att man riskerar att få slut på saker att konsumera, oavsett hur man väljer att göra.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
så det är ju inte som att man riskerar att få slut på saker att konsumera, oavsett hur man väljer att göra
Jo, har exempelvis sett allt på netflix och har seriöst problem att hitta media att konsumera.
Men jag förstår vad du menar och jag håller med dig i viss mån. Vissa verk kan ju färgas rätt starkt av något som skaparen gjort, men jag antar att gränsen är flytande och individuell. Personligen skulle jag till exempel kunna titta på nån gammal Mad Max film trots att Mel Gibson kanske inte är världens skönaste person och jag kan lyssna på Rolling Stones trots Altamont.
 
Top