Nekromanti Warhammer Fantasy Role Play SE ute idag

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Såja!

Nu har nya WFRP Second Edition kommit till Sverige, och i mitt hem har jag det första exemplaret i Umeå.

Har inte hunnit läsa det så mycket, mest för att det är en av dom jag bor med som köpt det, men av det jag sett hittills verkar det för det första väldigt snyggt (sidorna är helt i färg och konsten ser betydligt mycket bättre ut än i gamla wfrp).

Har inte hunnit syna systemet särskilt ingående, men det jag lagt märke till är att Strength och Toughness nu är procentbaserade precis som t ex weapon skill. Det har försvunnit vissa abilities och kommit till några, Strength Bonus och Toughness Bonus är exempel på färdigheter som tillkommit och Initiative är utbytt mot agility, vilket jag tycker verkar vettigt. Careers finns fortfarande kvar, och detr fortsätter att vara väldigt många. Jag har kollat igenom dem och det verkar finnas väldigt många nya karriärer medan många av de gamla försvunnit, även om en hel del finns kvar också. Många karriärer verkar jävligt häftiga dessutom, kommer bli svårt att välja någon av dem.

Man använder dessutom bara t10or nu förtiden, t6orna har alltså tagits bort.

Jag tycker det verkar häftigt och bra, men man får väl vänta tills man spelat det med att se hur balanserat och funktionellt det är.

Någon annan som lagt vantarna på det idag? Kommentarer från er? Storuggla? :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jo, jag har haft mitt sedan i måndags så SF fick in sin beställning. Jag gottar mig åt det för fulla muggar just nu.

"Har inte hunnit läsa det så mycket, mest för att det är en av dom jag bor med som köpt det, men av det jag sett hittills verkar det för det första väldigt snyggt (sidorna är helt i färg och konsten ser betydligt mycket bättre ut än i gamla wfrp)."

Ja, det vore konstigt om det såg värre ut :gremgrin: Stort minus för att de kartor som finns inte har en enda skala. Det finns ingenstans skrivet hur lång tid det tar mellan två punkter. Man får reda på hur långt man knallar på en dag men inte hur långt det är mellan A och B. Sug.

"Har inte hunnit syna systemet särskilt ingående, men det jag lagt märke till är att Strength och Toughness nu är procentbaserade precis som t ex weapon skill. Det har försvunnit vissa abilities och kommit till några, Strength Bonus och Toughness Bonus är exempel på färdigheter som tillkommit och Initiative är utbytt mot agility, vilket jag tycker verkar vettigt. Careers finns fortfarande kvar, och detr fortsätter att vara väldigt många. Jag har kollat igenom dem och det verkar finnas väldigt många nya karriärer medan många av de gamla försvunnit, även om en hel del finns kvar också. Många karriärer verkar jävligt häftiga dessutom, kommer bli svårt att välja någon av dem."

Statsen är nu på samma skala. Tack för det. Alverna är inte en ras avsedd endast för powergamers och den nakna dvärgen har fått på sig lite kläder i och med att rustningarna blivit tuffare och man gör mer skada numer.
Karriärerna är numera balanserade, inga jobb där man får två skills och ett annat där man får femtioelva.
Och råttfångaren har fortfarande sin lilla men ilskna hund :gremgrin:

"Man använder dessutom bara t10or nu förtiden, t6orna har alltså tagits bort."

Likaså t4, t8 och t20. Bara t10 numera. Bra. :gremsmile:

Färdigheterna har blivit "normala" nu, till skillnad från de binära färdigheterna i första utgåvan. Magisystemet är helt nytt och verkar helt acceptabelt, rentav lite kul. :gremsmile:

Min största oro var att WFRP skulle förlora sin gritty-feeling och sin status som dyng-fantasy där en bonde med en högaffel var ett hot mot en krigare och där varje strid var otrevlig och alla var skitiga mer eller mindre. Men tji fick jag. Det är precis lika gritty, skitigt och hårt att äventyra som förut.
Jag är nöjd. Mycket nöjd. Nu ska jag bara hitta spelare :gremgrin:


Storuggla, dyng-fantasy = roxx0rz
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Stort minus för att de kartor som finns inte har en enda skala. Det finns ingenstans skrivet hur lång tid det tar mellan två punkter.
Ja, det lät inget vidare. Man får väl höfta!

Alverna är inte en ras avsedd endast för powergamers och den nakna dvärgen har fått på sig lite kläder i och med att rustningarna blivit tuffare och man gör mer skada numer.
Karriärerna är numera balanserade, inga jobb där man får två skills och ett annat där man får femtioelva.
Och råttfångaren har fortfarande sin lilla men ilskna hund
Att alverna blivit balanserade är ett väldigt stort plus, gillar alver, några av mina trevligaste fantasyrollpersoner har varit just sådana. Men som sagt kändes det väldigt konstigt att det var så pass övermäktiga förut.

Jobben var fan jävligt jobbiga i första utgåvan, skönt att de blivit mer balanserade nu.

Min största oro var att WFRP skulle förlora sin gritty-feeling och sin status som dyng-fantasy där en bonde med en högaffel var ett hot mot en krigare och där varje strid var otrevlig och alla var skitiga mer eller mindre. Men tji fick jag. Det är precis lika gritty, skitigt och hårt att äventyra som förut.
Ja, hade man gjort det på något annat sätt hade dte ju varit katastrof! WFRP ska inte vara high fantasy, och även om ma kanske spelar "hjältar" ska det absolut inte vara den sortens hjältar man finner i spel som D&D, DoD osv (inget ont om det, men det är ju inte wfrp), då hade ju hela poängen med spelet försvunnit. Bra!

Systemet för att konsumera alkhol har också blivit bättre. Nu kan man ju ta lika många öl som man har i toughness bous utan att behöva slå några slag... Efter det kan det ju fortfarande bli farligt, men nu ökar i alla fall svårighetsgraden på alla slag istället för att färdihetsvärdet sänks, vilket var fallet tidigare.

Förresten, hur ser systemet för fate points och insanity points ut? Något som förändrats där?

Får kolla lite mer i det efter min polare är färdig med det.

Vi får hoppas du hittar bra folk att spela det med! :gremsmile:

/Balderk
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Förresten, hur ser systemet för fate points och insanity points ut? Något som förändrats där?"

Insanity points används mer nu, vilket är roligare, och Fte points är lika dana som de alltid varit. Dock är Fortune Points nya. Du har lika många Fortune Points som Fate Points och de fylls på varje dygn. Ett Fortune point ger en ett omslag på tärningarna. Ganska okej antar jag.
Låter lite givmilt dock.


Storuggla, gympaklädersexpressen
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Nu kan man ju ta lika många öl som man har i toughness bous utan att behöva slå några slag...
Precis som den husregel jag använde när jag spelledde Warhammer! Amazing!

Gordeg
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag var också orolig att de skulle ta bort den gamla versionens råa charm...

..men nu låter det här som ett givet köp!
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Min största oro var att WFRP skulle förlora sin gritty-feeling och sin status som dyng-fantasy där en bonde med en högaffel var ett hot mot en krigare och där varje strid var otrevlig och alla var skitiga mer eller mindre. Men tji fick jag. Det är precis lika gritty, skitigt och hårt att äventyra som förut.
Jag är nöjd. Mycket nöjd. Nu ska jag bara hitta spelare


Det var något jag oroade mig för med, först. Tills jag hade diskuterat en del med de som arbetade med spelet. Om grundboken faller dig i smaken, vänta då tills du ser de olika tillbehörsböckerna som kommer.... :gremwink:
 
Top