Visa upp dina gamla obskyra rollspelsböcker

IMG_6268-compressed.jpegJag har tyvärr rensat ut det mesta av det udda, gamla, och obskyra ur samlingen. De fyra rollspels-bokyllorna innehåller dock fortfarande enstaka saker som kanske kan kvala in i tråden.

”Aeon”, från slutet av 90-talet, är special-utgåvan som är udda enbart för att den hann ut i butik innan trademark-strul gjorde att detta rollspel fick döpas om till ”Trinity”.

”Thieves’ World”-boxen från -81 och ”Companion”-boken från -86 fick vad jag vet inget större genomslag, och känns någorlunda obskyra.

De spanska titlarna, från 90-talet, är nog mest udda och obskyra för att de köptes i en liten, liten rollspelsbutik i utkanten av Buenos Aires för typ två decennier sedan.

1769688771107.png

Legacy War of Ages (1993) är Highlander, men av upphovsrättsliga skäl är det inte Highlander. Det är 100% "Vi gillar WoD och vill göra en egen", in till layout, bildval, citat i varenda rubrik, etc. Men det är techno-gothic, inte gothic-punk, för spelet utspelar sig liiiite in i framtiden (2015) och det är en skopa nästan-cyberpunk i alltihop också. Bara så ni vet.

[EDIT] JUST DET JA! HUR KUNDE JAG GLÖMMA DETTA!

Gustav Vasa var alltså odödlig, och regerade Sverige hela vägen fram tills han fejkade sin död i slaget vid Lützen. Så det så.

Last edited:
View attachment 27900

Robin Hood - A Giant Outlaw Campaign (1987)

Köpte den begagnad av självaste @Krille på något GothCon. Fortfarande grymt sugen på att spela Robin Hood-rollspel någon gång.
Oh, den där hade jag väldigt starka vill-ha-begär till när jag var liten. Suktade mången gång där nere i Hobbyhusets källare på 80-talet. Älskar omslaget!

1769689602707.png

Tellus (2001) Ett rollspel i hård SF som getts ut av Västerås stift. Rätt ballt att Svenska Kyrkan även är rollspelsförlag ändå.

Skrevs av bla. David Bergkvist som är en av svenska rollspelsvärldens mest produktiva doldisar. Häromåret var han en av hjärnorna bakom Legend.

Tellus (2001) Ett rollspel i hård SF som getts ut av Västerås stift. Rätt ballt att Svenska Kyrkan även är rollspelsförlag ändå.
Kanske inte så obskyrt ändå, särskilt med tanke på att man fortfarande kan beställa det (och Vägen) på Västerås Stifts hemsida. Det finns många ex kvar av båda.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Nu KRÄVER jag bilder på de omtalade fotografierna som ska fungera som illustrationer i spelet!!! Jag har i över 20 år undrat över hur dessa ser ut!
Jag återkommer. Det blir att ta bilder så att man inte ser vem som är med på bilderna,tänker jag. Det finns såna men det kräver lite mer pyssel. :)

Back