Nekromanti Warhammer for the people!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
I det senaste nummret av Lärarnas tidning finns det en artikel om Warhammer:

"Snart spelar hela familjen Berggren Warhammer

Viktor och David Berggren tycker att det är roligare att spela Warhammer än att måla gubbarna.
– Det är spännande att leva sig in i ledaren och tänka ut hur man ska göra, säger Viktor.

Viktor Berggren fyller snart tolv år. Han har spelat Warhammer sedan han var åtta. Lillebror David, nio år, började när han var runt sju.
Det var Viktor och hans kompis Felix som började köpa Warhammer. De hade tidigare hållit på med byggmodeller och köpte var sitt startpaket. Tillsammans med en annan kompis, Axel, har han också gått en Warhammerkurs där de bland annat lärde sig att bygga och måla figurer.
Warhammer är mest en vintergrej, tycker de, det passar inte så bra att sitta inne på sommaren.
– Det är bra underhållning när det är vinter, i stället för att bara sitta och glo på en skärm när man spelar dator, säger Viktor.

Viktor och Axel brukar hitta på egna regler när de spelar. De hittar också på historier om sina figurer – till exempel om varför de missar när de skjuter.
Nu har de över 500 gubbar som de har målat nästan helt själva. Davids favoritarmé heter Space Marines och är en sorts robotar. Viktor har flera favoriter, en av dem är Dark Eldar.
De har också byggt sin egen spelplan av en spånskiva med konstgräs. Kullen har de gjort av kartong.
I början var det ganska svårt att måla figurerna. Viktor visar de första gubbarna han målade och jämför med sin finaste – en elak alv av metall. Det är stor skillnad. Ju mer van man blir, desto duktigare blir man på att måla och man kan använda fantasin mer. Viktor har gjort en mantel till figuren och satt på en arm från en annan gubbe.
– Fast han är inte klar än, jag ska göra pupiller också.

Viktors och Davids pappa Anders, 42, brukar hjälpa till. Han tycker att det roligaste är när de sitter och målar och pysslar tillsammans. När Viktor och Felix skulle börja spela fick Felix mamma och Anders hjälpa till att läsa i manualerna. Dessutom hjälpte biträdena i affären till att förklara för de vuxna.
David berättar att hans kompis Adam också har köpt figurer.
– Jag vill att vi ska fajtas mot Viktor, men Adam vill bara ha dom som prydnad.
Viktor och David har både Warhammer och 40 K. David tycker att båda är lika roliga, men Viktor föredrar fantasyfigurerna, för där finns det magiker.
Det är mest killar som lockas av Warhammer, tror de,
– Det är lite killigt och brutalt med slag och så, säger David. Men deras mamma och deras lillasyster Rebecka, sju år, ska faktiskt snart börja samla. Dumt nog är tjejarméerna Sisters of Battle av metall och lite dyrare, berättar David.
Viktor och David har ett Sagan om Ringen-paket med en scen ur filmen. Det ger en ytterligare dimension till filmen, tycker pappa Anders.
– När de sett den, kan de bygga gubbarna och sen själva spela scenen på sitt eget sätt. "

Min fetstil. Mer finns att läsa på tidningens hemsida.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det där gillade jag också när jag läste artikeln. Alla Warhammerkids är inte förtappade i tabeller och optning och tum hit och tum dit. Jag tror iofs inte att det är så mycket storytelling utan mer 'han missade för att han snubblade' eller nåt. Anyhow.

Hans Villius-röst på:
Det är sensommar, året är år 2003. I ett kök, någonstans i Sverige, sitter ett par barn. Barnen vet inte vilket öde de kommer att gå till mötes. De oskyldiga så kallade Warhammerlekarna kommer senare att leda till värre saker. Helt omedvedet har de förvandlat ett sällskapsspel till STORY CREATION och drar åt helt fel håll. Deras far, Anders, anar inte heller vad som pågår.

Ett par år senare sitter barnen på bilden i en mörk källarlokal samman med tre andra pojkar. Davids kamrat Adam sitter i den största fåtöljen med en ansenlig hög papper framför sig. Han läser ur en bok med konstiga symboler på. Pojkarna har dragits in i det som kallas rollspel, en mordisk hobby där ingen riktigt vet, vad som är verklighet eller fantasi. Tragiskt, och Anders tror att det är helt oskyldigt. Något han snart ska bli varse om.

Året är nu 2046 och barnen umgås inte så mycket längre. De är båda i livet, och har gift sig. Viktor har fått två barn, David bara ett. Livet går sin gilla gång i villaförorten tills Viktors äldsta son kommer hem med en stor kartong med texten WARHAMMER 60K på, och där väljer vi att avsluta vår dokumentär, då detaljerna inte är för allmänhetens ögon. Men ni, lika väl som jag, kan nog gissa er till vad som har hänt. Nåja, en bra bild blev det iallafall.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Året är nu 2046 och barnen umgås inte så mycket längre. De är båda i livet, och har gift sig. Viktor har fått två barn, David bara ett. (snip) Men ni, lika väl som jag, kan nog gissa er till vad som har hänt.
Med den beskrivningen så kan det nog bara tolkas som att lagstiftningen ändrats så att syskon får gifta sig, samt att medicinsk utveckling gjort det möjligt för män att få barn.

Vad har det egentligen med warhammer att göra? :gremconfused:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Nä, nu övertolkar du nog. "Att gifta sig" behöver inte vara reciprokt. Din tolkning hade bara varit ostridbar om det hade stått "...och har gift sig med varandra."

Rätt ska vara rätt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Nä, nu övertolkar du nog. "Att gifta sig" behöver inte vara reciprokt. Din tolkning hade bara varit ostridbar om det hade stått "...och har gift sig med varandra."
Du glömmer att man alltid måste tolka så fel som det bara går. Välkommen till internet!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Det där gillade jag också när jag läste artikeln. Alla Warhammerkids är inte förtappade i tabeller och optning och tum hit och tum dit. Jag tror iofs inte att det är så mycket storytelling utan mer 'han missade för att han snubblade' eller nåt. Anyhow."

Alltså ungefär lika avancerat som när jag själv spelade rollspel första gången. Det är värt att dra sig till minnes deras låga ålder också. Det är hursomhelst kul att läsa att de inte helt har kört ner sig i reglerna.
 
Top