Nekromanti Warhammer FRP 3rd edition på G

stilton_UBBT

Veteran
Joined
22 Feb 2006
Messages
34
Location
Bromma
Fantasy Flight Games har som bekant licensen för WHFRP. Snart släpper de tredje utgåvan som verkar planka väldigt mycket från D&D4. Det blir en fet box med tre böcker för cirka 800 kronor, verkar det. 30+ specialtärningar med symboler och grejor. 300 kort. Väldigt boardgame-aktigt.
Vad tror alla om detta?
http://www.fantasyflightgames.com/
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jo, jag vädrade ju mina farhågor i den där andra tråden. Men vi vet ju så lite konkret ännu - vissa har ju sagt att det INTE kommer likna D&D 4E (alltså taktiskt spel med fokus på strider och teamwork), utan fortsätta mer som förr, fast med nya hjälpmedel.

Självklart vill ju FFG sälja specialtärningar och gulliga pappbrickor, men det kan ju bli ett bra spel ändå.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
stilton said:
Vad tror alla om detta?
Att du är dåligt påläst; att det inte alls påminner om D&D det minsta; och att "brädspelskorten" är avsedda att ta bort behovet med en massa anteckningar och tabeller men inte gör om rollspelet till ett brädspel för det :gremsmile:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Det har kommit lite nya fakta kring fallet:
http://www.fantasyflightgames.com/ffg_content/wfrp/3_media/wfrp3seminar.html

Karriärerna är numera kort. Man kan ha korten framför sig istället för att slå upp dem i boken. Det är mer praktiskt när man vet var kortet är. Ve den som slarvar bort trollslayer-kortet. Det finns fortfarande ett karriärsystem, men varje karriär är annorlunda.

Man kan lära sig specialhandlingar, likt powers i DnD4. Huruvida Alla dessa är stridsorienterade återstår att se. Varje handling är ett kort man kan ha. :gremsmile:

Man har ett kort som gäller för hela gruppen. Det finns Swords for hire, Diplomatic entourage... etc. Ger extra fördelar och nackdelar till gruppen som helhet. Håller också reda på den inre spänningen i gruppen.

Man slår tärningspölar med olika sorters tärningar. Det finns tärningar man får av:

* Skicklighet
* Attribut
* Tur/Otur
* Försiktighet/djärvhet

Man plockar på sig alla olika tärningar man kan och rullar dem. Sen får man reda på om man lyckades och om det blev några bieffekter. Är man väldigt djärv kan man bli trött. Är man väldigt försiktig kan man bli försenad. Jag tycker att det verkar coolt.

Man har hela tiden en inställning till hur man gör saker. Antingen är man försiktig eller så är man djärv. Olika karriärer tillåter olika mycket av vardera. Ens inställning påverkar också hur bra ens specialhandlingar är. Detta tycker jag är riktigt coolt.

Min slutsats är att det verkar riktigt riktigt trevligt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
håller med, det här blir mer och mer lovande... gillar idén med gruppdynamiken/egenskaperna. Ska bli intressant att se hur det blir i actual play...
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
Jag får nog säga att jag gått från att ha varit oerhört skeptisk och tvivlande inför den nya editionen så är jag nu väldigt optimistisk. Som gammal semikonservativ warhammer-fanboy så blev jag alldeles kall när de första ryktena kring wfrp3 började dyka upp. Det sista jag ville var att mitt kära rollspel skulle bli ett nytt skirmishspel med figurer, dungeontiles, kort och phat loot (inget ont om spel som D&D4, men för egen del så behöver inte spelvärlden ett till sånt spel). Så verkar ju det ju dock inte bli. Jag kan känna lugn. Jag tycker det hela ser väldigt lovande ut.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag känner en mild oro inför stance och de små pusselbitarna. Jag tror det snabbt blir töntigt att välja humör. Det påminner mig om Arkham Horror där man varje runda kan byta grundegenskaper. -En i min mening helt meningslös sysselsättning. Det betyder bara att du straffas för att du valt fel stance.

Detta till trots så ser jag fram emot WH3 och det ska bli intressant att uppleva det i spel. Jag är nyfiken på hur äventyren är tänkta att se ut.

Att varje grupp har sin egen karaktär är strålande. De kampanjer jag varit med i som funkat bäst är de kampanjer där gruppen har haft en gemensam nämnare. Jag ser bl a fram emot Goatswood som en kompis ska sätta ihop nästa vecka.

Ni kommer att spela ett hårdrockband från USA. Er sångare och karismatiska frontfigur från tyskland försvann spårlöst för två år sedan och är numera dödförklarad, och sedan dess har ni förlorat ert skivkontrakt och ingen vill boka er för några spelningar. Då ni vant er med en livstil längt över era nuvarande inkomster är ni nu i det närmaste panka. Ni har haft ett dussin auditions för en ny sångare, men eftersom ni gett varandra vetorätt har det inte blivit nån ny. Ni är alla i 30-års åldern och har egentligen inget att falla tillbaka på nu när musikkarriären verkar vara över, så ni hänger desperat kvar i drömmen om att hitta en ny sångare. Ni befinner er alla i Miami som numera är er hemstad.
Vi heter Blind Guardian och finns till och med på riktigt. Underbart. Å jag slirar visst lite...

Hursomhelst är det ju inte svårt att se att en WH3-kampanj med gruppkortet Intrepid Explorers torde bli helt annorlunda jämfört med en grupp Servants of Justice.

Det ska också bli intressant om korten och brickorna leder till mer Kalle Anka-spel. Det vill säga överdrivet rollspelande i karriärens uttalade anda. Jag menar inte att Kalle Anka-spel skulle vara något dåligt, märk väl. Färgglatt.
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
Hmm, nja jag oroar mig inte särskilt över just stances i WFRP3. Det är ju ingen tokoriginell idé och i flera av de spel som haft liknande system tycker jag att det fungerat bra.

Det som däremot kan löka till det ordentligt är ju FFG's förkärlek för pluppar, blippar, plättar och fnuppar. Det ser ju ut att bli en jäkla fet box fylld med en jäkla massa bös. Hoppas bara att det plåttriga innehållet hjälper spelandet, istället för att stjälpa det. (Arkham Horror-grejen med en slide för stats tycker jag bara var roligt. Det tvingade en att tänka till lite)

Jag gillar liksom du idén med ett karaktärsblad för gruppen. Det kan ge upphov till både roligt rollspelande och taktiska klurigheter. Hoppas att det fungerar i praktiken också.

Goatswood har jag bara läst, inte spelat, men CoC är ju också en storfavorit så det blir säkert lyckat. Roligt upplägg med spelargruppen som ett metallband!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Necross said:
Jag kräks över alla specialtärningar, plastpluppar, pappskivor, termer och keywords som verkar behövas för att locka dagens rollspelskonsumenter till att öppna plånboken.
Översättning från nerdrageiska: »WFRP3 verkar inte vara ett spel för mig.« :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
..själv tyckte jag det mesta som beskrevs i FAQ:n lät vettigt... det enda är ju att startkostnaden blir ju relativt hög, fast å andra sidan är startkostnaden hög för andra spel med, som D&Ds Core-böcker... Det är inget man köper bara för att kolla in och kanske testspela, utan man måste vara rätt säker på sin sak.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Dante said:
Översättning från nerdrageiska: »WFRP3 verkar inte vara ett spel för mig.« :gremwink:
Nja, jag har ju fått lära mig av alla sötnosar här på forumet att man inte ska svära på nåt sånt. Tvärtom så ska man ju helst inte ha några åsikter alls om nåt. Men jag är alltså sjuk över vad som verkar krävas för att locka dagens rollspelskonsumenter till att öppna plånboken. Det betyder just vad det betyder :gremsmile:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
För min del är mängden pluppar och kort man får (eller i de flesta fall inte får) med helt oväsentligt vid köp. Jag har vant mig vid det omständiga att slå saker i regelböcker. Ofta brukar jag skaffa pdf-er och skriva ut som snabbreferens. Däremot tycker jag reglerna verkar mycket intressanta, kort och pluppar eller inte.

Så jag tror inte att korten och plupparna är något som krävs. Tvärtom, det säljs ju massor av spel utan detta. Däremot, om detta blir en succee så kanske vi får se mer av det.
 
Top