Wandavision

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag har nu sett de första 2 avsnitten som finns uppe på Disney+. (Jag är alltså ingen professionell recensent som fått screeners på de första 3.)

Det är korta avsnitt av något oregelbunden längd (22 respektive 30 minuter om man skippar eftertexterna), vilket jag antar är en effekt av att de inte behöver anpassa sig efter en tablå.

Handlingen är hittills exakt vad man förväntat sig om man sett deras trailers. Det finns uppenbarligen ett mysterium här, och det lämnas en del hints om vad som kan ligga bakom, men inga definitiva besked så här tidigt.

Är det underhållande? Ja, för mig är det det. Men jag misstänker att man måste vara en rätt så dedikerad Marvel-filmsnörd för att tycka det. Jag kan inte föreställa mig att någon som kommer in utan förkunskaper får ut särskilt mycket av detta.

Möjligen att en konnäsör av gamla sitcoms kan uppskatta återskapandet av en viss period varje avsnitt (50-tal i första, tidigt 60-tal i andra)
 
Last edited:

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Får erkänna mig djupt trött på MCU... Just detta att man ska ha koll på allt...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Jag tror att serien går att se helt utan tidigare MCU kunskaper. Om serien förnyar sig och fördjupar mysteriet och det märkliga mer, snarare än står och stampar tror jag att det här kan bli riktigt bra.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Episod 4:


CMBR, herrejösses, om ni skall teknobabbla så får ni väl antingen hitta på egna ord eller använda befintliga ord in en kontext som kanske, eventuellt, möjligen, kan tolkas som relevanta för sammanhanget.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Hela serien: Jag tyckte att det blev ointressantare och ointressantare för varje avsnitt som gick, sakta men säkert. Kul dock att de ändrar bildformat ganska mycket.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Får erkänna mig djupt trött på MCU... Just detta att man ska ha koll på allt...
Fast...det behöver man inte? Inte mer än att du kanske inte förstår allt som händer i andra världskriget utan att ha läst in dig på decenniet innan för de inblandade länderna. Alla berättelserna fungerar för sig, men man får mer behållning om man sett det andra.
Men skönast av allt är att MCU inte är något man behöver titta på, men andra världskriget dyker upp i skolgången för barn världen över.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,192
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag älskade WandaVision. Inte bara ger den massor av screentime åt två intressanta och koola men gravt underutnyttjade karaktärer, den blandar också komedi och tragedi och awesomeness och weirdness på ett fantastiskt vis, och ståryn är så gripande, och karaktärerna grymt välspelade. Jag har alltid gillat Wanda, jag är svag för broken birds, men nu är hon by far min favorit i MCU, och hennes krafter är så jääävla visuellt koola.

Jag har också under min karantän-depression blivit alldeles för into reaction videos på Youtube...det är något engagerande med att se folk bli berörda av greatness. Och jääävlar vad mycket smink och tårar som runnit från youtube-tjejer (män gråter typ aldrig av film/tv, så är det bara) pga WandaVision. Det kan vara den största online-gråtfesten någonsin, I dunno, men det har varit väldigt rörande att följa.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Ja, nu när den är färdig är jag på det hela taget också väldigt nöjd.

Det fanns några subplots som inte utvecklades så mycket att de berättigade sin existens, och i åtminstone ett fall enbart var där som setup för ett kommande projekt, men huvudhandlingen var väl genomförd och satte landningen.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Jag har mycket frågor efter att ha sett hela.

Var tog den riktiga Vision vägen?
Vem var siluetten som Wanda såg i the mind stone?
Vad kommer egentligen Wandas krafter ifrån?
Vad fick Monica för krafter, och hur?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag har mycket frågor efter att ha sett hela.
Var tog den riktiga Vision vägen?

Vem var siluetten som Wanda såg i the mind stone?
Sig själv i framtiden. Eller en av hennes föregångare som Scarlet Witch.

Vad kommer egentligen Wandas krafter ifrån?
Kaosguden Chthon.

Vad fick Monica för krafter, och hur?
Hon kan uppfatta, manipulera och förvandla sig själv till alla våglängder på det elektromagnetiska spektrumet.
Ja, hon är fruktansvärt OP. Typ Captain Marvel-nivå av OP.
Hur? Weird science. Kanske har hon mutant-genen också. De verkar vilja retconna in att det har varit en grej hela tiden, som förklaring till varför vissa personer som utsätts för strålning etc. får krafter medan andra bara dör.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Var tog den riktiga Vision vägen?

Vaaa...?

Vad fick Monica för krafter, och hur?
Hon kan uppfatta, manipulera och förvandla sig själv till alla våglängder på det elektromagnetiska spektrumet.
Ja, hon är fruktansvärt OP. Typ Captain Marvel-nivå av OP.
Hur? Weird science. Kanske har hon mutant-genen också. De verkar vilja retconna in att det har varit en grej hela tiden, som förklaring till varför vissa personer som utsätts för strålning etc. får krafter medan andra bara dör.

Jo, det hintas åt redan i första Avengersfilmen. Genen alltså. Och Deadpool är uppenbarligen i samma universum (se platsen för slutstriden i första filmen).

Vad gäller de där krafterna så låter det väldigt Vision-likt. Vad som förvirrar mig är att hon skulle fått dem av någon slump, för att hon utsatts för Wandas kraftfält. De flashbacks och minnen som spelades upp för henne när hon gjorde det, vad betydde de? Varför kom de just då?

Och förresten! Den falska Pietro! Det är ju samma skådis som spelar Quicksilver i X-men (McAvoy-tidslinjen)! Jag var helt övertygad om att det var Quicksilver, tills det visade sig vara någon random Westview-bo.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Vad som förvirrar mig är att hon skulle fått dem av någon slump, för att hon utsatts för Wandas kraftfält. De flashbacks och minnen som spelades upp för henne när hon gjorde det, vad betydde de? Varför kom de just då?
I Marvel får man ofta superkrafter av symboliska skäl, inte bokstavliga. Monicas mamma har i filmerna Photon som sin callsign, så Monica har en symbolisk koppling till ljus. (Photon är förresten ett av namnen Monica gått under i serietidningarna, men jag gissar att MCU kommer att satsa på Spectrum)

Och förresten! Den falska Pietro! Det är ju samma skådis som spelar Quicksilver i X-men (McAvoy-tidslinjen)! Jag var helt övertygad om att det var Quicksilver, tills det visade sig vara någon random Westview-bo.
Ja, serieskaparna har mer eller mindre erkänt att de trollade oss där. De håller IOFS upp en fasad av "vi trodde inte folk skulle läsa in så mycket i referenserna vi strösslade ut". Vet inte om jag köper det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,192
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Youtube-reaktionskanalerna fick kollektiv megaflipp av falska Pietro, för de trodde att det betydde att mutanterna var a thing i MCU nu. Själv hade jag inte sett X-Men-filmerna, så jag missade grejen helt.

Med anledning av ovanstående:

.
 
Top