Nekromanti Vo|t role playing system...

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
... som de kallar det.

Efter artiklarna om New Horizon i de senaste numren av Fenix så blev jag lite nyfiken på Volt, regel systemet som NH använder sig av?

Är det någon som har någon praktisk erfarenhet av det systemet och som känner för att dela med sig av sina upplevelser?

Från det lilla jag läst så verkar det först vara ett intressant system. Jag gillade grund tanken att det skulle vara ett snabbt och smidigt system utan matte som styrs av vad spelaren vill göra och inte av en mängd special handlingar som bestämmer vad som är möjligt.

Men sen hittade jag ett spelexempel av en strid i NH som verkade vara samma gamla traditionella integralkalkylerande med avdrag och motstånd m.m som vanligt som varken verkade vara så smidigt eller snabbt. (Fick klara Eon vibbar.*)

Så någon som kan reda ut i röran?


*(Det är inget fel på Eon men tror inte någon någonsin använt adjektiven snabbt, smidigt eller mattematik befriat för att beskriva det. :gremwink: )
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Tja...

Det är inte Eon. Däremot är New Horizons skrivet av... tja. De är inte så bra på att förklara grejer alla gånger.

Det är för all del inte Voltskaparna heller.

Alltså; Volt är ett tradsystem. Det kommer man inte ifrån. Det är väl tyngdmässigt nånstans i stil med BRP, fast med vettiga regler istället för dåliga =)

Däremot saknas inte matte; absolut inte.

Min erfarenhet är att för att vara ett realismfokuserat tradsystem så är det smidigt och vettigt när man vant sig; men inlärningskurvan är ganska hög och letar man totalminimalism bör man kolla nån annanstans.


Mitt kommande spel >Human bygger också på Vo|t, förhoppningsvis kan jag förklara det bättre...
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Kul att du blev intresserad! =)

Lättaste sättet att bekanta sig med Volt för inbitna rollspelare är att skumma igenom Booklet-versionen, som man laddar ner från samma sida.

Den är kortare, men mindre pedagogisk än wikin.
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Volt Stridsexempel

Stridsexemplet i "New Horizon Starter Guide" var aldrig riktigt tänkt att visas för nya spelare, utan var en forumpost som försökte beskriva alla regler i ett enda exempel. Det är därför oöverskådligt och trassligt. Vi tog bort många av de reglerna i senare versioner av Volt.

Så, hur ser Volt ut i praktiken? Jag har här försökt sammanställa ett lämpligare stridsexempel, och kondensera den information som krävs för att förstå det.

I exemplet gömmer sig Eva bakom ett träd. Adam går mot trädet med en laddad k-pist i näven. Striden börjar då Eva kikar fram, med en pistol.

Stridsregler
Pistolen har Stun 12 och Injury 23. Volt använder två tärningar med olika färg, förslagsvis en svart och en vit. I skadeslaget rullar man dessa två (alla slag i Volt är 2t20), och jämför vit med Stun och svart med Injury. Svart tärning visar 2, och vit visar 14.
Stun: 14 är högre än vapnets Stun. Skadan ”misslyckas”; kulan orsakar ingen Stun.
Injury: 2 är lyckat. Det här brukar vara den detalj i Volt som känns mest främmande: Om man kan lägga till ett jämt 20-tal på slaget och fortfarande komma under eller lika med värdet man slår mot, så gör man det. Injury är alltså 22. Hade skadan varit 43 istället för 23 hade samma slag blivit 42 (skadan går dock sällan över 30). Det här känns lite avigt i början, men det brukar gå snabbare än plus när man kan det.
Skadan 22 jämförs med Adams Injury Thresholds:
Negliglible 4, Minor 10, Moderate 17, Serious 23 och Severe 29. Upp till och med 23 blir en Serious Injury på Adam, så det är också vad han markerar. Striden kan anses avgjord.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Re: Volt Stridsexempel

Okej. Det verkar ju vara betydligt enklare än exemplet i NH.

Dock det som verkade mest förvirrande där var alla beräkningar kring armor.
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Re: Volt Stridsexempel

Stridsexemplet i New Horizon Starter Guide beskriver ett system för överlappande rustningar som vi övervägde, men kasserade eftersom det var för bökigt. Exemplet är alltså inte ens aktuellt där, och det var en ganska otrevlig överraskning att hitta det. Den där publikationen ger tyvärr ingen rättvis bild vare sig av New Horizon eller av Volt.


Rustningsregler
Adam har en diskret skyddsväst med Coverage 12 under tröjan. Den vita tärningen på Evas attackslag visade 15, vilket är högre än Coverage. Skottet träffar alltså en del av kroppen som inte skyddas av rustningen.

Låt oss nu för exemplets skull anta att Evas vita tärning istället hade visat 10; skottet hade då träffat rustningen:
Adams väst har Deflect 3, Stop 10 och Slow 12.
Man jämför nu attackens Pierce (11) med dessa. Vi kan konstatera att rustningen Slow:ar kulan, vilket sänker skadan en nivå.
Skadeslaget ser ut precis som tidigare, men Adams Serious Injury sänks till Moderate.

Eftersom attacken gick igenom rustningen stryker man även en ruta i rustningens Coverage; fortsättningsvis har den Coverage 11.
 
Top