Mmm. I DMG:n, för NPCs. Inte som grundklasser för rollpersoner
Det finns inget som hindrar att en PC tar ett par levels som expert, det är bara att NPC-classes är sämre än PC-classes, eftersom NPCs inte är lika målmedvetna som PCs.
DoD6 vet jag ingenting om, men i de äldre Drakar och Demoner spelen så fanns i alla fall chansen. Den fanns! I D&D är den fullkomligt obefintlig.
Jag har Drakar & Demoner Expert/Gigant + Monsterböckerna - förklara för mig hur en ny karaktär kan ta livet av en drake, enligt mig är chansen lika liten som i DnD.
(jag förstår inte hur det ska gå till ens med hjältepoäng, men det var ett tag sedan jag kollade i böckerna)
En tiger i djungeln skulle förmodligen äta mig till frukost. Men skulle den äta en person som lever i den miljön till frukost? Jag menar, en nordman som är förberedd på de faror som kanske kan lura bakom nästa trädkrök vet också hur man bekämpar dem. Mot björnar finns långa spjut, till exempel.
En nybörjare har inte en chans mot en tiger, inte ens om han var en förberedd Nordman med långspjut.
Antingen en mycket erfaren Nordman, eller en grupp Nordmän, en gröngöling har inte en chans.
(tro mig, tigrar är hemska - både i verkligheten och i rollspel)
Ge mig ett konkret exempel på hur en Lvl1 karaktär kan göra 50 poäng skada eller mer utan magiska föremål... Sedan har draken sin lilla Fort-save som redan i grund är högre än svårighetsgraden, så det finns inte en chans att döda draken.
En tillräckligt stor sten som man släpper i huvudet på draken borde ge 50 hp i skada.
En 1 är alltid en failure när draken slår sitt save.
Spelet är väldigt linjärt och förutsätter en viss spelstil
...
Om du försöker tänka på de gränserna så klarar inte spelet av det utan modifikation.
Vad menar du med att tänja på gränserna?
Att låta en 1st lvl Rogue lägga 10 skillranks på move silently?
Att låta en 1st lvl Wizard kasta 3rd lvl spells?
Att låta en 1st lvl fighter få weapon specialisation?