Visa upp dina gamla obskyra rollspelsböcker

Jag minns ett nummer av Morgonstjärnan med ett konventsscenario till D&D där det förekom zombies klädda i vita kåpor. Det gjorde mig häpen att inse att folk tävlade i dungeon-utforskning.

Jag minns ett nummer av Morgonstjärnan med ett konventsscenario till D&D där det förekom zombies klädda i vita kåpor. Det gjorde mig häpen att inse att folk tävlade i dungeon-utforskning.
Vi har bara lyckats gräva fram ett nummer av Morgonstjärnan (sommaren 1982) där just Reens Lampa finns med (https://alexandria.dk/en/magazines?issue=678).

Förövrigt hette NisseNytt´s tidning också Morgonstjärnan i sin "proof of concept" från 1992. Har för mig att Anders Björkelid nämnt något om att de bytte namn från Morgonstjärnan då det lät religiöst.

Jag har ett ex av Kontinuum (numrerat #1) som väl antagligen är det mest obskyra jag har. Jag har sett väldigt få andra prata om det, trots att det ändå tydligen korrades av forumpersonligheter som Rickard Elimää, Magnus Bergqvist och Joel Möller. Det är också spelet som gav mig idén med rollspel som är en kampanj; en idé jag sen snodde till framför allt More than Human.

Och som väl i mera närtid synts i moderna spel som Mutant: År Noll.

Är det gammalt? Well, det är lite äldre än D&D Player's Handbook från 2014; det är från 2011. Så bara femton år gammalt, då.

IMG_20260128_194546.jpg

Last edited:
Mina mest obskyra saker är nog detta:

Trollvinter (Krilles första spel)

Darksword adventures (baserat på romantrilogin)

Nyckelringsrollspelet (andra tryckningen från 2012)

Hade jag inte sålt av allt till Chock och Chill 1e, så hade jag ju även haft supplementet Creature Feature från 1986 (där man spelade vampyr, varulv, spöke eller mumie).

Attachments

• IMG_20260128_194924.jpg
    IMG_20260128_194924.jpg
    1.3 MB · Views: 3
Last edited:
Det var en grej ganska länge. GothCon hade en AD&D-turnering under många år. Och det tävlades i många andra rollspel också.
GothCon bevarar traditioner från det här fastän tävlingsmomentet är avskaffat. När man anmäler att man vill spelleda rollspel så frågar konventsledningen hjälpsamt om man behöver hjälp att rekrytera fler spelledare. Mitt häpna svar på det förra året var ungefär "Eh... Ärligt talat... Inte för att vara otrevlig, men jag bryr mig inte riktigt om huruvida någon annan också spelleder köpta scenarier till Brindlewood Bay samtidigt som jag gör det?" Men det är klart att när det institutionella minnet tänker sig en turnering så är det ju obegripligt om det inte finns mer än ett lag.

På något märkligt sätt blir jag besviken om inte @God45 överträffar allt som postats i den här tråden :)

Jag är en PDF-typ är jag rädd 😂 Och mina böcker är inte tillgängliga för mig just nu. Men om jag ska skryta om rent obskyra saker jag har som fysiska böcker så har jag en kopia av Hackmaster 4th edition, alltså den som är bara hela AD&D reglerna fast med dåliga skämt inskrivna här och där. Oh, och jag har en kopia av Bloodshadows: https://en.wikipedia.org/wiki/Bloodshadows

Back