War... nope, not hammer ...lock!

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Efter tips från ett par olika håll har jag köpt och läst Warlock från Fire Ruby Designs, alltså det här spelet som beskrivs på följande sätt:

"Warlock is a rules-light roleplaying game that aims to emulate the feeling of old-school British tabletop games of wondrous and fantastical adventure. Warlock looks to reproduce the play style of its illustrious predecessors but in a light, quick and simple manner, with a consistent rules set that is easily hackable and adaptable as desired."

Det är en träffande beskrivning. Warlock känns nämligen i stor utsträckning som ett regellätt Warhammer Fantasy med en egen, men inte olik, spelvärld. För att knyta an till designdiskussionen kan jag även inflika att Warlock! är i bästa fall fulsnyggt, men väldigt inspirerande. Som exempel:

Skärmklipp.PNG

Jag har även införskaffat supplementen Kingdom och Dark Reflections. Det förstnämnda är en världsbok och det sistnämnda en kampanjbok av sandlådemodell. Världsboken upplever jag som lika inspirerande som grundboken, medan kampanjboken är svagare. Inte så att den är dålig men grundkonceptet faller mig inte riktigt i smaken. Dessutom saknar den direkt spelbara äventyrsplatser (den innehåller äventyrsplatser, men tyvärr inte så utförligt beskrivna att de går att spelleda direkt ur boken).

Jag har föreslagit Warlock för min lokala spelgrupp och ingen protesterade så nu går jag i tankar på testspel och, om det faller väl ut, en kampanj. Detta leder mig fram till det egentliga syftet med den här posten, nämligen frågor:

- Någon som läst/spelar Warlock och upptäckt några konstigheter i reglerna?
- Någon som har tips på bra tillbehör/äventyr till spelet?
- Någon som har tips på lämplig stämningsmusik till ett WFRP-aktigt rollspel?
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,355
Jag har bara regelboken och har inte haft nöjet att få spela ännu. Men kan du inte köra WFRP-äventyr? If looks could kill är gratis och verkar schysst förutsatt att en kan leva med lite snitslad bana.

För ett tag sedan spelade jag Rough night at three feathers och då hittade jag en låtlista på spottan som jag körde.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Jag hade också plockat något från WFRP. Vet inte hur väl Warlock-settingen synkar med Kaos-temat som är temat i många av dem dock. Men tex Rough night at the three feathers borde funka ok.

- Någon som läst/spelar Warlock och upptäckt några konstigheter i reglerna?
Inga uppenbara. Jag minns att det fanns grejer jag reagerade på vid genomläsningen men jag tror mer det mer var design-val jag inte gillar så värst än tydliga konstigheter.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Men tex Rough night at the three feathers borde funka ok.
Och bara för att slänga in ett till så gillar jag The nine virtues of Magnus the Pious. Det är säkert för linjärt för din smak och kanske väl mycket Warhammer, men jag gillar det så jag nämner det ändå.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Inga uppenbara. Jag minns att det fanns grejer jag reagerade på vid genomläsningen men jag tror mer det mer var design-val jag inte gillar så värst än tydliga konstigheter.
Ja, det finns några udda detaljer. Förbättring av career skill verkar knas så det kommer jag att göra annorlunda. Eventuellt vill jag även att sköldar ska fungera annorlunda. Annars börjar jag nog med reglerna så som de är skrivna och justerar efterhand vid behov.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
966
Det här är väl ett obskyrt tips, men jag tänker att äventyren i de gamla Dragon Warriors-böckerna - "The King Under the Forest", "A Shadow on the Mist", "Hunter's Moon", "The One-Eyed God", "The Sins of the Fathers", "The Greatest Prize" samt minikampanjen The Elven Crystals - borde vara en minst lika bra fit för Warlock! - troligen bättre - än WFRP-grejor. De har en skönt skakig balans av sword & sorcery, ruffig schmedeltid och skruvad sagostämning. Dragon Warriors är ju också i hög grad en del av samma brittisk oldschool-DNA som Warlock bygger på.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
- Någon som läst/spelar Warlock och upptäckt några konstigheter i reglerna?
Jag testade det för ett tag sedan och tyckte att det funkade rätt bra. Det enda som vi tyckte kändes lite underligt är att man är absolut låst till att slå tillbaka när man blir attackerad. Man kan inte parera eller försöka ducka undan. Vilket gör att en supersnabb rollperson som är dålig på att slås tillbaka alltid kommer bli träffad av motståndarens attacker (även när det är den själv som attackerar). Det går liksom inte att bygga en defensiv rollperson, för strid är alltid och uteslutande offensiv. Det kommer jag husregla på något vis om jag skulle spela det igen i framtiden.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,460
- Någon som läst/spelar Warlock och upptäckt några konstigheter i reglerna?
Googlade litegrann, och tycker att skadesystemet i Warlock! ser intressant ut. Kan jag kolla med dig som har reglerna - man har alltså HP/Stamina som man förlorar och återhämtar ganska snabbt, och den riktiga skadan är de allvarliga skador man får när det når 0? Är det en allvarlig skade-tabell? Hur hanterar de att slås medvetslös mfl?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
... man har alltså HP/Stamina som man förlorar och återhämtar ganska snabbt, och den riktiga skadan är de allvarliga skador man får när det når 0?
Ja, så som det är i rätt många OSR-spel.

Är det en allvarlig skade-tabell?
Fyra tabeller, stickskada, huggskada, krosskada och explosion.

Hur hanterar de att slås medvetslös mfl?
Vissa alternativ i skadetabellerna innebär att personen blir medvetslös. Ett slumpmässigt resultat alltså. I andra spel har jag kört med att anfallaren får välja när tålighet når noll, slå på tabellen eller göra målet medvetslös en stund. Så kommer jag nog att göra i Warlock också. Lär även behövas en enkel regel för att greppa.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,460
Vissa alternativ i skadetabellerna innebär att personen blir medvetslös. Ett slumpmässigt resultat alltså. I andra spel har jag kört med att anfallaren får välja när tålighet når noll, slå på tabellen eller göra målet medvetslös en stund. Så kommer jag nog att göra i Warlock också. Lär även behövas en enkel regel för att greppa.
Lite OT nu, men jag funderade på följande mekanik, mer RP/spelarinriktad:
- När HP når 0 är personen nere för räkning. Spelaren kan alltid välja att ta en allvarlig skada istället för att ta skada mot HP.
- När HP når -HP har personen blött ut, oavsett allvarlig skada.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Det enda som vi tyckte kändes lite underligt är att man är absolut låst till att slå tillbaka när man blir attackerad.
Ja, det är lite mysko. Jag har lekt med tanken på någon slags defensiv manöver, typ enbart parera och få +2 på slaget. Men oklart om det är bra. Ska testa stridsreglerna så som de är skrivna först och känna efter.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Spelaren kan alltid välja att ta en allvarlig skada istället för att ta skada mot HP.
I Warlock bestäms den allvarliga skadan av 1d6 + total negative stamina där högre = värre, så att kunna ta en allvarlig skada innan stamina är negativ kan bli lite för tryggt.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Just det. Vi la också till att nat 20 var Critical hit och gjorde kritisk skada direkt. Tycker att det är kul att det kan hända även när motståndaren har HP kvar.

Sen förstår jag ju grejen med att försöka minimera antalet stridsrundor för ingenting händer (dvs försvararen lyckas undvika attacken). Men vet inte om automatisk motattack är rätt läsning för det.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,460
I Warlock bestäms den allvarliga skadan av 1d6 + total negative stamina där högre = värre, så att kunna ta en allvarlig skada innan stamina är negativ kan bli lite för tryggt.
Ja, nu spånar jag ju mer för egent bruk, men tänker att negativ skada isf skulle kunna vara slag på tabell 1d6 + skada tagen i just den attacken, högre värre. Så får man en fet attack på sig är det ett riktigt knivigt val om man tar den i HP (och blir sänkt) eller tar ett saftigt wound.

Automagisk allvarlig skada vid crit är också lockande. Eller då kanske man får båda!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
HP och crits var något av det jag funderade över. Minns inte nu om man blev utslagen på 0 , men bortsett från det så känns det som att crits så som systemet är skrivet blir en slags engångseffekt. Det vill säga sannolikheten är stor att en träff som sänker dig till negativa HP också ger dig en crit som dödar dig. Jag föredrar crits som kommer i spel oftare och inte var för sig är lika farliga. Så intressanta tankar @Leon.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,157
Är det ”—of Firetop Mountain” som titeln syftar till, alltså?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Cool. Har du något exempel spel som gör detta särskilt bra?
De flesta spel jag stött på - till exempel The Black Hack och dess efterföljare - är uppbyggda på likartade sätt. En enkel tabell med allt från milda till dödliga resultat. Här är tabellen från Rad-Hack som exempel.

Skärmklipp2.PNG

Hypertellurians har lite mer avancerade tabeller som ser spännande ut men jag har inte fördjupat mig i dem eller testat dem i spel.

Jag gjorde även en sådan skadetabell till De fördömda som jag är rätt nöjd med. Vid första anblicken kan den kanske uppfattas som lite rörig men i spel är den lätt att använda. När Tålighet når noll är det bara att dra ett kort ur kortleken och avläsa resultatet steg för steg.

Skärmklipp.PNG
 
Last edited:
Top