Det jag framför allt skulle vilja se är en ordentlig spelledarhandledning. Alltså, grundstrukturer och färdiga grejor man kan slänga in, saker att tänka på, tips på hur man skapar stress och höjer pulsen, hur man skapar episka tillfällen...
Exempel: I Null State har jag en scenariemotor man kan använda för att snabbt slänga ihop scenarier; jag spaltar upp olika sorters öppna problem (hålla inne, hålla stångna, ta sig in...), ger exempel på hur man kombinerar dem och problem som kan stå ivägen, berättar hur man skaffar stoff snabbt för att skapa en grundplot (Tränade ryska telepater tar självmord och tar hela städer med sig som psychic fallout! Kinesiska nanorobotar håller på och äter upp Peking!)... Tanken är att man som SL ska få de verktyg man behöver för att konstruera sin egen grundplåt och sedan kunna genomföra spelmöten så enkelt som möjligt.
Ta inte för givet att SL kan improvisera. ge honom tips på hur man gör för att träna upp sin improförmåga! Utgå inte från att SL vet hur man kommunicerar en stämning eller en plats, förklara hur man gör!