Nekromanti Viskningar från Kryptan - vad händer?

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag hoppas på en showdown: OSR mot original.
- Vilka smarta nyheter har OSR-vågen kommit med, vad har gått för långt, vilka original-idéer har försvunnit eller förvanskats.
- när slutade D&D att vara old school?
- kan D&D någonsin bli old school igen? Spaningar inför Next.
- Hur nyskapande får ett OSR-spel vara? DCC? 5AK? Oldschool Hack? Recensioner! Kritik!
- De senaste åren har det varit en hel del snack om att OSR-projektet är dött. Är det det? Vad kommer sen?
- Vilken är den kvintessentiella OSR-produkten?

Förutom det skulle jag också vilja höra: murderhobos
- "murderhobos" - för eller emot?
- Är inte termen en beskrivning av en spelstil där man inte lever sig in i världen - alltså spelar sin roll - utan gör sånt som ingen levande människa skulle ägna sig åt, alltså den avart som brukar uppträda en halvtimme innan ett spelmöte går åt helvete och man lägger ned kampanjen? Eller är det snarare ett ironiserande över det orealistiska i att vara en äventyrare utan familj som slåss mot monster?
- Hänger "murderhobo"-fenomenet samman med rollspelsdöden?
- hur spelades D&D-karaktärer ursprungligen?
- Alignments: bra eller anus?
- finns det en moral i D&D? isådana fall: vilken, och var framträder den tydligast?

Eller fortsättningen på äventyrs-rekommendationerna.

Sist men inte minst vore det fett med ett avsnitt om OSR bortanför Flame Princess.
- Finns det mindre aktörer som också gör intressant material, eller är de "slukade" av LotFP?
- Äventyr, moduler, prylar. Ris och ros!
Rymdhamster said:
Allt det här tyckte jag var riktigt intressanta frågor.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har ett avsnitt inspelat, men har haft för mycket på jobbet för att hinna redigera det! Kommer dock inom kort! Det avsnittet kommer att handla om Judges Guild, och där blir det gott om rollspelshistoria, produkttips och anekdoter :)
Tre solar said:
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Tre solar;n27454 said:
Jag hoppas på en showdown: OSR mot original.
- Vilka smarta nyheter har OSR-vågen kommit med, vad har gått för långt, vilka original-idéer har försvunnit eller förvanskats.
- när slutade D&D att vara old school?
- kan D&D någonsin bli old school igen? Spaningar inför Next.
- Hur nyskapande får ett OSR-spel vara? DCC? 5AK? Oldschool Hack? Recensioner! Kritik!
- De senaste åren har det varit en hel del snack om att OSR-projektet är dött. Är det det? Vad kommer sen?
- Vilken är den kvintessentiella OSR-produkten?

Förutom det skulle jag också vilja höra: murderhobos
- "murderhobos" - för eller emot?
- Är inte termen en beskrivning av en spelstil där man inte lever sig in i världen - alltså spelar sin roll - utan gör sånt som ingen levande människa skulle ägna sig åt, alltså den avart som brukar uppträda en halvtimme innan ett spelmöte går åt helvete och man lägger ned kampanjen? Eller är det snarare ett ironiserande över det orealistiska i att vara en äventyrare utan familj som slåss mot monster?
- Hänger "murderhobo"-fenomenet samman med rollspelsdöden?
- hur spelades D&D-karaktärer ursprungligen?
- Alignments: bra eller anus?
- finns det en moral i D&D? isådana fall: vilken, och var framträder den tydligast?

Eller fortsättningen på äventyrs-rekommendationerna.

Sist men inte minst vore det fett med ett avsnitt om OSR bortanför Flame Princess.
- Finns det mindre aktörer som också gör intressant material, eller är de "slukade" av LotFP?
- Äventyr, moduler, prylar. Ris och ros!
Jag tycker det här var jätteintressanta saker att ta upp, men min känsla är inte att LotFP har "slukat" all uppmärksamhet inom OSR. Snarare känns det som att andra spel som t.ex. Labyrinth Lord, Castles & Crusades, OSRIC och Swords & Wizardry spelas av fler. Det är nog svårt att undersöka närmare men om man tittar på den här tråden är det nästan ingen som nämner just LotFP, och den här pollen tyder på att de flesta spelar någon variant av D&D med C&C och OSRIC som de mest populära bland OSR-klonerna (dock är det litet svårt att veta hur viktat urvalet är på en sida som Dragonsfoot, men LotFP verkar i alla fall få mer uppmärksamhet än andra spel jämfört med antal spelare). Tycker inte heller det varit speciellt mycket LotFP-fokus i VfK, det är väl mest Eksem som tagit upp sådana moduler några gånger.

EDIT: Jag skulle vilja tillägga att jag har fått en uppfattning om att Sverige verkar vara lite av en LotFP-bastion. Tror inte det ser ut så på andra sidan pölen.

Däremot är ju LotFP rätt speciellt med sin setting och får nog generellt lite mer uppmärksamhet pga. det (och förmodligen också för att Raggi är som Raggi är). För mig är det dock det klart mest intressanta OSR-spelet pga. settingen, och reglerna är också schyssta men där finns mycket större likheter med andra kloner.

Däremot har jag inget emot om ni talar om alla möjliga kloner och spel i VfK! Jag får min LotFP-fix på annat håll ändå, så det är bara roligt att vidga sina vyer och höra om andra spel i VfK.
Eksem said:
Det är såklart här jag berättar att vi har planer på en LotFP-special...
kloptok said:
Ni borde ha ett återkommande moment, "LotFP-favoriten", där alla berättar om ett trevligt minne från en LotFP-session eller en favoritmodul till LotFP. Vad som helst egentligen, bara det framställer LotFP i positiv dager.
Mattis said:
PEPP på LotFP-special!!!
anth said:
Jag tror att det spelar stor roll för Sverige att Raggi bor i Finland. LotFP är i princip det enda OSR-spel som går att köpa i butik i Sverige.
 
Top