Nekromanti Visst suger Eddings! Tyck till!

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag skriver det här barar för att jag behöver avreagera mig. Just det, Eddings suger ju hejdlöst mycket. Man köper böckerna för att de rekommenderades av någon annan som tyckte de var fantastiska, och därefter plågar man sig igenom 5( fem) böcker bara för att man inte vill lägga av när man läst första boken. Texten består av helt självklara semantiska upprepningar( dåligt skrivet) och varvas med helt ointressant jidderdialog. Det helt ofattbara med just Eddings är att smörjan är spridd på 5(fem) olika böcker istället för en eller tre! Gaah! Tycker du annorlunda eller håll med mig så tyck till så får vi avreagera oss!
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
993
Location
Bureå
Belgariaden var väl helt klart underhållande. Den var knappast nyskapande på något sätt, men läsvärd. Efter Belgariaden skrev herr Eddings en mängd otroligt menlösa uppföljare, som bara var en oändlig upprepning: Mallorea, Belgarath Besvärjaren, Polgara och Rivas skrifter. Usch och fy, det konstiga är ju ändå att folk köper. Han har ju bara skrivit samma bok flera gånger! Skräp, javisst.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Jag vet hemligheten. Eddings är en ko med manlig pseudonym. Han idisslar /images/icons/wink.gif

-Hasse

Med fickorna fulla av nycklar i en värld utan dörrar.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
jag håller fullkomligt med! Belgariaden är stundtals riktigt trevlig, särskilt för yngre fantasyläsare, men all annan fantasy Eddings skrivit är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning är en upprepning!

Så det så.

Ridijeck
som dock inte kan uttla sig om den icke-fantasy som Eddings också skrivit
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Skönt att höra att man inte slösade bort sin tid... Jag tyckte han sög efter halva första boken i Belgariaden (vad den nu heter nu igen) så jag la den ifrån mig och har inte läst nåt mer Eddings efter det.

--
Åke
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Eddings Är ett GENI

Han skriver dåliga böcker och med genomskinnlig handling och billiga skämt sedan upprepar han det gång på gång tills läsarna spyr..

Ändå trotts att alla vana läsare ogillar honom så säljer han sina böcker med oförminskad takt..
trotts att man själv som van läsare föraktar böckernas billighet och vägrar att låna dom så har man läst dom..

På många sätt skulle man kunna likna Eddings med en försäljare som lyckas sälja kylskåp till Isbjörnar!!
Eddings är en skicklig försäljare och han böcker är aktuella de använder ett språk som uppskattas av dagens unga läsare...

Fast jag skulle inte vilja kalla Eddings en författare för det ÄR han inte..
Eddings = Försäljare Geni.. Vi får vara tacksamma att han inte säljer gamla bilar,..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
993
Location
Bureå
Det var väl det jag misstänkte... När ska vi avslöja den stora hemligheten i tryck? ;-)

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
993
Location
Bureå
Re: Eddings Är ett GENI

Nja, inte ett geni direkt. Författare däremot, javisst. Marshal Grover och Francine Pascal (Bill & Ben, Tvillingarna) är också författare. De skriver böcker. Även om de inte håller så hög kvalisort precis.
Eddings har väl åtminstone den förtjänsten att det nog var han som fick igång den stora fantasyutgivningen i Sverige på allvar. Så det ska han väl ha en eloge för. Annars får han gärna fortsätta skriva undermåliga böcker så länge han vill. Jag behöver ju inte läsa dem... =)

- daniel

"The force is with you. Always."
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Fullträff!

"Han skriver dåliga böcker och med genomskinnlig handling och billiga skämt sedan upprepar han det gång på gång tills läsarna spyr.."
Den menigen är den klart bästa beskrining av Eddings jag sett...
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
Re: inte riktigt

Visst, andra serien om fem böker var en upprepning av historien - men de delar jag mest tycker om är inte i första grad den svulstiga fantasyhistorian( som finns i alla olika fantasyböker allá många böker i serie) utan inre relationer mellan figurerna. Därför uppskattar jag även den andra serien. Skulle faktiskt vilja ha mer vardagsgnabb mellan de olika karaktärerna och mindra svulstig fantasy.

Sedan att han berättade om en stor del av Historien som han tagit upp delviss i första serien i Sagan om Belgarta och Polgrata(felstavade - jag vet) tyckte jag mycket om då jag funderat mer kring exakt hur detta gick till - och gav även en yterilagre inblick i olika figurers historia.

Själv tycker jag om när ma tar samma berättlese och berättar dem från olika figurers ögon. Detta utvecklar karaktärerna enligt mig.

Tycker mig många gånger sett diskutioner om vilket som är bäst kring Eddings och Wheel of time - bökerna. Skulle nog tro att mycekt här handlar om vilken serie man läst först.

Von Ork
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Nja

bäst kring Eddings och Wheel of time - bökerna. Skulle nog tro att mycekt här handlar om vilken serie man läst först.

Det stämmer i alla fall inte på mig. Jag läste Eddings böcker och tyckte att de var ganska okey läsning faktiskt. Efter ett tag började jag läsa WoT som enligt mig är bättre . Tycker dock att WoT är aldelles för långrandiga. Han kunde ha klarat av berättelserna på kortare tid. Dock så känns världen mycket värkligare i WoT vilket till talar mig.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Nja

"Jag läste Eddings böcker och tyckte att de var ganska okey läsning faktiskt. Efter ett tag började jag läsa WoT som enligt mig är bättre "

Precis som för mig, det beror antagligen på att de ÄR bättre. (Även om det bara är min personliga uppfattning)

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,186
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Eddings rular.

Eddings är bäst. Han skriver kioskigt och utan någon vindare litterär kvalitet, men han gör underbara, om än stereotypa och något överdrivna, karaktärsskildringar, och hans böcker är de mest underhållande jag någonsin läst. Tråk-Tolkien kan ta sig i arslet, Eddings är BÄST!

- Ymir, håller på Eddings.
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Personliga åsikter

Ja, nu är det är ju sådana som står uppe i rubriken men att Eddingsböcker skulle vara bättre än vad Tolkiens är finner jag ganska... (roligt?) Att Eddings böcker är underhållande kan jag gå med på men att de skulle vara bättre än Tolken kan jag inte riktigt hålla med om.

Som ett litet roligt tillägg kan jag berätta en historia.
Det var så här att på mina gymnasium dagar så hade vi några personer som gillade Eddings (jag kan ha varit bland dom, säger inget) De här personerna hade gjort ett arbete som man skulle berätta framför klassen och en av mina f.d. klasskamrater som inte var överdrivet bra med ord sa när han skulle beskriva vad de handlade om ungefär så här.
Liten kille får stort svärd med magisksten sten sen slår han på folk och det blir SLAFS.

Shadar Fal minns gamla tider

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Nej...

Jag kan bara uttala mig om "sagan om elenien" och "sagan om tamuli", men dessa böcker är ju bland det bästa jag läst (i sällskap av "liftarens guide till galaxen", "Stiftelsetrilogin" och "Bilbo").

Sverige är ett trevligt land. Där kan man gå in på en anständig sida och smutskasta någon utan att någon bryr sig. Men tråden ovan är ju inte det värsta jag sett.

Eftersom ingen nämner "Sagan om Elenien" och "Sagan om Tamuli", betyder det att de är accepterade?

Slutligen. Jag tycker att Eddings är bra. Han skriver på ett sätt som fängslar de som vill fängslas. Det är ju faktiskt det som räknas.


//Martin
<A HREF="http:// www.martin4um.cjb.net " target="_new">http:// www.martin4um.cjb.net </A>
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Han är helt kass utan tvekan av alla de skäl som nämnts tidigare. Dock kan hans böcker i vis mån fungera som inkörport för nya fantasyläsare då de är tämligen lättlästa och inte har någon särskilt komplicerad handling.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Nej...

En dag i maj för 19 år sedan så gick Björn, 17 år, in på Gumperts bokhandel i Jönköping. Han hade läst fantasy i ett par år, och betat av det fåtal böcker som fanns i bibliotekets SF & fantasyhylla. Något nyfiken kastade han en blick på bokhandelns hylla med engelsk pocket. En bok fångade uppmärksamheten, "Pawn of Prophecy" av nå'n snubbe som hette David Eddings. Boken hade visst publicerats för första gången en månad tidigare. Nyfiken läste Björn baksidestexten och kollade den obligatoriska kartan. Han hade visserligen inte läst något mer på engelska än en bok i skolan, men det här verkade intressant. Beväpnad med Prismas engelsk-svenska ordbok började han ta sig igenom PoP, och blev fast. Att vänta ett helt år på nästa del var en pina, och det tog ju ytterligare tre år innan den femte och sista delen kom. Det blev att läsa om böckerna under tiden. Stort nöje! Popcornfantasy, visst, men popcorn är gott ibland.

Så kom Malloreon. Whoa! Déjà vu! Inte lika bra (ön med riddarna var särskilt krystad), men det gick ner. Sedan kom Eländium. Förment goda "västerländskt kristna" riddare mot fanatiska "araber" anförda av "Khomeini" (varför är alltid motståndarna "fanatiska", medan hjältarna är "hängivna"?). Ytterligare en unge med en sten var i fokus för handlingen. Dubbel-déjà vu!!! Mer text, samma innehåll, mindre nöje. Som om det inte vore nog, så kom sedan Tamefanuli. Här blev det trippel-déjà vu. Ungjävel, stenjävel, onda ondingar, goda godingar, putslustig dialog medan huvuden höggs av, och "hjältar" som kände en halv sidas moraliska betänkligheter innan de tog beslutet att utrota 10.000 misstänkta agenter. Fascism och övermänniskotro firade triumfer. Sedan dess har Björn undvikit Eddings - det finns så mycket annat, så mycket bättre att läsa (och "Wheel of Time" hör inte dit)! Eddings (och Brooks och Jordan) är fantasy för folk utan fantasi.

http://www.algonet.se/~enda
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
underhållande

jag tycker han är underhållande
han skriver lättsam smörja som man kan läsa i stället för tyngre författare som Jordan(långtråkig :), hans böcker e sega i slutet) och Tolkien(långtråkig, duh).
men av alla hans böcker är Belgarath böckerna(på engelska boken) bäst.
Den/de rockar men man kan ju tycka att han skulle kunna varijera sig lite mer i resten... de är ju typ

1)hitta vänner som kan hjälpa till att undanröja hot från gud
2)ta sig till gud
3) förjöra gud
4) vänta till uppföljaren där yttligaren en gud dör

underbart

men tala gärna om vilken karatär ni tycker e bäst
1) Spjuthöck
2) Belgarion

Vad jag tycker?
Belgarion, lät
han e mer lättsam


---------
-Netfeed-
---------
Fight for the future
---------
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Eddings, ja..

Första serien är jättebra tycker jag.
Dom andra serierna är inte lika bra enligt mig, men dom säljer nog..

Slutsats: Eddings är en bra författare!



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Top