Waifudiffusion -- hur får jag igång den?

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Jag har besökt huggingface och försökt begripa hur jag ska installera och kör waifudiffusion, men där talar folk en dialekt av teknonördiska som jag inte förstår. Kan någon vänligen hjälpa mig med en enkel handledning.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nu vet jag inte specifikt om Waifu-diffusion, och om den har fördelar jämfört med andra diffusions... men om du bara vill komma igång med Diffusion alls, så rekommenderar jag:

stable-diffusion-ui (för Windows/Linux)

DiffusionBee (för Mac)

De är gjorda för vanliga dödliga... och sparar mycket pyssel även för oss som brukar bråka med datorer.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Nu vet jag inte specifikt om Waifu-diffusion, och om den har fördelar jämfört med andra diffusions... men om du bara vill komma igång med Diffusion alls, så rekommenderar jag:

stable-diffusion-ui (för Windows/Linux)

DiffusionBee (för Mac)

De är gjorda för vanliga dödliga... och sparar mycket pyssel även för oss som brukar bråka med datorer.
Tack
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag installerade WaifuDiffusion genom att först installera StableDiffusion lokalt på min hårddisk med hjälp av den här videon:


När du sedan gjort det så laddar du hem .ckpt-filen för WaifuDiffusion från Hugging Face, och copypejstar in den i en subfolder till din AI-folder (se videon ovan). Den subfoldern hittar du, om du installerat "AI" på c:, enligt följande:

c:/ai/models/stable-diffusion-webui/models/Stable-diffusion

När du gjort det och följer länken som du genererar via webui-user.bat i rotkatalogen AI, kommer du till ditt webbinterface för StableDiffusion. Där kan du välja att generera bilder via StableDiffusion eller WaifuDiffusion i dropdown-menyn uppe till vänster. Här är ett exempel på hur det ser ut:

1669749572845.png
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nu vet jag inte specifikt om Waifu-diffusion, och om den har fördelar jämfört med andra diffusions...
Den har enorma...fördelar... om ditt mål är att generera söta/sexiga waifus. Den är tränad på Danbooru, så du kan gissa vilken typ av content den excellerar på. I nuläget ligger den dock, skulle jag säga, i den absoluta framkanten av AI-art, och genererar extremt imponerande resultat. Snart släpps dessutom en ny version som borde vara ännu mer imponerande. Den borde kanske inte förvåna någon dock att de största framstegen inom en ny konstform skapats av en AI som är målmedvetet tränad på att ta fram övernaturligt attraktiva tjejer med trafikvarnings-kurvor.

Med det sagt; WaifuDiffusions överlägset största fördel är egentligen att ansikten den skapar i princip aldrig tycks bli body horror, i skarp kontrast till vanilj-versionen av StableDiffusion.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tack, Ymir. Jag vill slippa fasansfulla ansikten. (Jag tycks vara superkänslig för uncanny valley.)
Du kommer stöta på en del jobbig anatomi ändå tyvärr, i synnerhet händer, men även annat. Då och då blir bilder bizarra fails. Jag är själv jättekänslig för det och det är helt klart en anledning att jag mest bösat med WaifuDiffusion. Där slipper man åtminstone uppfuckade ansikten.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Den har enorma...fördelar... om ditt mål är att generera söta/sexiga waifus.
Jag gick igenom så många olika varianter av Stable Diffusion för att alls få det att funka i början - och var inte bekant med Waifu - så jag kanske missuppfattade frågan.
 
Top