NYHET Walking Dead från FL

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Det jag är lite nyfiken på är hur man hanterar zombie-hotet. Hur funkar det liksom? Är det en tickande bomb? Kan man hålla sig undan? Hur generar man grannbyar och kan de påverka områdets zombies?

Jag är inte intresserad av att spela en polis i Atlanta. Jag tyckte kampanjen verkade fokusera lite väl mycket på Walking Dead, och lite för lite på hur man kan återskapa samma nerv och hot utan att det blir samma.

Finns säkert bra svar, och jag gillar både YZE och postapokalyps och FL så det blir säkert ett köp nångång.
Spelet kändes mycket TWD när vi spelade det. Zombie-hotet hanteras mindre som monster än som en ... "händelse". På mycket bra och stämningsmässigt rätt sätt.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Okej jag har gått igenom alla sex sidor av tråden för att se så ingen ställt frågan innan, men: Varför The Walking Dead Universe RPG? Antar att det är något märkligt krav i licensen, men det låter väldigt klumpigt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Okej jag har gått igenom alla sex sidor av tråden för att se så ingen ställt frågan innan, men: Varför The Walking Dead Universe RPG? Antar att det är något märkligt krav i licensen, men det låter väldigt klumpigt.
Jag gissar att det handlar om att spelet inte bara omfattar TV-serien The Walking Dead, utan även Fear the Walking dead och de andra spin-offsen, och att den generella känslan ska vara att spela i detta universa, inte "bara" i TV-serien med det namnet. Du kan spela var som helst i världen men det är TWF-feeling man är ute efter. Sen kommer väl spelet inte kallas så, utan jag tror folk kommer referera till det som The Walking Dead eller TWD.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Okej jag har gått igenom alla sex sidor av tråden för att se så ingen ställt frågan innan, men: Varför The Walking Dead Universe RPG? Antar att det är något märkligt krav i licensen, men det låter väldigt klumpigt.
Du borde gått igenom alla 16 sidor i den där andra tråden vars namn inte inkluerar "The Walking Dead" också!

Ursäkta en obildad, men vad är "The Walking Dead Universe" egentligen? Lämnar de nånsin jorden? Och är det inte bara en massa zombies och människor, eller finns det annat oknytt?
(OBS; menat som skämt!)
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Jag gissar att det handlar om att spelet inte bara omfattar TV-serien The Walking Dead, utan även Fear the Walking dead och de andra spin-offsen
Sure, men måste man göra namnet krångligare och klumpigare för att folk ska fatta det? Om anledningen är den du säger, så tror jag att FL har övertänkt det hela.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Sure, men måste man göra namnet krångligare och klumpigare för att folk ska fatta det? Om anledningen är den du säger, så tror jag att FL har övertänkt det hela.
När man gör spel på licens, med annans varumärke, så har man inte fria händer. Det är med största sannolikhet inte FL som avgör vad settingen ska kallas.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
När man gör spel på licens, med annans varumärke, så har man inte fria händer. Det är med största sannolikhet inte FL som avgör vad settingen ska kallas.
Exakt, vilket ju är precis det jag misstänkte. Såg videon i den andra tråden, som ju var inne på samma spår, men även där var det ju mest spekulation.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Trots att jag har nära noll koll på både de tecknade serierna och tv-serierna var jag rätt nyfiken på Ligans Walking Dead-rollspel. Efter katastrofen, enkla regler, snygga bilder ... det kändes lockande. Efter att ha lyssnat på The Dark Orbs intervju med Mattias Johnsson Haake fick jag dock en bestämd känsla av att det inte är ett spel för mig. Jag tror att det innehåller för mycket PbtA-liknande mekaniker för min smak. Så en bra intervju på så vis att jag nu kan lägga mina slantar på något annat som verkar roligare.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Kan du utveckla lite vilka mekaniker Jag har absolut noll koll på PbtA (och ja, indiespel generellt) men är nyfiken på Walking Dead-spelet.
Jag minns inte exakt hur Mattias uttryckte sig men det var tre saker jag reagerade på. Han nämnde att spelledaren kan straffa rollpersonerna om de begår misstag genom att låta resurser som bränsle och ammunition ta slut. Vidare nämnde han att det ska finnas "secret issues" som spelledaren kan aktivera, som jag tolkar det för att göra situationer mer dramatiska. Slutligen nämnde han att det finns något som heter "threat level" som är en hotnivå mot rollpersonerna och deras bas. För mig låter allt detta som den typ av spänningsmekaniker PbtA-spel brukar använda, men som inte faller mig i smaken.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Jag minns inte exakt hur Mattias uttryckte sig men det var tre saker jag reagerade på. Han nämnde att spelledaren kan straffa rollpersonerna om de begår misstag genom att låta resurser som bränsle och ammunition ta slut. Vidare nämnde han att det ska finnas "secret issues" som spelledaren kan aktivera, som jag tolkar det för att göra situationer mer dramatiska. Slutligen nämnde han att det finns något som heter "threat level" som är en hotnivå mot rollpersonerna och deras bas. För mig låter allt detta som den typ av spänningsmekaniker PbtA-spel brukar använda, men som inte faller mig i smaken.
Tack, då fattar jag! Men varför ska man straffa rollpersonerna om de begår misstag? Eller liksom, att begå misstag i bemärkelsen ”fatta dåliga beslut” är väl per definition något som leder till icke önskvärda konsekvenser ändå? Annars är det ju inte dåliga beslut?

EDIT: Alltså, jag ställer inte just dig till svars så klart (särskilt inte eftersom du uttryckte just skepsis mot de inslagen) men blir nyfiken på tänket bakom.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag minns inte exakt hur Mattias uttryckte sig men det var tre saker jag reagerade på. Han nämnde att spelledaren kan straffa rollpersonerna om de begår misstag genom att låta resurser som bränsle och ammunition ta slut. Vidare nämnde han att det ska finnas "secret issues" som spelledaren kan aktivera, som jag tolkar det för att göra situationer mer dramatiska. Slutligen nämnde han att det finns något som heter "threat level" som är en hotnivå mot rollpersonerna och deras bas. För mig låter allt detta som den typ av spänningsmekaniker PbtA-spel brukar använda, men som inte faller mig i smaken.
Ingen av de här mekanikerna är, vad jag upplever, inspirerade av PbtA (vilket inte är något jag tyckt varit dåligt, jag älskar PtbA). Och jag tror inte heller den versionen av År Noll motorn i sig är så inspirerad av PbtA, som kanske andra är med mer moves-liknande färdighetsslag.

Spelledaren ska inte straffa rollpersonerna. Däremot kan det vara så att om man fortsätter ta chanser när man är stressad, kan rollpersonen göra misstag och ställa till det för sig. En sådan sak kan vara att man inte har koll på ammon och den tar slut. Risk and reward, och allt det där. Hur länge ska vi fortsätta pusha, när börjar jag tappa greppet och gör bort mig?

Secret issues är problematiska grejer med till exempel SLP eller ens bas som man inte känner till. Kan alltså handla om att din kompis-SLP har hemligheter för dig som kan ställa till med problem. Inte så olikt de flesta spel.

Threat level har inget att göra med Threats i PbtA- Apocalypse World. Det är helt enkelt ett mått på hur många walkers som finns i närheten, hur nära de är och om de har upptäckt dig.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Ingen av de här mekanikerna är, vad jag upplever, inspirerade av PbtA ...
Tack för förtydligandet. Då feltolkade jag det Mattias sa (men han tog faktiskt som exempel på spelledande, direkt citerat ur intervjun: "you messed up and I am punishing you with running out of ammo ...").
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Mattias Johnsson Haake blir intervjuad om The Walking Dead i Effekt:


För dig som inte orkar lyssna: Mattias betonar att det är ett regellätt spel med fokus på drama.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Mattias Johnsson Haake blir intervjuad om The Walking Dead i Effekt:


För dig som inte orkar lyssna: Mattias betonar att det är ett regellätt spel med fokus på drama.
Stort tack! Lyssnade på avsnittet och blev tillräckligt nyfiken för att hoppa på Kickstartern!
 
Top