Nekromanti [Warning: Biohazard!] - Koncept och Planering

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
  • Ett snabbt karaktärsskapande som ger en bra och tydlig mall för "vem du är". Och vars värden och personlighet kan användas aktivt i rollspelet för att få en "boost".
  • Ett grundsystem som går snabbt att läsa sig men som bjuder på mycket möjlighet för rollspelarna men än och "döda, döda döda!".
  • Systemet ska gärna reflektera hur farligt det är att ge sig ut ensam och göra dumstridiga saker och ska vara relativt dödligt. Kreativitet och Taktik belönas.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,671
Location
Rissne
Det jag framför allt skulle vilja se är en ordentlig spelledarhandledning. Alltså, grundstrukturer och färdiga grejor man kan slänga in, saker att tänka på, tips på hur man skapar stress och höjer pulsen, hur man skapar episka tillfällen...

Exempel: I Null State har jag en scenariemotor man kan använda för att snabbt slänga ihop scenarier; jag spaltar upp olika sorters öppna problem (hålla inne, hålla stångna, ta sig in...), ger exempel på hur man kombinerar dem och problem som kan stå ivägen, berättar hur man skaffar stoff snabbt för att skapa en grundplot (Tränade ryska telepater tar självmord och tar hela städer med sig som psychic fallout! Kinesiska nanorobotar håller på och äter upp Peking!)... Tanken är att man som SL ska få de verktyg man behöver för att konstruera sin egen grundplåt och sedan kunna genomföra spelmöten så enkelt som möjligt.

Ta inte för givet att SL kan improvisera. ge honom tips på hur man gör för att träna upp sin improförmåga! Utgå inte från att SL vet hur man kommunicerar en stämning eller en plats, förklara hur man gör!
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Så för att sammanfattad det lite sådär så vill du se ett ordentligt kapitel om hur man spelleder?

NU är jag tyvärr inte expert på det själv men jag antar att jag kan fixa ihop något som gör det lätt för spelledaren att slänga sig in samt hur man strukturerar uppdragen, skapar stämning osv.

En huvudnyckel dock med zombie rollet är ju att spelarna bestämmer vad de ska göra typ därför kanske det hade varit och rekommendera att i slutet av varje spelmöte\äventyr att man frågar spelarna vad för "drag\move" de ska göra härnäst så att man kan planera det. Det kanske är en bra sak att ha med i kapitlet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,671
Location
Rissne
Siffner said:
En huvudnyckel dock med zombie rollet är ju att spelarna bestämmer vad de ska göra typ därför kanske det hade varit och rekommendera att i slutet av varje spelmöte\äventyr att man frågar spelarna vad för "drag\move" de ska göra härnäst så att man kan planera det. Det kanske är en bra sak att ha med i kapitlet?
Absolut!

Och kanske ett gäng exempel på riktningar spelare vill, och lämpliga hinder, hur man reagerar på olika typ av påhitt liksom...
 
Top