Nekromanti Voodoo/ Vodoun

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Hejsan

Skriver mitt special arbete om Voodoo (av nån dum anledning).. Och undrar om det är någon här som har några bre resurser...
Såg att det finns en GURPS book som heter Voodoo och undrar vad den innehåller...

Sen hoppas jag att nån har några bra tips på voodoo filmer.. jag ska göra en jämförelse med den voodoon som faktistk finns och den voodoo hollywood beskriver... (hollyvoodoo) ..

Tack på förhand..
chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Ett nästan _för_ självklart svar...

...är ju Bond-filmen "Live and Let Die".
Sen finns det nån skum ockult deckare som heter "Nånting Hearts" med en seriemördares hjärta och sånt.
Slutligen, om du känner nån som prenumererar på Fantomen har det varit en del relativt nyligen, dels kopplat till ön St. Lucifer, dels ett tvådelat historiskt gangster/voodoo-avsnitt (Zombiemakaren hette ena delen.)
MVH,
MHO

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
GURPS Vodoo - The Shadow War är ett supplement som beskriver en kampanj som närmast kan beskrivas som "heroisk skräck", om det nu är tekniskt möjligt ;-).

Upplägget är att magi och andetro såsom diverse ockultister och diverse folktro betraktat den verkligen fungerar, och det hela centreras på "The Shadow War", en konflikt mellan The Lodges (västerländska magiker som kontrollerar det mesta, a la paranoida fantasier om frimurarna) och diverse mindre organiserade voudon-anhängare. Som en skiftnyckel i maskineriet kommer dock The Devourers, allmänt nasty andeväsenden som "lever" på människor och deras negativa känslor, in i bilden, och en sorts allmän sensmoral är att de båda falangerna borde sluta fred och ge sig på skurkarna istället.

Skildringen av framförallt olika former av voodoo (inklusive santeria, etc) är ganska noggrannt baserade på verkligheten, och när saker är ändrade är det för att författaren tyckte att det blev roligare i spelet, inte för att han inte läst på. Det finns dock ändringar, så det är inte någon sourcebook för arbeten utanför spelet, skulle jag påstå.

Trots likheten mellan den ovan beskrivna plotten och diverse grejer från White Wolf etc. måste jag säga att boken är tämligen originell. Den har också en mycket sympatisk attityd till ämnet; den tar med en seriös inställning upp rasism, t.ex., utan att bli vare sig överdrivet politiskt korrekt eller okänsligt "västrocentrisk". Framförallt har den ett vanligt drag som återfinns hos mycket GURPS-material: den förutsätter inte alltför mycket om hur man skall göra saker som spelare eller SL, utan ger förslag på olika sätt man kan betrakta saker på, och _när_ den förutsätter saker, säger den så rent ut.

Som spelmaterial är det utmärkt. Jag är dock tveksam till dess värde som forskningsmaterial för ev. arbeten dock. Författaren har ändrat ett och annat av spelkonstruktörsskäl, och det är inte alltid lätt att säga vad.

Nightowl

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
The Serpent and the Rainbow

Dels har du boken med den titeln, skriven av antropologen Wade Davies, som är en tämligen omfattande genomgång av vodoun av den haitiska varianten.

Dels har du filmen med samma namn, löst baserad på Wade Davies upplevelser på Haiti och ganska häftigt broderade. Filmen är en tidig Wes Craven-rulle, en av hans (i mitt tycke) bättre, och den enda som jag har sett som gör vodoun som religion och samhällsfenomen rättvisa.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Re: Ett nästan _för_ självklart svar...

Live and let die är något jag ska kolla upp..

Jag visste att någon av bond filmerna var given.. visste bar ainte vilken.. Men nu ska jag väll springa och hyra den..

Fantomen har också varit i mina tankar.. men jag orkar inte läsa det.. Tycer inte alls det är bra.. :o(

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Re: The Serpent and the Rainbow

Boken... Hmm är den stor med en massa foton på nakna negrer i den?

Den enda bok jag hittade i ämnet på vårt huvudbibliotek var nämligen en stor imponerande bok med nammet Voodoo, minns dock inte namnet då den inte intresserade mig så mycket.. Det var mest foton och inte mycekt info...

Filmen kanske jag ska titta på, även om jag faktiskt mest är på jakt efter filmer som INTE gör Vodoun kulturen rättvisa :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Re: The Serpent and the Rainbow

Hmm.. var det den boken som hette The Serpent and the Rainbow?

chrull - missuppfattade nog

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Till skräckspelet CHILL finns det en bok som jag tror heter Voodoo sourcebook och sen måste du naturligtvis spela första delen av Gabriel Knight på PC.

Don Kennetho
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
fredag tv3 (nt)

Så spar du 19 spänn eller vad det är. Tänkte jag fick ta och nämna det.
eder favoritpingvin
(förutom alla ni datanördar till linuxfans och diverse barnprogramsfantaster, men ni räknas inte jag är bäst och favoritast waukwaukwauk)

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 
Top