NYHET Warhammer Fantasy Roleplay 5 på gång

Jag är inte uppdaterad alls men skulle det inte släppas en utgåva med ytterligare ett helt annat tärningspölsystem? Släpptes det men bombade i tysthet eller blev det inget i slutändan? Eller är det bara jag som inte har koll?
Ett tredje förutom W4 och Old World? Nä, det är inget jag hört talas om.

Ifall du inte syftar på deras i tysthet nedlagda planer på en egen 5e-klon, projektet som kallades C7d20?

Är det alltså rent krasst bristfällig speltestning innan release?
Skriv spelet, släpp det och sen ser man att skutan var obalanserad och full med hål?
Rollspel känns inte som en sak som bara blir bra för att det ser bra ut på pappret och tvärtom (Satan var jag var skeptisk mot mycket i DoD23 innan jag spelade det....då bara funkar det)

Om man skall vara ärlig så är det ju så den absoluta majoriteten av alla rollspel och allt rollspelmaterial som publicerats de senaste 50 åren blivit till.

QA inom rollspel är ju nästan obefintligt, och finns det alls så är det någon sorts eftersläp som slängs in hastigt på slutet, och det finns väldigt få etablerade uppfattningar om vad det arbetet ens skulle innebära. Med tanke på hur mycket stora produkter som släpps till etablerade spel av större internationella bolag som knappt är ordentligt korrlästa så skall man nog förvänta sig att rätt lite är ordentligt speltestat.

99% av alla speltest görs ju av de som själva skrivit materialet, men merparten av allt rollspelmaterial som släpps är med stor sannolikhet inte ordentligt speltestat alls.

Mao verkar Warhammer ha blivit till på samma sätt som de flesta rollspel blir till, men har haft oturen att vara ett tillräckligt stort IP för att de inneboende bristerna i det sättet att skapa spel på lyckats flyta upp till ytan.

Det offentliga speltestet av ett rollspel är oftast det som kallas för en "utgåva" och är vad man köper i butik.

Jag är inte uppdaterad alls men skulle det inte släppas en utgåva med ytterligare ett helt annat tärningspölsystem? Släpptes det men bombade i tysthet eller blev det inget i slutändan? Eller är det bara jag som inte har koll?
Det är väl the old world och bläcket har väl knappt torkat på den satsningen. Jag är lite nyfiken på ett starter set som det ryktades om som inte finns ute än. Det ger inget förtroende alls när de lanserar en ny variant i the old world när den knappt har landat pratar om 5.0.

Back