Var 10.000:e år blir gränserna mellan de olika planen svaga, då kan demoner, gudar, andar och andra väsen agera i mundana i större utsträckning. Dessa tider kallar Peripetrier och är alltid tider då stora strider och omvälvningar sker. Nationer faller, gamla gudar samlar styrkor och försöker störta de härskande gudarna. Kort sagt är mörkret en maktkamp mellan allting, mellan gudar, mellan demoner, mellan levande varelser. När maktkampen är över står alltid några gudar och väsen med mer maktbasis i det verkliga mundana än andra. Dessa gudar blir då regenter i den nya Eonen, deras lagar gäller och de besjälade varelserna tillber dem. Allteftersom eonen lider vidare vinner nya gudar mer inflytande hos de troende och underminerar härskargudarnas makt. När nästa Peripetri slår in försöker då de nya gudarna köra "statskupp" mot de gamla. Mörkret är på så sätt likt ett politiskt spel, med mundana som spelbräde. Det finns ingen egentlig ondska i mundana, men dock finns makter och gudar som endast söker förstöra och fördärva, vilket enligt många snes som "ont". Peripetrierna, mörkrena, cirklar kring ett par lagar. Först de (kända) universella lagarna:
1. Balansens lag, allting strävar mot jämvikt. Om någonting försvinner måste något ta dess plats. Avtagande biotropisk energi ersätts av nekrotropisk energi när någonting dör och föruttnas. När kryotropin försvinner ur is och den smälter ersätts den av termotropi. Etc. Denna lag gör att Gudar aldrig dör, utan bara kan bli svagare eller starkare
2. Tidens lag, var 10.000 år inträffar ett mörker, ett peripetri.
Utöver dessa finns troligen lagar som upprätthåller kosmos odyl.
Sedan de gudomliga lagarna, som bestämts av individuella gudar. Att bryta mot dessa är fullt möjligt, av både andra gudar och människor, men kan dock ge negativa effekter. Brott mot t.ex. Daaks bud ger sänkt quadosh. Gudomliga lagar finns till för att gudarnas troende ska följa gudens plan, i stora drag.
Sist finns naturlagarna, de är inte skapade av gudar utan är likt ett normaltillstånd, och de går att bryta eller kringgå relativt enkelt om man kan magi, om man inte är rädd för okontrollerade dissipationer och sånt. Naturlagar är t.ex. tyngdlagen: Om inget annat påbjuds faller saker nedåt.