Nekromanti Vit magi VS Svart magi

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Jag håller på att trixa litet med ett nytt "magisystem" där de övernaturliga förmågorna är uppdelade i två grupper.

• Vit magi som utövas av en mystiker med färdigheten Mysticism
Mystikern hämtar sin kunskap från Kristendomen, Naturmagi, Kabbalism och Gnosticism.

• Svart magi som utövas av en ockultist med färdigheten Ockultism
Ockultisten hämtar sin kunskap från Satanism, Spiritism, Hedendom och Nekromanti.

I detta system vill jag helst att det behövs ett eller flera föremål av något slag för att kunna använda sig av en esoterisk förmåga (besvärjelse). Förmågorna skall också helst ta litet tid att utföra, med anda ord inga fräsande "snabba" blixtar och liknande.

Exempel på: Vit magi

Exorcism
Svårighetgrad: 4.
Tid: 1 timme.
Varaktighet: Permanent.
Tillbehör: Ett silverkrucifix. En bibel. Tre doser Helgat vatten.
Om en människa är besatt av en demon kan en mystiker försöka utdriva den onde med hjälp av Exorcism. Under en timme läser mystikern valda delar ur bibeln samtidigt som denna med krucifixet och helgat vatten försöker utdriva demonen. Lyckas procentslaget måste demonen omedelbart slå ett PSY-slag, misslyckas slaget lämnar demonen offret för evigt och söker antingen ett nytt offer eller återvänder till helvetet. Under själva ritualen kommer demonen att göra motstånd både fysiskt och psykiskt. Det är därför en bra idé att låta binda offret vid en säng, ett träd eller något annat.

Exempel på: Svart magi
Kannibalia
Svårighetgrad: 2.
Tid: 10 minuter.
Varaktighet: 1 dygn.
Tillbehör: Dagsfärskt människokött och blod.
Genom att äta dagsfärskt människokött och dricka blod kan ockultisten hämta kraft från den dödes kropp. En portion av denna makabra måltid läker 1T6 kroppspoäng och ger ockultisten under ett dygn +5 i Styrka och Smidighet (detta betyder i sin tur att ockultisten har +10% i alla STY- och SMI-färdigheter). Köttet kan ätas rått eller tillagas.

Svårighetsgrad = Hur svår förmågan är att utföra på en skala 1-4. Svårighetsgrad 4 betyder -40% på chansen att lyckas.
Tid: Hur lång tid mystikern eller ockultisten måste lägga ner innan de förmågan är "aktiverad".
Varaktighet: Hur länge förmågan är aktiv.
Tillbehör: Vilka föremål om några som behövs för att kunna utföra förmågan.

Jag har utgått från BRP-regler. Ni som läst magi i Drakar och Demoners svarta box känner igen er.

Jag skulle behöva hjälp med fler förmågor men främst vill jag veta om ni tycker att detta låter som bra system?

Exempel på förmågor inom vit magi som saknar beskrivning:
• Förgöra odöd
• Gloria
• Häva förbannelse
• Rena (mot gifter)
• Seans
• Språkets gåva
• Stigmata
• Vattenväg

Exempel på förmågor inom svart magi som saknar beskrivning:

• Animera odöd
• Blodregn
• Djävulspakt
• Frammana demon
• Förbanna
• Förstena
• Hamnskifte
• Kalla kårar
• Ondblick
• Ormtonga
• Osynlighet
• Smärta
• Spårlös
• Skyddsmur

Har ni förslag på hur dessa förmågor skulle se ut enligt ovanstående recept tar jag tacksamt emot dem.
Detsamma gäller för förslag på andra nya förmågor.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag har några synpunkter.

Först en reflektion: Å ena sidan känns det lite problematiskt att dra en så distinkt skiljelinje mellan begreppen mysticism och ockultism, för såvitt jag vet har de ungefär samma innebörd. Å andra sidan fungerar det säkert jättebra att använda dem på det sätt du gör ur en strikt spelteknisk synvinkel. Nåväl, jag kommer att tangera denna tankegång strax.

Jag brukar personligen föredra om det finns flera olika "avarter" av magi, helst kulturellt färgade. Att bara köra på två stora kategorier (svart/vit) känns lite... grått. :cool: Kan man tänka sig att vissa förmågor går att använda med antingen vit eller svart magi, eller att det finns specialiserade undergrupper? Det är alltid skoj om möjligheten finns att råka på en tidigare helt okänd typ av ockult tradition.

Om man återgår till min reflektion i början, kanske det ginge att göra gränsen mellan vit magi och svart magi lite... luddig/odefinierad? Det här passar kanske inte ditt koncept, men det skulle vara jättekul att "problematisera" begreppen och låta olika strömningar ha skilda åsikter om vad som är svart magi och vad som är vit magi.

I mitt eget system kan magianvändaren välja om hen vill dra kraft från "mörk" eller "ljus" energi för aktivera sina besvärjelser. Bägge har sina fördelar och nackdelar, och besvärjaren är tvungen att balansera på en knivsegg mellan vansinne och korruption. Det är ju kul om magianvändandet också är farligt på något vis. :grin:

Nåja, förslag på förmågor:

Andesyn
Djursinne (mörkersyn, luktförmåga, sonar, etc)
Empati (avläsa sinnestillstånd)
Fjärrskådning (se/hör/känn saker som händer långt bort)
Förnimma Magi
Helande
Telepatiskt Band

Binda Ande (till objekt)
Förtrollad Sömn
Förtrollad Tystnad
Förtrollat Mörker
Mardrömmar
Smitta
Strålningsnod
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Dazumal;n165275 said:
Först en reflektion: Å ena sidan känns det lite problematiskt att dra en så distinkt skiljelinje mellan begreppen mysticism och ockultism, för såvitt jag vet har de ungefär samma innebörd. Å andra sidan fungerar det säkert jättebra att använda dem på det sätt du gör ur en strikt spelteknisk synvinkel.
Framför allt är det väldigt enkelt. Det är mitt ledord. Att det senare i vida världen är ett misch-masch struntar jag i. Speciellt som om den spelvärld jag tänker är väldigt svart-vit.

Dazumal;n165275 said:
Jag brukar personligen föredra om det finns flera olika "avarter" av magi, helst kulturellt färgade. Att bara köra på två stora kategorier (svart/vit) känns lite... grått. :cool: Kan man tänka sig att vissa förmågor går att använda med antingen vit eller svart magi, eller att det finns specialiserade undergrupper? Det är alltid skoj om möjligheten finns att råka på en tidigare helt okänd typ av ockult tradition.
Återigen är ledordet enkelhet. Personligen hatar jag de flesta sorters synergi-effekter där spelarna jagar bonustärningar på rollformuläret istället för att rollspela. Jag har ex. ingenting emot att en spelare kan använda både färdigheterna UPPTÄCKA och JAGA för att spåra. Men skulle en spelare säga att han använder färdigheten UPPTÄCKA för att spåra skurken och att han vill ha en bonus för att hans rollperson är så bra på att JAGA också så får han regelboken i huvudet. Det skall vara antingen eller, inte båda. Vit och svart kan ha en besvärjelse som ger samma effekt men det är då fråga om två olika besvärjelser. Med vit magi läker man skador genom att dricka Helgat vatten och med svart magi läker man skador genom att äta människokött. Helt olika tillvägagångssätt och således olika besvärjelser.

Specialiserade undergrupper är för regelnördar.


Dazumal;n165275 said:
Om man återgår till min reflektion i början, kanske det ginge att göra gränsen mellan vit magi och svart magi lite... luddig/odefinierad? Det här passar kanske inte ditt koncept, men det skulle vara jättekul att "problematisera" begreppen och låta olika strömningar ha skilda åsikter om vad som är svart magi och vad som är vit magi.
Som sagt är det en spelvärld som är mer åt det svart-vita hållet. Att hålla på att sudda ut gränser komplicerar bara det hela.
ENKELHET.


Dazumal;n165275 said:
I mitt eget system kan magianvändaren välja om hen vill dra kraft från "mörk" eller "ljus" energi för aktivera sina besvärjelser. Bägge har sina fördelar och nackdelar, och besvärjaren är tvungen att balansera på en knivsegg mellan vansinne och korruption. Det är ju kul om magianvändandet också är farligt på något vis.
Det låter som en kul tanke att kunna dra kraft från den mörka respektive den ljusa sidan. Dock är det ingenting för det regelsystem som jag pysslar med. Dock gillar jag tanken att det är farligt att använda magi vare sig den är vit eller svart. Skall fundera på om det finns plats för det i mitt regelsystem.

Dina förslag på förmågor - Mitt svar.

Andesyn - Kanske
Djursinne (mörkersyn, luktförmåga, sonar, etc) - Kanske
Empati (avläsa sinnestillstånd) - Nja. Gillar tanken men tror att det kan bli spelförstörande.
Fjärrskådning (se/hör/känn saker som händer långt bort ) - Ja, någon sorts variant på denna borde finnas.
Förnimma Magi - Nej
Helande - Ja
Telepatiskt Band - Nej

Binda Ande (till objekt) - Nja, skall fundera på den.
Förtrollad Sömn - Kanske
Förtrollad Tystnad - Kanske
Förtrollat Mörker - Kanske
Mardrömmar - Ja
Smitta - Nej, är mer lämpad för "Expert"-boxen. :)
Strålningsnod - Har ingen aning vad detta är?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Jag gillar på ett sätt den enkla uppdelningen. svart och vit. Detta hindrar ju inte att det finns lokala magi sorter och sådant var som helst i värden kan det ju finnas speciella inriktningar. men fortfarande faller dessa under aningen svart eller vit magi

Sedan tycker jag det verkar vettigast att en viss typ av magi, rätt enkla saker och sådant som kan ligga i gråzonen bör finnas inom båda inriktningarna

En annan sak jag ofta tänker mig är att svart magi på vissa sätt är mer kraftfull. men betydligt farligare att utföra. Att ett misslyckande inom svart magi är värre gentemot om man misslyckas med vit magi.
Med större kraft kommer ett högre pris. och de ljusa makterna är nog oftast mindre krävande och mer förlåtande mot ett misslyckande. medan de mörka makterna troligtvis är mer krävande och knappast ser med blida ögon på ett misslyckande. eftersom detta kan tolkas som ett tecken på svaghet och visar du svaghet ja då förtjänar du inget annan än ett straff
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Ett av målen är också att bara få med så användbara förmågor/besvärjelser som möjligt. Visst är det kul med förmågor som Livsförlängning, Vindkontroll, Fjärrskrift, Sinnesmask och liknande men hur ofta kommer de med i själva rollspelandet, inte ofta!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Klaatu;n165398 said:
Ett av målen är också att bara få med så användbara förmågor/besvärjelser som möjligt. Visst är det kul med förmågor som Livsförlängning, Vindkontroll, Fjärrskrift, Sinnesmask och liknande men hur ofta kommer de med i själva rollspelandet, inte ofta!
Kanske inte användbart för rollfigurerna, men det kan vara nyckelingredienser i ett äventyr där en spelledarfigur använder eller har använt en sådan besvärjelse. I stället för att lägga in en tidigare okänd besvärjelse som spelarna upptäcker genom efterforskningar kan du ge dem ledtråden på en metanivå genom spelboken. I spelet motsvaras kunskapen av att rollfigurer som känner till magi också hört talas om besvärjelser som de själva inte kan.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Klaatu;n165375 said:
Specialiserade undergrupper är för regelnördar.


Nej, man kan ha med det för det är trevligt fluff också.

Klaatu;n165375 said:
Som sagt är det en spelvärld som är mer åt det svart-vita hållet. Att hålla på att sudda ut gränser komplicerar bara det hela.
ENKELHET.
Visst. Jag kan tycka att det känns lite trist, men det är ju ditt koncept, så whatever.
 
Top