Nekromanti [VtR] Roll call

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Hej,

På senaste tiden har det varit ganska många trådar som behandlat VtM (främst Recca och God45 producerar dem). Jag lirade själv VtM ungefär när det kom (början mitten på 90-talet) och fram tills VtR gavs ut (2004) då jag konverterade till VtR systemmässigt men körde vidare på VtM-settingen ett tag till. Nu har jag helt gått över till VtR och mina gamla VtM böcker ligger nedpackade.

Så, VtM får ganska mycket uppmärksamhet här på forumet men hur här det med VtR. Några som spelar det där ute? Eller är jag i stort sett ensam?

Visst gillar jag att gräva i minnesbankarna kring VtM men det vore kul om lite VtR diskuterades också. Snart kommer ju nWoD 1.5 i form av God Machine Chronicles (grundboken) och Strix Chronicles (vampire) och det snackas om liknande behandling för de andra två stora settingarna (ie. werewolf och mage). Några, förutom jag, som är intresserade av detta och har följt med lite i den "öppna utvecklingsfasen" där utvecklarna och författarna postat grejor på white-wolfs bloggar och i WWs forum?

Cog.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Jag älskar V:tr nästan lika mycket som Maquerade och har egentligen spelat mer Requiem.

Nya mage rockar sten hårt. Changöeimg likaså.

Nya werewolf... är i alla fall bättre än gammla.

Så jag gillar åda gammla och nya :gremlaugh:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag föredrar starkt VtR. Tycker att det är mycket coolare och mörkare känsla i det.
Tycker att VtM är på tok för plottrigt, stort, och svårt att komma in i, och imo är vampyrerna alldeles för nischade och schabloniga jämfört med hur de är i VtR.

Jag ÄLSKAR nya changeling, werewolf och mage också, och tycker att förra utgåvorna mest är rätt udda. Så jag är absolut en nWoD anhängare =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Cogitare said:
Har ni kollat något på GMC och SC som skall komma ut under 2013?

Cog.
Jupp, ska inhandla det i tryck om det kommer, annars får det bli pdf.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Jag spelar endast requiem sen det kom ut. Jag gillar slimandet av regelsystemet men framförallt av settingen.

Mina favorit förändringar:
* generation försvann
* kostnad för att skapa nya vampyrer
* klanernas centralstyre försvinnre, covenants är en trevligare lösning

Spelar för tillfället en kampanj som varat i snart två år.

Kan tyvär dock inte komentera på expansionerna då jag har en läs inte expansioner från white wolf policy, de har enligt mig en ovana att inte lämna tillräckligt åt speledaren att speca.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Damnation city är en av de bästa rollspels böckerna till något spel någonsin. Funkar inte bara till vampire men alla moderna spel :gremsmile:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Lijat said:
Kan tyvär dock inte komentera på expansionerna då jag har en läs inte expansioner från white wolf policy, de har enligt mig en ovana att inte lämna tillräckligt åt speledaren att speca.
Imo är alla expansioner skitbra. De ger minst tre alternativ till vad som händer i typ alla hooks, och alla tre är nästan alltid skitbra. Jag gillar dem som fan, och kan rekommendera allihop.

Jag rekommenderar att du tar och bläddrar i en nästa gång du är på sf bokhandeln och formar dig en egen uppfattning, men i min mening är de skitbra faktiskt.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Fast det är lite av problemet (har blädrat lite i några). De ger alternativ till vad som händer snarare än att ge nya hooks.

Den modul jag kikat mest på (Invictus) verkar besatt av att säga, såhär är inviktus, istället för att säga hur inviktus fungerar i olika städer. Dvs de ger generella fakta skrivna som om de vore absolut sanning istället för att ge exempel på hur den generella informationen i grundboken tar sig uttryck i olika domäner.

Att jag sen hatar bloodline dicipliner spär väll på, verkar som om det var något krav att det alltid skulle dyka upp nya koolare saker för varje bloodline. Här hade jag hellre sett att det som differentierade bloodlines var sociala faktorer snarare än metafysiska.

/Lijat som vet att alla inte håller med om åvanstående och trotts det gillar spelet
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Lijat said:
De ger alternativ till vad som händer snarare än att ge nya hooks.
Då tror jag du har haft lite otur i vilka böcker du har läst/kikat i. Som till alla andra spel så skiftar kvaliteten på böckerna. Men precis som någon nämner ovan så är det vanligt att ingen definitiv sanning presenteras utan SL får stor frihet att välja sin egen sanning i sin egen setting.

Jag har mängder av exempel där nWoD är en utmärkt toolbox (läs exempelvis Requiem: Chronicler's Guide, Mythologies, VII eller Belial's Brood). Klanböckerna får mycket kärlek på nätet men jag har inte läst dem. Covenant böckerna anses också vara bra men du verkar inte ha gillat Invictus så de funkar kanske inte för dig.

Lijat said:
Att jag sen hatar bloodline dicipliner spär väll på, verkar som om det var något krav att det alltid skulle dyka upp nya koolare saker för varje bloodline. Här hade jag hellre sett att det som differentierade bloodlines var sociala faktorer snarare än metafysiska.
Bloodlines är ytterligt frivilliga. Inga böcker, förutom de böcker som en viss bloodline dyker upp i, antar att de sedan finns. Det sista här är kanske en sanning med modifikation men jag håller det för sanning till 95% :gremsmile:

Cog.
 
Top