Warhammer 40K: Imperium Maledictum

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
I går släpptes det senaste spelet i Warhammer 40K-serien, Imperium Maledictum. Likt andra Warhammer-rollspel på senare tid kommer även detta från Cubicle 7. Jag köpte det omedelbart och skummade igenom regelkapitlen.

Har har ingen tidigare erfarenhet av just 40K, så kan inte alls uttala mig om hur väl de hanterar lore-delen, men jag tycker i alla fall att reglerna ser rätt bra ut.

De bygger på samma grund som WFRP 4e, men har streamlinats något och fixat till en hel del underligheter. Jag har redan hittat ett gäng saker som jag tänker föra över i spel när jag SLar WFRP.

Överlag fick jag ett gott första intryck av spelet. Är det några fler här som har köpt det, och vad är era tankar om det i så fall?

EDIT: Ett helt gäng autocorrect-typos...
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag har köpt det. Har bara skummat än så länge, ser fint ut (inte på svensk nivå på layout men stabilt om än väldigt tätt mellan text och grafik), fantastiska illustrationer.

Intressant att man skapar en "patron" tillsammans, alltså den som ger gruppen uppdrag. Öppnar upp för att spela mer fokuserat än "ni äventyrar bara för att" men skapar också krokar för politiska konsekvenser som deras "patron" råkar ut för.

Såvitt jag ser kan man bara spela "human", så det öppnar upp för fler böcker ... :)
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Intressant att man skapar en "patron" tillsammans, alltså den som ger gruppen uppdrag. Öppnar upp för att spela mer fokuserat än "ni äventyrar bara för att" men skapar också krokar för politiska konsekvenser som deras "patron" råkar ut för.
Det här gav mig lite Coriolis-vibbar :)
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Vad gör man i spelet? När jag läser på C7s sida står det

Players take on the role of citizens of the Imperium in service to a powerful patron, with games focused on investigation and social encounters rather than combat. The Imperium is a deadly place, and the players must tread carefully if they hope to survive. Your service to your patron allows you to move through Imperial society where others can’t. The Influence you and your patron have with the many factions of the Imperium will determine how your investigations proceed, where you can go, and what resources you have access to.

vilket ger lite CoC möter Vampire vibbar..
 
Top