Vrållådan på Discord

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Och det gäller RFC 1149 också; vi har redan en bättre lösning så det jag letar efter är att fylla den nischen som gör att folk känner sig manade att köra Discord.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Kronologin var väl mer typ
1) corona,
2) massor av folk testar Discord,
3) wrnu-kanal på kul,
4) hackerattack,
5) nytt shiny forum

... så någon plan för att avfolka forumet verkar inte vara i verket.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
För min del är det enkelt: Jag har Discord av samma skäl som jag har Facebook – jag har för många bekanta som använder Discord men inte mer öppna system, och som inte kommer att byta, och som jag inte är villig att bryta kontakten med. Jag har discordkanal för några rollspelsvänner, för elever som vill ha hjälp, och en del annat. Så Discord kommer jag att fortsätta ha igång. Så då kan vrållådan för min del gärna ligga där. Om den flyttar till typ IRC eller något så flyttar jag inte med, för jag har inte haft en IRC-klient på över tio år och kommer inte att orka köra igång en eller hålla koll på den bara för vrållådan. I vrålan hänger jag för att det är bekvämt att den ändå finns på ett ställe där jag finns.

Det är alltid problemet – det som behövs för att en plattform ska bli norm är kritisk massa, och det är inte alldeles lätt att skapa kritisk massa kring nya plattformar med vilje. Eller ja, många vill men allmänheten är bångstyrig och dras dit den dras. Det går liksom inte att styra.
 
Last edited:

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
kritisk massa kring nya plattformar med vilje
Det är tvärt om alldeles för lätt. Säger jag som ser Discord och Facebook som "nya plattformar" som det blivit alldeles för mycket kritisk massa kring alldeles för fort. #luddit2097
+ jag vill kunna vara med men avskyr Discord. Om dom skvallrar om mig där får ni hemskt gärna screencappa och skicka
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag redigerade, och fetstilade och kursiverade för att förtydliga vilken del jag menade inte var lätt. Det händer lätt, men det är svårt att dirigera. Många skapar nya plattformar som misslyckas kapitalt. Även sådana som har mycket kompetens och pengar och reklam bakom sig fallerar. Allmänheten går dit allmänheten går, och det är svårt att få allmänheten att gå någon annanstans.
 
Last edited:

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det finns tredjeparts bridges mellan irc och discord, exempelvis den här, precis som den mellan discord och matrix som jag länkade till. Men man måste ha konto på discord för att sätta upp den, annars skulle jag göra det själv. (Eller om jag hade konto på discord kunde jag använda bitlbee/libpurple för att logga in via irc utan bridge. Men kruxet är ju det att jag inte vill ha nåt konto hos dom!) Efter att nån smart har gjort det så kan vi bortskämda divor som är för fina i kanten för discord hoppa in via irc eller matrix.
 
Last edited:

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Berättade varför tidigare♥

Det är inte bara att jag inte vill ha konto där. Det vore inte allt för bökigt rent praktiskt sätt att skaffa ett. Det är mer att jag inte vill att vår kära WRNUs kära vrållåda inte ska vara på discord. Tycker internet ska vara internet istället för en massa megakorpars silos.

Men jag vet att det inte är jag som bestämmer var vrållådan ska vara. Ni får hållas. Jag är inte så bra på att vinna debatter så jag kan ge mig redan från början. Jag optar ut från den helt enkelt. Däremot kan ni väcka mig när ni har flyttat över den till irc, xmpp eller matrix. Eller gjort en bridge.♥
 
Last edited:

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Ofritt protokoll? RFC? Jag vet inte vad det betyder.
/Den ofrivillige protokollaren
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Alltså allt det där är nörd-skit. Min hangup mot discord är på samma nivå som att vara politiskt mot en viss sorts skruvmejsel i motorhuven. Orimligt för alla andra att bry sig. Kontentan är att jag vägrar sätta mig i bilen. Sitter grinigt uppe i ett träd och säger att jag vill att internet ska vara som förr♥
Är bara för alla normala att köra vidare ist för att slösa tid på detaljerna💔

Discord och alla deras rum och servar ägs av Discord Inc. Dom äger hela nätverket. Jag menar Google och Microsoft är ju iffy men det går ändå för gmail-användare att maila till hotmail användare och tvärt om. Och vi som är totala svetthipsters kan sätta upp vår egen email.

Liknelsen är om det kom Coca-Cola ur kranvattnet i varenda hem och alla var tvungna att ha det och betala till Coca-Cola. Obligatorisk soda.

Det är inte bara Discord Inc. som beter sig så här. Det finns mycket av internet som har samma upplägg. Twitter, Facebook, Reddit, YouTube, Tumblr, Instagram, TikTok,Twitch (dvs Amazon) och Snapchat exempelvis. BoardGameGeek och IMDb också på sätt och vis. Jag har konto på Reddit och geeken men det är dom enda. Tycker inte om dom heller egentligen. Egentligen är väl XenForo som nya WRNU använder lite samma sak. Ja hmm.

Ju mer "obligatoriskt" det känns desto mer mot det blir jag. Facebook håller på att dö tack och lov men ett tag var det det enda stället det gick att hitta jobb och bostad på, och alla events fanns där. BankID i Sverige är helt sick. Jag har hittills lyckats vägra det men det är sååå mycket som krånglar utan det. För att vara medborgare måste man ha konto på Google Play eller Apple App Store eftersom det är dom enda två ställena som kränger BankID. Är det rimligt? Nej.

Det är ok med "obligatorisk infrastruktur" men den ska isf vara demokratisk. Televerket, som fanns när jag växter upp #tant2097 var ett hemskt hierarkiskt bygge med stora interna klassklyftor men det gick åtminstone i teorin att rösta bort. Samma gäller Sveriges Radio och Television. Men lägga alla våra liv i händerna på Facebook och Google kan jag inte acceptera.

Det finns hopp, ActivityPub-protokollet ex vis. Uj just det jag glömde förklara vad ett protokoll är. Det är ett sätt för appar att kommunicera med varandra, ex vis mailservrar använder SMTP för att kunna skicka sina mail sins emellan. Och en RFC är dokumentationen för dom. Jag menade bildligt talat RFC (en s.k. synekdok dvs när man säger ett exempel men menar en hel kategori) eftersom öppna protokol kan dokumenteras på andra sätt också. Det är mest att dom ska vara öppna som jag vill.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Och, ja, jag är fullt medveten om hur litet det här problemet egentligen är och vilken oproportionerlig molehill jag har valt att kvadda mitt liv för.

Uttrycket freet*rd är sunkigt och ableistiskt men ändå väldigt träffande på såna som mig. Känner skamset igen mig. Ja, jag har kastat bort mitt liv! Lärt mig programmera sen ändå inte skaffat nåt normalt jobb. Helt ostracized när jag pluggade eller här i huset där jag bor för att jag vägrar fejan och insta. Kan inte träffa nån kille för jag vägrar Tinder. (Det är inte bara därför jag är utanför… jag är ju väldigt jobbig också, men min FB-vägran har ändå haft väldigt stor impact. Jag vet att det är så för att innan Facebook kom så hade jag många vänner. Sen helt plötsligt slutade jag bli inbjuden till saker. Och folk bara "ja urm ja vi skickade ett event på fejan…" när jag fick reda på det senare.) RMS som snubben hette som var väldigt drivande i dom här frågorna på 80-talet är en slemmig metoo-perp, det har ju varit ett problem hela tiden egentligen med honom och communityt kring dom som driver den här frågan med "fri programvara".

Ändå är det så svårt att ändra mig. Att köpa hur mycket smidigare det skulle vara om jag bara kunde gå med på att 2+2 är fem och att kejsarens nya kläder är fantastiskt fina. Det sitter så djupt. Jag var ung och dum och spelade i ett punkband och körde linux och vi var i en downhill battle och vi såg hur Microsoft och Apple bävade och snart skulle hela världen vara fri och sen helt plötsligt vaknade jag en morgon och allt var bara Google och iOS och Facebook och jag bara va…!? Vad hände egentligen…💔
Vi hade desktoppen i vår hand efter många år av kamp och sen helt plötsligt var allt bara webappar och smartphones och allt vi hade var en billig kopia på MS-DOS.

@bortom12e Jag vill gärna förklara för jag vill inte gatekeepa! Men jag vet bara inte hur. Kanske för att min position är så orimlig och koko.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ofritt protokoll? RFC? Jag vet inte vad det betyder.
/Den ofrivillige protokollaren
Ett försök:

"Protokoll" är typ hur program pratar med varandra. Så Discords protokoll är det sätt Discord-apparna pratar med varandra och med Discords servrar. Oavsett om det är webappen, Android-appen eller windowsprogrammet.

Ett "fritt protokoll" är ett som är dokumenterat och som vem som helst får bygga saker till. Om Discords protokoll vore fritt, så skulle vem som helst kunna skapa en egen Discord-app som kommunicerade med Discords servrar och klienter. Kanske till och med skapa en egen Discord-server som satt och puttrade på den egna datorn hemma.

Ett exempel på fritt protokoll är HTTP, som används för själva internet, och transporterar bl.a hemsidor från webbservrar till webbläsare. Vem som helst kan kolla upp hur protokollet funkar och skapa en webbläsare eller en webbserver. Det finns inget företag man måste be om tillåtelse. Man måste inte registrera ett konto någonstans. Man måste bara kunna programmera en smula.


Det motsvarar litegrann det här med open source / öppen mjukvara. Vem som helst kan ladda hem källkoden till Firefox och göra vilka ändringar man vill och sedan kompilera och släppa en egen version av programmet. Man får inte kalla den för Firefox, för det är varumärkesskyddat, men själva programkoden får man ändra i hur mycket man vill. Utan att be om tillåtelse, utan att registrera sig. Däremot kan man inte göra samma sak med t.ex. Steam. Eller Discord. Därför kallas de ibland "ofri mjukvara".


Det finns grupper av människor som tycker att det är väldigt, väldigt bra med fri mjukvara och fria, öppna protokoll. Och väldigt, väldigt dåligt med ofri mjukvara och protokoll. De menar att internet och våra datorer ska stå under vår kontroll, fullständigt, inte under olika företags. För egen del sympatiserar jag väldigt mycket med den positionen, men är av olika skäl inte beredd att ge upp olika stängda, ofria mjukvaror.


//Webb- och programmeringsläraren
 
Top