Nekromanti Walium försöker vara kreativ

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tänkte starta en ny tråd om det omtalade forumspelet som herrarna Arvidos och Rising nämnt flera gånger tidigare. Igårkväll när jag hängde upp tvätt så slogs jag av en tanke. Tänk om man på något sätt kunde inkorprera forumets olika forum och miljöer i spelet? Antingen som spelplan eller någon form av stridsarena. Vissa forumiter kanske var starkare i vissa miljöer men svagare i andra.

Ska projektet utmynna i något seriöst (så seriöst det nu kan bli) så måste vi börja dra upp lite riktlinjer. Ska det vara ett brädspel, ett renodlat kortspel eller en hybrid? Ska det finnas en begränsad lista av krafter att välja mellan?
Jag hade en galen idé om att man skulle försöka föra ett antal forumiter förbi ett moderatortroll för att vinna. Varje forumit kunde använda sina krafter för att på olika sätt uppbehålla, distrahera eller besegra moderatortrollet så att övriga kort kunde smita förbi.

Nåja, jag vill iallafall ha lite regler och struktur som jag kan spåna inom. Visst hade det varit fräckt att kunna presentera något spelbart i nästa julkalender?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Behövs det hjälp att skapa det här ?

Om det behövs nån form av hjälp så är jag gjärna med & hjäper till..
Tycker att det låter som en vansinnigt skoj idé !!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Spelspelspel:

"Tänk om man på något sätt kunde inkorprera forumets olika forum och miljöer i spelet? Antingen som spelplan eller någon form av stridsarena. Vissa forumiter kanske var starkare i vissa miljöer men svagare i andra."

Det skulle medföra att Marco bara skulle sitta stil i Eon-forumet medan Ghoulz aldrig skulle lämna skräckforumet. Det stelnar nog till upplevelsen mer än det berikar den.

Jag tror fortfarande ett snabbt kortspel blir roligast. Det skulle fånga forumskänslan bäst. Som när en het potatis dyker upp på forumet och alla forumiter liksom delar in sig i två fraktioner som bombar varandra med inlägg och argument. Den känslan skulle jag vilja få fram. Liksom: Dnalor lägger upp några hetsiga argument! Seinet ifrågasätter i ett bitskt inlägg! Gurgeh lägger upp sina funderingar! Krille lufsar in i diskussionen och mopsar upp honom! Troberg refererar till Israels brott mot folkrätten! Chrull dyker upp med en brysk tillrättavisning! Storuggla börjar prata om keso! Rising lägger upp en långrandig predikan! Krille opponerar sig! Arcana skakar på huvudet! Kalcidis snackar mumbo jumbo! Alla undrar; "vad menar du?!" osv.

Humorspel mår bra av att vara så direkta och okomplicerade som möjligt. Få specialkort, inga specialfall, utan så öppet och generellt som möjligt.

Först väljer man vilka forumiter man ska spela med och sedan bara lirar man ut kort och försöker vinna över varandra. Snabbt och okomplicerat. Den approachen tror jag blir bäst.

Inte minst för att den är genomförbar. Börjar man leka med för många spelmekanismer får man i värsta fall något som är jätteknepigt, ger ungefär samma resultat varje spelomgång och som ändå bara är helt och hållet slumpmässigt.

Med en enkel spelmekanism så riskerar inte heller forumshumorn att hamna i skymundan.

Men jag är lite jävig, eftersom jag redan börjat klura på ett spelsystem...

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Spelspelspel:

Först väljer man vilka forumiter man ska spela med och sedan bara lirar man ut kort och försöker vinna över varandra. Snabbt och okomplicerat. Den approachen tror jag blir bäst.
Dessutom skulle man kunna lägga upp det så att korten läggs ut i trådad modell och den som vinner är den som vunnit flest subtrådar när spelet är slut. Man kan alltså lämna subtrådar man inte tror sig kunna vinna och i stället dra igång en ny.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Spelspelspel:

"Jag tror fortfarande ett snabbt kortspel blir roligast. Det skulle fånga forumskänslan bäst. Som när en het potatis dyker upp på forumet och alla forumiter liksom delar in sig i två fraktioner som bombar varandra med inlägg och argument. Den känslan skulle jag vilja få fram. Liksom: Dnalor lägger upp några hetsiga argument! Seinet ifrågasätter i ett bitskt inlägg! Gurgeh lägger upp sina funderingar! Krille lufsar in i diskussionen och mopsar upp honom! Troberg refererar till Israels brott mot folkrätten! Chrull dyker upp med en brysk tillrättavisning! Storuggla börjar prata om keso! Rising lägger upp en långrandig predikan! Krille opponerar sig! Arcana skakar på huvudet! Kalcidis snackar mumbo jumbo! Alla undrar; "vad menar du?!" osv."

Okej, men de mer okända forumiterna då? Hur ska Lottomannen konstruera sitt kort? Ska man kunna göra combos (walium, troberg och Storuggla tillsammans leder till en OT-pest som inte går att bota)? Eftersom jag inte är helt beredd på att släppa tanken på de olika forumens inblandning så funderar jag på andra sätt att få med dem. Ska man kunna använda dem som energikällor i stil med de länder som finns i Magic till exempel?

"Inte minst för att den är genomförbar. Börjar man leka med för många spelmekanismer får man i värsta fall något som är jätteknepigt, ger ungefär samma resultat varje spelomgång och som ändå bara är helt och hållet slumpmässigt."

Egentligen så vill jag ha mer taktik och list än slump med.

"Men jag är lite jävig, eftersom jag redan börjat klura på ett spelsystem..."

Men skriv och berätta om det då! Som du säkert märkt så hade jag hellre börjat skapa kort, krafter, förmågor, taktiker och olika kombinationer än suttit på min bakdel och tänkt ut regler.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Spelspelspel:

"Okej, men de mer okända forumiterna då? Hur ska Lottomannen konstruera sitt kort? Ska man kunna göra combos (walium, troberg och Storuggla tillsammans leder till en OT-pest som inte går att bota)? "

Jag har tänkt på det den senaste tiden. Min första idé var ju ett spel med enbart "Krille vs. Rising" och sedan tänkte jag att man skulle ha ett par forumiter som man kunde välja bland innan man började bråka med varandra. Min nya idé är att man får spela med ett "lag" mot ett annat lag. Typ, varje forumit har ett antal kort (Krille å Vindhand har många kort, medan andra småforumiter har betydligt färre) som det blir budgivning på. Efter budgivningen kanske jag har Vindhand, Seinet, Krille, Chrull, Arvidos och Gurgeh, medan du har Walium, Rising, Morgoth, Herr Nils, Troberg, Quan'talis, Dnalor och Gardener. Efter det tar vi alla våra inläggskort på hand och börjar lira.

Om man vill ha lite kul kan man alltså lira några av de "för och emot"- diskussioner som vi faktiskt har haft här på forumet, vem vinner i en ny friformsdiskussion till exempel? En ny vampirediskussion?

"Men skriv och berätta om det då!"

Well, den spelidé jag har är dödligt simpel, men häftig eftersom den erbjuder 100% skicklighet. (Eller nästan, jag har infört ett psykologimoment eftersom jag är rädd att spelet kan överlistas på något sätt så att man alltid vinner om man spelar på ett visst sätt annars)

Jag skrev mer om ett tidigt klur här. Det är ungefär så enkelt jag skulle vilja ha det, fast så att man spelar med många forumiter i lag, och inte individuella bataljer.

Det är iaf grymt schysst. Problemet blir mest att hitta på roliga repliker åt alla forumsprofiler. Det är lätt att driva med mig, Krille, Troberg, Herr Nils, Storuggla och Arvidos, mfl, men kanske svårare med andra, mer sansade forumiter.

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Spelspelspel:

Problemet blir mest att hitta på roliga repliker åt alla forumsprofiler. Det är lätt att driva med mig, Krille, Troberg, Herr Nils, Storuggla och Arvidos, mfl, men kanske svårare med andra, mer sansade forumiter.
Behöver du osansade uttalanden från mig så bara säg till. Jag missar inte en chans.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Spelspelspel:

Problemet blir mest att hitta på roliga repliker åt alla forumsprofiler. Det är lätt att driva med mig, Krille, Troberg, Herr Nils, Storuggla och Arvidos, mfl, men kanske svårare med andra, mer sansade forumiter.
Nu uppför jag mig alldeles för likt en "sansad forumit" för att känna mig helt komfortabel, men ändå... Skulle det inte bli bäst att använda saker som personen i fråga faktiskt sagt på forumet? Det finns ju faktiskt en möjlighet att någon känslig själ skulle känna sig utpekad och förlöjligad av att få den stora äran att förknippas med bajstabeller... (och för att fortsätta på den sansade linjen – ni har väl tänkt på möjligheten att det finns folk som inte vill bli inkluderade i forumspelet?)

Nu har jag redan hunnit glömma din spelidé och har bara kollat upp den i förbifarten, men om jag förstått saken rätt skulle man använda replikerna då man spelar spelet, så det kan ju hända att det blir svårt att hitta tillräckligt många spelbara repliker från somliga forumiter (det är inte alla som tänker på att göra sina inlägg så lättciterade som möjligt, tyvärr).

JPS
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Spelspelspel:

"Skulle det inte bli bäst att använda saker som personen i fråga faktiskt sagt på forumet? Det finns ju faktiskt en möjlighet att någon känslig själ skulle känna sig utpekad och förlöjligad av att få den stora äran att förknippas med bajstabeller..."

Öh, ett problem med det. Någon måste sitta och plöja igenom hela jefla forumet efter lustifikationer. Urrrrk, vilket PRAO-elevgöra.


Storuggla, mitt huvud är större än ett äpple... nej jag är inte hög
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Spelspelspel:

"Skulle det inte bli bäst att använda saker som personen i fråga faktiskt sagt på forumet? Det finns ju faktiskt en möjlighet att någon känslig själ skulle känna sig utpekad och förlöjligad av att få den stora äran att förknippas med bajstabeller... (och för att fortsätta på den sansade linjen – ni har väl tänkt på möjligheten att det finns folk som inte vill bli inkluderade i forumspelet?)"

Min första idé var som sagt bara ett sätt att driva med Krille och mig själv, (och då skulle jag förstås ha skickat spelet i förväg till Krille och frågat om det var okej). Ungefär samma idé skulle jag tillämpa om det skulle göras något om fler forumiter. Jag skulle inte ta sådant som folk verkligen sagt (för trist) utan överdriva litet, och sedan fråga om det vore okej. Allra helst skulle jag låta folk få skriva sina egna överdrivna repliker, eller låta alla spåna åt varandra. Det blir säkert roligare än om jag ska gissa hur alla är. Jag har ju inte en syn på folk som delas av alla på forumet.

"det kan ju hända att det blir svårt att hitta tillräckligt många spelbara repliker från somliga forumiter (det är inte alla som tänker på att göra sina inlägg så lättciterade som möjligt, tyvärr)."

Jo, jag tänkte att alla kunde representeras med olika antal kort. Om man spelar i lag fungerar det ju iaf. Jag skulle nog inte kunna hitta på så mycket kul om Snow eller Dante (två sansade (och schyssta) forumiter), medan jag säkert kan bomba fram flera hundra skämt om mig själv. Alla kan ha olika antal kort.

Jag drömde nämligen att jag spelade med bl.a. Kalcidis och att jag fick tre kort med honom som bara var en massa "Bwana hoo daff chou bazz gogg ull nigga!" osv, vilket jag tyckte var skitkul när jag vaknade, å så började jag klura på den linjen. Storuggla hade skitmånga kort i drömmen, men de var ganska dåliga allihop, så det kändes schyst att lira med ugglan bara för att få en massa kort på handen, även om han kanske inte direkt var någon storslagen trådvinnare. (i drömmen spelade jag mot min mamma (oidipus?) och hon dödade mig fett med Vindhand, Rosen och Krille, btw. Raka motsatsen med hur det brukar bli i verkligheten här på forumet, alltså, öh...)

Nå, bing bang bong.

/Rising
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Spelspelspel:

"Jag skulle nog inte kunna hitta på så mycket kul om Snow eller Dante (två sansade (och schyssta) forumiter)"

Du, det där bevisar bara att du måste hänga med oss ut på våra forumsträffar. Då kryper den sanne Dante fram :gremwink:

"Storuggla hade skitmånga kort i drömmen, men de var ganska dåliga allihop, så det kändes schyst att lira med ugglan bara för att få en massa kort på handen, även om han kanske inte direkt var någon storslagen trådvinnare"

Hur fasiken ska jag ta det där nu då? Nu kommer jag ligga vaken hela natten.

"(i drömmen spelade jag mot min mamma (oidipus?)"

Oidipus spelade into kort med sin mor. Eller ja, kanske strippoker.


Storuggla, vars säng lutar obehagligt
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Spelspelspel:

"Hur fasiken ska jag ta det där nu då?"

Äh, du är en kul kille som skrivit många inlägg, det går inte att tolka det på så många andra sätt.

"Oidipus spelade into kort med sin mor. Eller ja, kanske strippoker."

Ah, berättade jag inte om reglerna jag hade i mitt kortspel? tio poäng=smeka låren, tjugo poäng=slicka naveln och trettio poäng=gemensam bananskalning med tungorna.

(Nej, skoja bara)

"Storuggla, vars säng lutar obehagligt "

Lägg dig med huvudet neråt (hoppas att sängen inte lutar åt sidan). Jag låg i en sådan där grunkifierbar hästens-säng en gång på fyllan och fatttade aldrig hur man skulle ställa in den ordentligt, men lade mig alltså med huvudet neråt och det var skönaste sömnen genom tiderna. Det är möjligt att det var alkoholen (eller något annat) som gjorde det, men man känner sig helt viktlös och euforisk om man sover i "backe" som jag vill kalla det. Helt fenomenalt. Förmodligen rusar blodet ner i skallen och man dör efter ett tag, men jag tyckte det var toppen.

/Rising
skulle vilja ha en sådan säng
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Detta låter alldeles för flummigt för att min hjärna ska orka hänga med "

Lita på mig. Kan min hjärna hänga med så kan din också göra det. :gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Spelspelspel:

Jäkligt bra inlägg! Skulle debattämnena väljas slumpmässigt eller? Så ju mångsidigare forumit desto dyrare blir hans kort? Intressant, intressant. Hur många kort ska finnas?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Spelspelspel:

"Skulle debattämnena väljas slumpmässigt eller?"

Erm, jag har gjort tolv Rising-kort och tolv Krille-kort hemma (fast det är inte bilder på alla korten, och det är bara skrivet med blyerts, så man behöver jobba mer med dem) så de har alltså tolv inläggs-kort vardera bara. Man har inte så mycket "ämnen" utan man bara spelar ut kort mot varandra och försöker vinna.

"Så ju mångsidigare forumit desto dyrare blir hans kort?"

Joo, med en budgivning vore det kanske bäst, eftersom alla spelare då blir lika "prisvärda", fast alltså värda olika mycket, och det bestäms som sagt av tillgång och efterfrågan. Så om alla vill lira med Arvidos så kommer han att säljas för feta stålar (eller markörer, snarare) men man har inget fast pris, för då blir det alltid så att vissa blir mer prisvärda än andra, och några karaktärer kommer bli helt värdelösa att spela med.

"Intressant, intressant. Hur många kort ska finnas?"

I det här spelet har man alla kort på handen, man har ingen hög eller så, så det är inte så bra om folk får för många kort. Kanske vore det bäst att låta de största forumiterna få 8-9 kort, någonting, och satsa på att man får spela med omkring tjugo kort på handen.

Två 8:or och en 4, typ. Troberg+Storuggla+Ghoulz, ungefär. Det låter som ett kul lag.

/Riz
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Spelspelspel:

"Joo, med en budgivning vore det kanske bäst, eftersom alla spelare då blir lika "prisvärda", fast alltså värda olika mycket, och det bestäms som sagt av tillgång och efterfrågan. Så om alla vill lira med Arvidos så kommer han att säljas för feta stålar (eller markörer, snarare) men man har inget fast pris, för då blir det alltid så att vissa blir mer prisvärda än andra, och några karaktärer kommer bli helt värdelösa att spela med."

Ska man kunna använda dessa poäng till något annat? Typ om jag snålspelar så att jag kommer över mina kort billigt och får poäng över. Kan man då uppvärdera korten med dessa poäng eller använda dem på något sätt? Säg att Krille blir fastlåst i en diskussion om friform men man kan lösa det genom att slösa en poäng på att få honom fri igen.

"I det här spelet har man alla kort på handen, man har ingen hög eller så, så det är inte så bra om folk får för många kort. Kanske vore det bäst att låta de största forumiterna få 8-9 kort, någonting, och satsa på att man får spela med omkring tjugo kort på handen."

Hur värderar man korten då? Du kan inte ge något exempel på hur en debatt mellan två spelare kan gå till?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Spelspelspel:

"Ska man kunna använda dessa poäng till något annat?"

Jag gjorde ett spel till vår gamla spelklubb som hade ett sånt där budgivningssystem, vi hade en massa gladiatorer som man lade bud på med kapsyler som vi hade liggandes omkring oss, och det smarta var att spelet reglerade sig själv beroende på hur många vi var och hur många kapsyler vi hade (samt hur många gladiatorer det fanns). Det var grymt smart och skönt för mig som spelkonstruktör att slippa bry mig om att försöka balansera detta moment, för det balanserade sig ju själv tack vare budgivningen beroende på förutsättningarna.

Om man låter markörerna kunna användas till annat så rubbar man det. Då finns det plötsligt en fast punkt som man måste balansera allt kring.

Jag vet inte, det är möjligt att man kan göra så på något vis att pengarna man har "över" kan användas till något. Men jag kan också tänka mig att man gör en budgivning med kort som det står 1-9 på, där båda lägger ett kort dolt som bud och sedan får man se vem som har satsat högst kort. Det kan också bli en häftig spelvariant.

Jag vet inte hur budgivningen skall gå till, riktigt. Personligen är jag faktiskt mest förtjust i tanken på att anordna one-on-one-fighter och se hur stark motståndare jag kan spöa med någon av de lite vekare karaktärerna. Eller en jättefetingstrid med alla moderatorer och redaktörer på ena sidan och så vi andra som utmanare. Hö hö hö... Eller alla mot alla i en jättestor cupfinal, eller Göteborg vs. Stockholm, eller... Tja, möjligheterna är ändlösa.

(Jag gjorde ju ett karatefightingspel med den här regelkärnan tidigare, och då blev det sådana där tokiga strider hela tiden.)

"Hur värderar man korten då? Du kan inte ge något exempel på hur en debatt mellan två spelare kan gå till?"

Well, hmmm, jag har en jättegammal version av två karatefighters (i en pundig betaversion) som du kan få ladda hem och klippa ut om du törs. De är råsugigt balanserade, (och inga illustrationer, sorry) men kan funka som introduktion.

Ladda ner här (högerklicka "spara mål som" - filen är 5 meg fet.)

Ni som inte är die hard-intresserade, vänta. Jag kan göra en mkt bättre introduktion för er senare!

Du har två fajters: mystikern Latanga och den vilda Ki'Chello. (Det står längst ner på korten vilka tekinker som hör till vem) Dela upp korten så att ni får varsin fighter, och ta sedan bort två valfria kort. Det är för att ge lite psykologi åt spelet, nu vet ni inte riktigt vad motståndaren har på handen. Kom sedan överrens om vem som skall börja.

Denne lirar ut valfritt kort från handen.

Det finns en stor sfär på korten med en siffra i, den anger teknikens angreppsvärde. Till vänster om den finns det några små cirkelformade vita plattor med siffror i; de anger teknikens olika lägen.

Kortet Låg spark har angreppsvärde: 2, och lägena 4 och 3. Det betyder att när motståndaren försöker träffa dig med ett kort som har angreppsvärde 3 eller 4 så har du läge att kontra med "låg spark" och om du gör det så får alltså motståndaren titta efter om hon har något kort med en tvåa som läge, annars måste hon ta skada. Så håller det på, kort på kort på kort, tills man inte kan (eller "vill" - det är poängen, för en skicklig spelare låter sig bli skadad ibland!) spela något längre.

Alltså, så länge som du kan kontra motståndarens teknik så tar du inte skada, det är endast när du säger "okej, jag tar skada" som man bryr sig om skada.

Skada
Längst ner till höger har man en liten vit cirkelplatta, den beskriver hur mycket skada kortet gör. Ofta är skadan lika stor som angreppsvärdet, men Ki'Chello är inte särskilt stark utan har ofta något lägre skada än vad hennes tekniker borde ha. Ki'Chello tål 6 KP medan Latanga tål 7 KP, så det behövs inte mycket stryk innan man faller.

Vid skadan finns också ett fält där det ibland kan stå lite specialtexter: Huvudskada, Gardbrytare och Benskada. Huvudskada fungerar så här: om du får in TVÅ huvudskador på motståndaren (och de måste verkligen gå in, som vanligt är det ju så att om motståndaren kan kontra så händer ingenting med ditt kort) så DUBBLAR du skadevärdet på BÅDA huvudskade-teknikerna, och får du in TRE huvudskador så TREDUBBLAS skadorna på alla TRE korten!!! (Om Ki'chello får in sina två huvudskador (3+1) så är alltså Latanga död. Latanga har tre huvudskador och är betydligt säkrare på detta, men inte ens han är dock särskilt bra på att rikta attacker mot motståndarens huvud, det är egentligen bara ninjor som är riktigt duktiga på detta.)

När det gäller Gardbrytare så är det Latanga som har detta, på sin fruktade "nacksving". Vad det betyder är att om motståndaren skulle dö av dubbla gardbrytarskadan så är han död, annars så är skadan normal. Det är vanligt att monster har Gardbrytare på småattacker som gör 2 eller 3 skada, men Latanga har alltså en teknik som är anpassad för att dräpa stora troll och resar. 5 skada!!! (dödar alltså alla som tål 10 eller lägre) Huga, ja, Ki'Chello dör förstås omedelbart om hon inte skulle kunna kontra den där hemska Nacksvingen, lita på det!

Efter Benskada så måste motståndaren, förutom att förlora KP, dessutom dumpa ett valfritt "Fotarbete"-kort från handen, om hon har något sådant. Inte direkt en matchvinnare, men det kan vara nog så effektivt i vissa lägen.

Nå, allt är inte en dans på rosor om man får ge motståndaren skada. Nej, vi ska titta på kortens övre vänstra hörn. Ser ni? Där finns några små bokstavskoder. Om du någon gång gör skada på din motståndare, så skall du titta på bokstavskoderna på kortet och leta upp de andra korten som har samma bokstäver som de du har på ditt kort. Om det står HPU på din bokstavskod skall du alltså slänga tre andra kort, ett med H på, ett med P på och ett med U på. Leta på din hand, bland dina två reservkort och slänghögen tills du hittar dem. Motståndaren måste få veta att du inte har fuskat.

(Jag har valt dessa bokstäver för att de är lätta att urskilja från varandra, om ni undrar.)

Man förlorar alltså kort av att få in attacker. Allra helst vill du attackera på så vis att du inte behöver slänga något kort från handen, det är ju bäst om de andra korten redan ligger i slänghögen.

När någon har gjort skada så får den skadade välja om hon vill börja angripa i nästa omgång (med valfritt kort) eller om det är du som måste inleda (med valfritt kort) i nästa omgång. Hon får alltså ett taktiskt övertag dessutom.

---

Specialförmågor
På korten står det också om ett par andra specialförmågor:

KOMBO: Om du någon gång träffar med ett kort som har en kombo (exempelvis: kombo: Fotarbete) så får du, om du vill fortsätta med ett nytt valfritt fotarbete-kort direkt efter. Ja, i vanliga fall är det ju den skadade som bestämmer om hon vill spela ett valfritt kort från handen osv, men med kombos kan man alltså förstöra för motståndaren och fortsätta spela ut kort vare sig hon vill det eller inte. (Det är särskilt bra när motståndaren har få kort kvar på handen) Latanga har "Kombo:valfri" på sina solfjädrar, vilket gör dem extra irriterande.

BENSVEP: Farlig! Motståndaren får inte kontra med ett fotarbete, även om det annars skulle ha gått. Ki'Chello har kanske inte så stor användning av det mot Latanga, men ändå...

GREPP: Motståndaren får inte kontra med en rotation eller en manöver. Det är riktigt bra.

PAUS: Ki'Chello's bolasmanövrar är fina. Så fort du lägger ut dem får du ta upp ett av dina undanlagda kort på handen. Ki'Chello behöver slöa ner motståndarna nämligen, hon har inte världens bästa kondis (hon förlorar ju högvis med kort hela tiden!). Du behöver inte göra skada med Paus-korten, utan de träder i effekt så fort du spelar dem.

Okej, två olika fighters som slåss på helt olika sätt (även om de båda är rätt standard): Jag tycker nog att Latanga är den bättre av de tu. Nå, går det att knäcka systemet? Kan man hitta på ett bombsäkert system att vinna om man får börja? Jag har inte klarat det, men jag tror att det kan finnas ett. Nå, men med två eller flera fighters på handen... Då rusar sannolikheten iväg för att någon skall kunna knäcka systemet, ujujuj...

---

Vad är skillnaden mellan karatespelet och forumit-spelet?

Well, först och främst skall korten förstås vara utformade så att man kan läsa angreppsvärdet både för dig och din motståndare om ni skulle sitta mittemot varandra. Sedan skall man kanske inte göra "skada" på motståndarens tålighet utan snarare försöka få en så hög poäng som möjligt. Sedan skall man inte ha bokstavskoder med "UPL" och sån skit, utan jag tänker mig att varje inläggskort istället får några teman i stil med "Friform + Liknelse" osv, så att man slänger det andra Friformskortet och det andra Liknelsekortet man har. Det blir ju lite roligare än bara en massa bokstavskoder.

Sen vet jag inte om det behövs så mycket specialegenskaper och sånt i forumsspelet. Det beror på hur många forumiter man skall göra, skall man ha många behöver man ju individualisera dem på diverse sätt. Å så ja, så ska ju man ju ha roliga bilder på folk som hasplar ur sig tokiga inlägg,och inte slagsmål å andra manövrar. Jaja...

/Rising
gillar abstrakta spelidéer
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Re: Spelspelspel:

"Öh, ett problem med det. Någon måste sitta och plöja igenom hela jefla forumet efter lustifikationer. Urrrrk, vilket PRAO-elevgöra."

Kan vi inte bara lura i någon stackars grisodlare att det är ett inträdesprov eller något?
 
Top