Warlock!

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Tänkte mig diskutera detta spel och hoppas ny tråd uppskattas. Citat från WFRP-tråden:

Är det vansinne att använda Warlock! som ersättning för reglerna?
Warlock! ligger tyvärr mycket närmare Sword & Sorcery än Warhammer.
Till att börja med - TACK jag visste inte ens spelet fanns. Men när jag googlade fram beskrivningen (som lätt parafraserat var "tänk dig att du går hem till CapnZapp och väljer ut just de tre spel han tummat på mest och sedan använder dem som inspiration") så blev jag ju nyfiken :)

Min första fråga: på vilket sätt är Warlock! mer S&S än Warhammer? (Menar du Warlock! är mer S&Sigt än vad WFRP är, eller menar du Warlock! inte är warhammerigt?)

Jag kanske kan hjälpa till om jag säger att jag absolut tycker Fighting Fantasy är mer S&Sigt än vad WFRP är, så det är inte så att jag inte förstår din tankegång. Istället blir jag nyfiken på vad mer exakt du tänker på?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har inte läst hela Warlock utan bara den preview som finns på drivethru. Men är väldigt nyfiken! Det verkar enkelt och kul.

Dessutom rea nu att köpa dom print in demand.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Bundle of Holding är mycket riktigt det billigaste sättet att få det spelet just nu.

Det ingår också i DTRPG:s egna "christmas in july" rea, men det är ändå inte lika billigt som BoH.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Den här hade jag ju som PDF! Börjat läsa. Ingen riktig uppfattning än, annat än att jag gillar de små slumptabellerna under karriärerna
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag kanske misslyckades citera på ett korrekt sätt, så jag provar igen:

@.Per. Får jag fråga vad du menar med att Warlock! ligger tyvärr mycket närmare Sword & Sorcery än Warhammer?

(Om du valt att skippa tråden ber jag om överseende)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Den här hade jag ju som PDF! Börjat läsa. Ingen riktig uppfattning än, annat än att jag gillar de små slumptabellerna under karriärerna
Min absolut första spontana reaktion var på valet av "T20 plus skill ska nå 20".

Dels associerar jag den tjugosidiga tärningen med amerikanska spel som D&D (jag var aldrig ett fan av DoD Expert) och dels noterar jag hur alla checks kräver att du utför addition. För mig hade det instiktivt känns "mer Brittiskt" att rulla under sitt värde och att göra det med sex- eller tio-sidiga tärningar (inklusive procenttärningar).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tycker Warlock känns väldigt mycket WFRP1, som nog är den upplaga som ligger mig varmast om hjärtat och den som jag anser trumfar senare versioner. Synd bara att man inte får Bonners sköna illustrationer.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
En annan tidigt spontan reaktion är hur din STAMINA (sorry kan inte skriva ut den i gemener, ni som läst FF vet varför :) ) slumpas fram.

Visserligen kan detta anses vara old school och inget fel i det, men spelet håller inte linjen. Hade spelet kompromisslöst hållt sig till exakt samma startvärden som Fighting Fantasy SKILL 1d6+6 STAMINA 2d6+12 LUCK 1d6+6 hade jag ju kunnat respektera detta.

Men börjar du med låg Luck har du hög Pluck. Och vice versa. Så att be dig slumpa fram Luck är okej även för den balanskänslige.

Medan om du börjar med låg Stamina är du bara... rätt av sämre? Ingen kompensation såvitt jag kan se.

---

Så min omedelbara mentala kommentar var att det var en förlorad möjlighet att hitta på en liknande balanseringsfaktor för Stamina.

Instinktivt hade jag gett alla nyframslagna gubbar samma start-Stamina om jag inte kunnat hitta på en lösning som inte leder till att en spelare kan få en massiv och permanent fördel över en annan.

Vad skulle man kunna tänka sig? Jag vill inte framstå som okonstruktivt gnällig, så här är några mer eller mindre genomtänkta idéer:

  • Om spelet haft rimlig tillgång till Potions of Stamina hade betydelsen av ett högt startvärde kunnat tonas ner. Gruppen delar helt enkelt ut fler potions till dem som snabbare får slut på Stamina.
  • Att öka Stamina är i orginalreglerna en långsam och styrd process - du måste öka tre specifika skills för din career varsitt steg för att få +1 Stamina (när du når en Advanced Career halveras denna hastighet). Om du kunde öka Stamina på samma sätt som en vanlig skill hade den med otur kunnat komma ifatt till det betydligt rimligare priset av att hamna kanske sex eller tio XP (spelet kallar dem så klart "advances") efter. Att permanent ligga 10 XP efter är såvitt jag kan bedöma en betydligt mer spelbar nackdel än att permanent ha tio Stamina färre (och spelaren kan ju alltid välja att behålla sitt låga Stamina-värde så håller du inte med är det ju inget problem).
  • Hade jag orkat tänka ut en rimligt enkel lösning borde kostnaden för att öka Stamina bero på ditt nuvarande värde. Om det kostat mindre att höja 14 Stamina till 15 än att höja 24 Stamina till 25, hade återigen det känts rimligare att förvänta sig att en spelare accepterar sitt låga startvärde, eftersom det hade jämnat ut sig i längden. Men just här och nu har jag inget sådant förslag.
  • En naturlig lösning är att alla tre av Stamina Luck och Pluck är kommunicerande kärl - inte bara Luck och Pluck. Förslag: För varje två poäng din start-Stamina är lägre än 24 får du ett bonuspoäng att öka Luck eller Pluck med (ditt val). Exempel:
    Giselle slår 2d6+12 för STAMINA och 1d6+7 för LUCK. Hon slår 3 respektive 6 på slagen och får därmed 15 STAMINA, 13 LUCK och 7 PLUCK. Eftersom hennes start-Stamina är nio steg lägre än maximum får hon fyra bonus-poäng. Hon lägger alla fyra på Pluck och hennes startvärden är därmed 15 STAMINA, 13 LUCK och 11 PLUCK.
  • En old school lösning är att knyta Stamina till ålderskategorier. Äldre rollpersoner har färre Stamina men får i gengäld exempelvis ett högre minimumvärde på färdigheter. Nånting sånt.

Av alla dessa tror jag att jag lutar åt lösningen med "kommunicerande kärl".

Eftersom Stamina används till nästan allt som driver äventyr inklusive magi känns det orimligt begära att en spelare börjar med 14 medan en annan börjar med 24.

Jag menar, om er grupp tycker det är naturligt med slumpmässiga grundegenskaper, där de spelare som slår högt automatiskt väljer krigaraktiga yrken och tar på sig en beskyddande roll, så behöver det inte vara ett problem. Men då kan man ju undra varför Luck och Pluck inte slås fram som oberoende variabler...
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Jag kanske misslyckades citera på ett korrekt sätt, så jag provar igen:

@.Per. Får jag fråga vad du menar med att Warlock! ligger tyvärr mycket närmare Sword & Sorcery än Warhammer?

(Om du valt att skippa tråden ber jag om överseende)
Sorry skrev fel, menade att det är mer likt fighting fantasy (advanced), Troika osv än Warhammer. Det är egentligen bara careers som är samma. Saknar framförallt corruption.
Edit: här är en bra genomgång:
 
Last edited:

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Sorry skrev fel, menade att det är mer likt fighting fantasy (advanced), Troika osv än Warhammer. Det är egentligen bara careers som är samma. Saknar framförallt corruption.
Om du menar insanity så har Warlock såvitt jag förstår allt som behövs.

Om du verkligen menar corruption så vill jag bara påminna om att det konceptet räknar jag inte med ska finnas i ett spel som säger sig inspireras av "early British tabletop gaming". För mig är WFRP1 och WFRP2 de enda vettiga upplagorna av Warhammer, och därför saknar jag inte konceptet.

---

Min främsta gissning på vad som skulle kunna få mig tycka spelet ligger närmare Fighting Fantasy än WFRP är istället...:

Kompetens.

En av de viktigaste anledningarna till att FF känns S&S-igt är ju karaktärens kompetens. Du är nästan alltid en anonym krigare som likt Conan drar från ställe till ställe. Du kan besegra i princip hur många goblins eller vanliga stridsmän som helst, så länge du kan slåss mot dem en och en (kanske inte om du rullar SKILL 7, men... ;)) Det är nästan enbart story-relaterade motståndare som utgör ett allvarligt hot. Och precis som i S&S innebär detta (i FF) övernaturliga fiender såsom demoner och magiker.

Jag vet för lite för att kunna uttala mig men skulle inte bli förvånad om du börjar som märkbart mer kapabel än i WFRP (eftersom dess "whiff factor" är vida ökänd). Även om exemplet i länken kändes relativt WFRPigt och jordnära.
 
Last edited:

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Jag har en bok Warlock liggandes hemma som aldrig är använd och aldrig kommer användas, någon som vill ha? Kan hämtas gratis i göteborg eller postas för fraktkostnaden.
 

Flanell

Veteran
Joined
26 Nov 2015
Messages
47
Jag har en bok Warlock liggandes hemma som aldrig är använd och aldrig kommer användas, någon som vill ha? Kan hämtas gratis i göteborg eller postas för fraktkostnaden.
Jag tar den gärna. Behöver skickas.
 
Top