Nekromanti Warhammer Fantasy Roleplay 3 - The Enemy Within - Intriger i Averheim

Per

Veteran
Joined
19 Apr 2015
Messages
74
På vår blogg på Obsidian Portal kan man följa vår spelgrupps äventyr i WFRP3. Vi spelar en kraftigt modifierat The Enemy Within kampanj (den som kom 2012, inte den ursprungliga klassikern). Det är skitig low fantasy med fokus på politiska intriger, dubbelspel och karaktärsutveckling. Naturligvis kryddat med svart och sjuk humor i sann WFRP anda. Kampanjen utspelar sig i staden Averheim, både i adelns vackra salonger och i hamnens skabbiga kvarter. Till kampanjen finns ca 160 olika NPC som alla har en roll i det som sker i Averheim. Sakta men säkert upptäcker spelgruppen att allt inte är som det ska i staden...en dold och hemlig konspiration är på väg att förändra staden.

Spelgruppen består av en brokig skara individer vars liv sakta sammanflätas av vad som sker i Averheim
Ruben Ulfman von Mohr - adelsman och ambassadör med talets gåva. En mästare på det sociala spelet bland stadens adel
Fraulein Wera - En ung fattig kvinna som försörjer sig som glädjeflicka i hamnkvarteren
Gabriel Sachs - En agent från Altdorf på hemligt uppdrag i Averheim
Caspar Hoffstetter - En tjuv och skojare i hamnkvarteren
Ingvald "Der Fleischer" Riese - Krigsveteran som tvingas försörja sig på illegala blodsmatcher
Werner Lankdorf - Akademiker och Astromancer

På denna länk finns krönikor från våra spelmöten och även beskrivning av närmare 160 NPC
https://the-enemy-within-avereim-ses...dianportal.com
 

Dunkelbrink

Veteran
Joined
11 Feb 2003
Messages
5
Ser riktigt fint ut, fantastiskt jobb med alla NPCs med beskrivningar och bilder, blir frestad att sno det mesta när jag får till en egen Enemy Within-kampanj någon dag.
 

Herr Nils

Veteran
Joined
10 Aug 2014
Messages
63
Väldigt trevligt, spelleder själv en kraftigt modiferard variant av The Enemy within sen 2 år tillbaka. Kände själv tyngden av att hålla reda på alla NPC;er. Nu allt som allt lite över 200st. För drygt ett år sen började jag använda Realm works, som varit till en stor hjälp. Hoppas dina spelare har större lycka att finna den svarta kåpan än vad mina stackare har. ;^)
 

Per

Veteran
Joined
19 Apr 2015
Messages
74
Herr Nils;n103329 said:
Väldigt trevligt, spelleder själv en kraftigt modiferard variant av The Enemy within sen 2 år tillbaka. Kände själv tyngden av att hålla reda på alla NPC;er. Nu allt som allt lite över 200st. För drygt ett år sen började jag använda Realm works, som varit till en stor hjälp. Hoppas dina spelare har större lycka att finna den svarta kåpan än vad mina stackare har. ;^)
Berätta mer, vad är fördelarna med Realm Works? Vilka funktioner underlättar kampanjspelande? Själv räknar jag med att vi kommer att spela The Enemy Within kampanjen i 5-6 år irl. Redan nu efter knappt 1 års spelande märker jag att det är det mest komplexa vi någonsin kört. Mängder av NPC, sidospår, investigations och framförallt karaktärutvecklande rollspelande.

För att göra mina spelare extra paranoida gav jag dom följande spoilertext om "Svarta kåpan" (The Enemy Within). Misstanken är nu stor mot alla NPC dom interagerar med :)

”Mina vänner, det är jag som är The Enemy Within!
Jag är en av de personer ni redan stiftat bekantskap med, en av Averheims invånare. Jag kan vara man eller kvinna. Det
vet ni inte. Troligtvis kommer ni aldrig att kunna avslöja vem jag är. Det är jag som styr spelet, drar i osynliga trådar
och manipulerar genom list och intelligens. Ibland krävs det att jag tar till våld, ja naturligtvis inte jag personligen,
då jag föredrar subtila hot, list, ränksmideri och utpressning.
Jag är inget monster utan en mycket intelligent person med stor karisma. Jag är inte ond utan precis som ni har jag
mina positiva och negativa sidor. Jag saknar inte empati och känslor utan jag drivs av mina känslor. Jag gillar
människor, fäster mig vid personer jag uppskattar och behandlar mina vänner väl. Jag är en komplex och
mångfacetterad personlighet. Men jag låter inte mina känslor styra mitt omdöme. Jag vet vad jag vill och genom
minutiös planering uppnår jag mitt mål. Jag är inte desperat eller oförsiktig. Jag bidar min tid för jag vet att när tiden
är mogen kommer mitt mål att uppfyllas. Ni kommer säkert att konversera med mig. Vi kommer att träffas, kanske ni
finner mig charmig och kompetent. Vem vet vi kanske till och med blir vänner. Det är inte omöjligt att jag kommer att
fästa mig vid någon av er. Men ni kommer aldrig att förstå vem jag egentligen är. Jag är intrigernas mästare, jag är
manipulativ, jag är intelligent, jag är hänsynslös, jag är brutal men även medkännande. Jag är makten bakom makten.
Jag är Imperiets öde! Jag älskar Averheim och dess invånare. Folket kommer att älska mig! Vem är jag bakom min
mask? Jag är The Enemy Within! Välkommen till min värld!”
 

Per

Veteran
Joined
19 Apr 2015
Messages
74
Ok, tack för info. Verkar vara ett smart sätt att organisera komplexa kampanjer.
 
Top