NYHET Walking Dead från FL

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
@Nässe et al, har ni spanat in TellTales The Walking Dead peka-och-klicka-gör-svåra-val-spel? De är riktigt bra (framförallt första och sista kapitlet är bland de mest gripande spelen jag spelat) och kan tjäna väl för inspiration och känsla för världen under olika tid efter utbrottet.

--

Några tankar och önskemål, men det har ni involverade säkerligen redan tänkt på men delar med mig ändå:

Jag vill ha mörka teman. Det ska vara jobbigt och fasansfullt, med sorg, tragedi och hemskheter men också det vackra som ändå gör livet värt att leva, och kärlek till andra att kämpa för. Inget "splatter"-spel!

För mig innehåller TWD av framförallt två viktiga komponenter utöver Zombies -- och det är relationerna och de mänskliga problemen som sätter vänskap, kärlek och familjen på prov samt "den säkra platsen" med både interna och externa hot och hemligheter eller uppblossande konflikter.

Den till ytan säkra bosättningen har en inbyggd nedräkningsfunktion, likt den i Mutant Å0 men betydligt mer påtaglig likt "Countdown to Catastrophe" som i Väsen, och att rädda bosättningen omöjligt i det längre perspektivet. Det ska finnas interna konflikter, hemligheter, yttre hot som hela tiden gör läget värre eller driver det lilla samhället mot avgrunden i en eskalerande konfliktspiral. Spelarnas rollpersoner ska inte känna sig säkra i några längre stunder.

Det samma gäller relationerna som måste sättas på prov hela tiden. "Den mörka hemligheten" och liknande tas med i spel på ett mer utstuderat sätt i reglerna. Kanske något som påminner om "Hidden Agenda" i Alien kan användas för att skapa drivkrafter för spelarna att sätta sina rollpersoner på kant med sig själva, sina medspelares rollpersoner eller bosättningens planer.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
@Nässe et al, har ni spanat in TellTales The Walking Dead peka-och-klicka-gör-svåra-val-spel? De är riktigt bra (framförallt första och sista kapitlet är bland de mest gripande spelen jag spelat) och kan tjäna väl för inspiration och känsla för världen under olika tid efter utbrottet.

--

Några tankar och önskemål, men det har ni involverade säkerligen redan tänkt på men delar med mig ändå:

Jag vill ha mörka teman. Det ska vara jobbigt och fasansfullt, med sorg, tragedi och hemskheter men också det vackra som ändå gör livet värt att leva, och kärlek till andra att kämpa för. Inget "splatter"-spel!

För mig innehåller TWD av framförallt två viktiga komponenter utöver Zombies -- och det är relationerna och de mänskliga problemen som sätter vänskap, kärlek och familjen på prov samt "den säkra platsen" med både interna och externa hot och hemligheter eller uppblossande konflikter.

Den till ytan säkra bosättningen har en inbyggd nedräkningsfunktion, likt den i Mutant Å0 men betydligt mer påtaglig likt "Countdown to Catastrophe" som i Väsen, och att rädda bosättningen omöjligt i det längre perspektivet. Det ska finnas interna konflikter, hemligheter, yttre hot som hela tiden gör läget värre eller driver det lilla samhället mot avgrunden i en eskalerande konfliktspiral. Spelarnas rollpersoner ska inte känna sig säkra i några längre stunder.

Det samma gäller relationerna som måste sättas på prov hela tiden. "Den mörka hemligheten" och liknande tas med i spel på ett mer utstuderat sätt i reglerna. Kanske något som påminner om "Hidden Agenda" i Alien kan användas för att skapa drivkrafter för spelarna att sätta sina rollpersoner på kant med sig själva, sina medspelares rollpersoner eller bosättningens planer.
TellTales har jag inte spelat. men annars tror jag att du och jag har samma bild av vad som skulle göra ett TWD-spel göttigt :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
I likhet med de flesta produkter har TWD hållt sig fräsch långt efter att eventuella bäst före-datum passerats och kommer förhoppningsvis fylla upp nischen av ett spel som inte är splatterorienterat eller helt ångestdränkt (även om jag hoppas att det finns utrymme även för sånt).
Det finns absolut utrymme för ångest, och jag tror inte det blir splatter-orienterat, bla eftersom spelet är väldigt dödligt, både i möte med större grupper av walkers och med människor. Du vill inte utsätta din rollperson för risk.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag har inget intresse för zombies, och har därför aldrig haft någon kontakt med Walking Dead-franchisen, och är därför inte alls målgruppen för det här, men jag vill bara säga att Nässes tankar kring reglerna låter alldeles ypperliga och jag hoppas att projektet går strålande!
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Har FL licens för allt med Walking Dead eller främst Tv-serien? Jag minns att jag föredrog den första tecknaren i serietidningen och hade hoppats på en grafisk profil i den stilen.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
Superkul. Jag såg bara de första tre-fyra säsongerna, men glad att Fria Ligan landat detta IP. Hoppas åtminstone en alpha om hur community-reglerna fungerar presenteras redan under kickstartern. Det blir ju onekligen ett kritiskt go - no-go. Uppfattat det som att vandrarna kan klumpas ihop som ett hot och inte alltid är unika varelser, vilket vore ett vettigt koncept.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag har funderat lite och konstigt nog känner jag att det här spelet gör mig mer nyfiken än tidigare spel ... fattar inte varför, jag älskar Alien, Blade Runner och Nordiska väsen och så, men det är något med zombies som drar. Hmmmmm ...
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Jag har funderat lite och konstigt nog känner jag att det här spelet gör mig mer nyfiken än tidigare spel ... fattar inte varför, jag älskar Alien, Blade Runner och Nordiska väsen och så, men det är något med zombies som drar. Hmmmmm ...
Lite samma här. Känner en pepp inför detta, känns mer öppet än de andra på något vis
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är ganska mätt på zombies då det mer eller mindre gick inflation i zombies ett tag på samma sätt som det gick inflation i vampyrer dessförinnan.

Dock är jag intresserad om det kommer bli så att spelet kommer att lägga fokus på drama och relationer ist för att panga zombies i huvudet, zombie hack n slash tilltalar mig föga.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Tappade intresset efter 4-5 fem säsonger, men plockade upp serien igen och är ikapp. Problemet med över 200 timmars produktion är att det blir svårt att inte gå tomgång eller att det bara blir nya varianter på samma tema, med tanke på den begränsade miljön. Det har också visat sig i alla de samtal serien fylls med, man levererar ett allvarligt sceneri, engagerade karaktärer och tid för dialog. Det kan krävas i teater eller längre långfilm ( t ex den teatrala filmatiseringen La Commune (Paris, 1871) på närmare sex timmar). Men i en serie med samma överlevnadsfokus och intima relationer som aldrig slutar övergår dessa livsvisdomar, allvarliga reflektioner, berättelser, erfarenheter snabbt i tomt prat, upprepningar, plattityder, utfyllnad.

De har all tid i världen, varför startar de inte en studiecirkel istället för att omformulera floskler? Nu vet jag vad min första karaktär ska vara i TW (som jag ändå välkomnar) - ABF-Gubbe :)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Tappade intresset efter 4-5 fem säsonger, men plockade upp serien igen och är ikapp. Problemet med över 200 timmars produktion är att det blir svårt att inte gå tomgång eller att det bara blir nya varianter på samma tema, med tanke på den begränsade miljön. Det har också visat sig i alla de samtal serien fylls med, man levererar ett allvarligt sceneri, engagerade karaktärer och tid för dialog. Det kan krävas i teater eller längre långfilm ( t ex den teatrala filmatiseringen La Commune (Paris, 1871) på närmare sex timmar). Men i en serie med samma överlevnadsfokus och intima relationer som aldrig slutar övergår dessa livsvisdomar, allvarliga reflektioner, berättelser, erfarenheter snabbt i tomt prat, upprepningar, plattityder, utfyllnad.

De har all tid i världen, varför startar de inte en studiecirkel istället för att omformulera floskler? Nu vet jag vad min första karaktär ska vara i TW (som jag ändå välkomnar) - ABF-Gubbe :)
Ja eftersom zombie-genren handlar mycket om de sista välvande sekunderna innan mänskligheten och civilisationen utplånas av en odöd köttflod så brukar det vara svårt att hålla någon ordentlig nerv i det.
Undantag finns ju dock (som exempelvis den väldigt utvecklade settingen i Red Markets).

TWD verkar ju kämpa rätt mycket med det problemet. Gissar att Ligans spel antagligen kommer bygga på mer cinematiska, kortare spelupplevelser pga det.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag tyckte aldrig serien var så värst bra. Men håller med om att den ändå blev sämre efter hand.

Sista säsongerna jag såg hade jag mest på i bakgrunden. Är serien avslutat nu? Är det någon poäng att plocka upp den igen? Sorry för lite OT
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Själv tänkte jag på rollspel redan när jag såg den allra första säsongen av tv-serien. Karaktärerna var verkligen som rollpersoner och Atlanta är sannolikt en utmärkt sandbox-miljö. En rejäl stadskarta över Atlanta känns given. Likaså att karaktärerna kallas survivors och kommer från Atlanta (eller befann sig där när smittan började spridas). Labbet eller basen som överlevarna kommer till i slutet av första säsongen hade varit ball att få med på något vis också. Den kallas CDS (Center for Disease Control) och känns väldigt rollspelig.

Om alla säsonger av Walking Dead är bra? Nä, självklart inte. Det är en industriellt producerad franchise vars formkurva är på nedgång sedan länge. Likväl är det en franchise som är särskilt tacksam för rollspel. Tippar att Negans gäng blir ämnet för ett tidigt supplement (för att det lär efterfrågas). En annan möjlighet är någon sorts kombo med seriealbum, alltså ett supplement som innehåller karaktärer och miljöer från ett seriealbum som släpps samtidigt. Jag hade utformat hela spelet (rent grafiskt) som ett seriealbum, men så ser inte upplägget ut här, vad jag förstår.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,291
Liksom hur zombieapokalyps-genren gärna kommer med inbyggd konservatism (Scott Alexander).
Udda take. Det blir väl så konservativt man gör det till? Iaf Romeros zombiefilmer är väl rätt så satiriska över kapitalism/konservatism? Fast Walking Dead kanske är mer ”helylleamerikanskt”? Blev sugen att se det nu av den här nyheten!
 
  • Like
Reactions: abe

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Udda take. Det blir väl så konservativt man gör det till? Iaf Romeros zombiefilmer är väl rätt så satiriska över kapitalism/konservatism? Fast Walking Dead kanske är mer ”helylleamerikanskt”? Blev sugen att se det nu av den här nyheten!
Det finns en del konservativa ”family values” i några av de första tv-säsongerna. Annars inte så mycket. De som spelar kan förstås sätta ihop sin egen grupp av överlevare. Det kan vara en traditionell kristen kärnfamilj som försvarar sin ranch - eller en helt annan konstellation av personer för den som så önskar. Behöver det speglas alls i spelets upplägg eller regelverk? Det tror inte jag.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det verkar inte vara så mycket buzz kring detta här. Jag ska inte säga något för det är nog inget spel för mig men ändå lite förvånande. Annars går ju kickstartern bra - 3,6 miljoner första dagen (om än inte lika bra som The One Ring eller Blade Runner, ungefär på nivå med Drakar och Demoner/Dragonbane).
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag lyssnade på intervjun med Mattias Johnsson Haake och Jon LeFavi igår. Det verkar som att Nils Hintze gjort många bra och intressanta designval.

Men eftersom jag själv tappade intresset för TWD efter några säsonger, och ogillar År Noll-motorn, är det här inget spel för mig. Kul att kickstartern går bra dock!
 
Top