Nekromanti Visst suger Eddings! Tyck till!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: underhållande

Jag är nog mer inne på Spjuthök även om jag egentligen inte är särskilt förtjust i Eddings. Spjuthök känns både mer mänsklig och realistisk. Jag anser att vad man tycker om Eddings är nog mycket en åldersfråga. Jag tyckte själva att han var bra när jag var yngre. Nu för tiden söker jag mig istället till författare med mer komplicerade karaktärer och handling.
Det är tydligt att många uppfattar Jordan som seg och även ett hängivet fans som jag får någon säga att vissa delar av det han skriver stämmer inte överens med den bild han vill förmedla. Men överlag anser jag nog att han är en bra och väldigt underhållande författare.
När det gäller åldermannen själv Tolkien så är han bra på alla sätt och vis. Jag tycker varken att han är seg eller tråkig. Men smaken är som baken.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Inte alls !!

Jag för min del tycker att Eddings är en alldeles utmärkt fantasyskribent. Han har en stor portion av humor i sina karaktärer, skriver bra, bra miljöer.
Men visst, han har en nackdel. Böckerna är hyfsat lika. Men annars så är det inget störrer fel.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Nej...

Läste du Björns inlägg? Gör det igen om du inte gjorde det. Personligen tycker inte jag han verkar särskilt positiv till Eddings, varken till Belgariaden, Elenium, Tamuli eller någon av hans serier.

Själv tyckte jag Sagan om Belgariaden (eller vad den nu heter) var hyfsat bra, visserligen så var det länge sedan jag läst den, men då tyckte jag den va bra. Sedan kom Mallorea, den va inte lika bra - samma sak igen typ. Elenien var ännu en upprepning och Tamuli orkade jag inte ens läsa (det räckte att läsa på baksidan). Till slut orkar man inte med att läsa samma story igen och igen; pojke blir hjälte, hjälte dödar ond gud, hjälte har magisk sten, hjälte dödar ännu en ond gud, osv osv osv. Balgarath-boken har jag faktiskt också läst, den handlade om samma sak men ur en annan synvinkel - trist.

Men nog är det så att man ändrar smak. En gång i tiden tyckte jag Michael Moorcocks böcker om Hawkmoon var bra. När jag läste dom igen för något/några år sedan så kräktes jag nästan - vilken dynga rent ut sagt!



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Nej...

Först måste jag förklara vad fantasilös fantasy är. Fantasilös fantasy är sådan som följer standardmall 1A. Ond trollkarl/mörkerherre/demon hotar det goda medeltida riket som varit en statisk kultur i minst 5000 år (utvecklas aldrig de där länderna?!) Kökspojke/stalldräng/fåraherde/mobbad väpnare visar sig vara snubben med Födelsemärket som bevisar att ha är Arvtagare till Tronen (all fantasilös fantasy använder versaler i tid och otid). För att rädda Riket måste han samla ett antal Följeslagare och hitta minst ett Svärd/en Krona/en Ring/rubbet och ta sig igenom ett antal Faror och Äventyr. Mörkrets Hantlangare jagar honom hela tiden, men tack vare sina trogna Kamrater, så klarar han Skivan. Kamraterna är vanligen en stor, våldsam men godhjärtad Kämpe, en adlig men bann- och efterlyst Svärdsmästare, en flink och ironisk Tjuv, en äldre, vis men något sjabbig Trollkarl, samt en Prinsessa som räddats ur Ondskans klor någon gång i Bok 1 (givetvis är all fantasilös fantasy publicerad i allra minst trilogiform). Om världen har andra raser, så har man även sällskap av en Alv (med pilbåge), en Dvärg (med yxa), och möjligen en talande Drake. I sista kapitlet lyckas vår numera härdade, tränade och för Konungaskap färdiga kökspojke/(etc) dräpa Ondingen i dennes Mörka Fästning, just som Världens Öde ligger i vågskålen och 10000 år av Kaos och Mörker hotar. Kökspojken, numera värdig Arvtagare, kröns, gifter sig med Prinsessan, och Det Lyckliga Konungariket lever i högönsklig välmåga ända tills Författaren känner att bankkontot behöver fyllas på (Succén fortsätter! Terry Jordings återvänder till sin trollbindande värld i en ny saga - Kaosmörkrets Återkomst!).

Fantasy för folk med fantasi är så gott som all annan fantasy.



http://www.algonet.se/~enda
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Nej...

Okej. Kan du ge exempel på fantasy som avviker ifrån standardmallen?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Re: Nej...

Eddings läste jag när jag gick i 8:an ø 9:an. Tyckte böckerna var trollbindande t.o.m. bättre än Tolkiens. Fast det var rätt länge sen jag läste Tolkien så jag var rätt osäker. Att Mallorea upprepar sig är nåt som hör till historien. Silke och Belgarath talade bl.a. om det. De tyckte att allting upprepade sig. Smart affärsidé av Eddings. Det funkade första ggn så jag kör samma sak igen.

Sagan om Elenien ø Tamuli läste jag några år senare. Var väl OK, inte lika bra som Eddings första. Men är det inte i "Tamuli" som halva boken handlar om taktiksnack i ett rum. Jag blev så j-vla förbannad. Det hade inte hänt nånting! Att jag hade en lång period mellan böckerna hjälpte inte heller. Jag glömde bort namnen på kungarna. Det försämrade boken rejält.

"<EM>The Farseer Trilogy av Robin Hobbs...</EM>"
Sagan om fjärrskådarna på svenska? Första halvan av boken var skittråkig. Fattade inte att jag orkade läsa det (kanske för att jag lagt ut pengar på boken). Sedan.. Efter halva boken. Den fick en handling(!) och mynnade ut i nåt gripande.

/[color:green]Han</font color=green> som blev förskräckt första ggn han såg nån spy galla över Eddings. Kunde inte riktigt förstå varför
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Nej...

<I>"Sagan om fjärrskådarna på svenska? Första halvan av boken var skittråkig. Fattade inte att jag orkade läsa det (kanske för att jag lagt ut pengar på boken). Sedan.. Efter halva boken. Den fick en handling(!) och mynnade ut i nåt gripande."</I>

Jo, det är väl Fjärrskådarna den heter på svenska. Har läst dom på engelska ju. Så, efter halva boken fick den en handling säger du? Det är väl typ 1/4 av boken om man läser den på engelska... För har dom inte delat upp varje bok i två på svenska?



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Förlåt, sadism...

...jag var tvungen att spy lite galla över Eddings iom att han sööööööög så himla mycket.(Sagt med rosiga kinder, helgongloria och glatt humör) Se ovan för diverse redan omtalade anledningar...
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Måste

Jag måste bara säga en författare inom fatasy som aviker från standard mallen (i alla fall ibland) är ju Tarry Prathet, han är ju klockren. Kanske inte äkta fantasy utan mer humor i fantasy miljö.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Nej...

Jepp, jag vet, jag har nämligen läst den. Har du läst Robin Hobbs andra serie som kom ut nyligen? Jag kommer inte ihåg vad den heter, men den ska visst handla om skepp och ska utspela sig i Bingtown.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Måste

Jag håller med fullständigt. Han har skapat ett antal oförglömliga böcker och karaktärer. Den som ändå bodde i Ankh-Morpork.
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Eddings värld (nu menar jag belgarion värdlen inte sugelenien) har en stor fördel enligt mig. Det är precis en sådan värld som man själv (eller jag i alla fall) skulle vilja leva i. De onda är onda de goda är goda, allt de goda gör är gott, allt de onda gör är ont. Det finns massa magi, och trevliga personer som består av idel skämt och glatt humör. När jag läste böckerna första gången så levde jag mycket hellre i den världen än i den här sega saken med tandborstning, toabesök, trist skola, förhållanden som tar slut osv. Och det var väldigt lätt eftersom Eddings böcker är så oerhört enkla att leva sig in i.

Första gången jag läste Sagan om Belgarion är den klart bästa bokupplevelse jag någonsin har haft. Jag har aldrig älskat en bok mer, eller levt mig in i bok mer. Och fortfarande så tycker jag att den serien är de 5 bästa böcker som finns. Synd bara att han inte kunde hålla samma nivå i 10 böcker. Eller 14 som de är nu. Hade han bara skrivit en eller tre hade jag blivit förbannad på honom.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Nej...

Jo, jag har läst första boken, Ship of Magic, i den serien [The Liveship Traders] och jag har även den andra boken stående i bokhyllan... Rätt så bra, men skriven på lite annorlunda sätt om man jämnför med Farseer (som är skriven i jag-form).



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Idyll

Isaac Asimov skrev en gång en essä om nostalgiska föreställningar om forntiden. T ex att om man tänkte på antikens Grekland, så såg man sig som en filosof som slog ihjäl dagarna med att tänka, inte som slav i saltgruvorna som byggde välståndet filosofen kunde leva på. Skulle det vara lika kul att leva i Eddings värld som thull eller murgo?

http://www.algonet.se/~enda
 
Top