Visa oss er spelmiljö!

En hyresgästlokal i en källare i Majorna i Göteborg, i det vackra Kvarteret Standaret från 1923, ritat av Arvid Fuhre, har vi i över 7 år löst mysterier, konfronterat kosmiska fasor och drabbats av vansinne.

Nu är det tveksamt om det kommer fortsätta i den lokalen, då flytt och annat inneburit att spelgruppen kommer göras om. Men det har varit en väldigt trevlig och tematiskt passande lokal att spela i.

bord.jpg

Vänstra bilden är nuvarande spelhörna. Högra bilden är från ett annat speltillfälle i annan lokal med en deltagare som redan synts till i tråden tidigare :)

Attachments

• pro-JrRFkunC.jpeg
    pro-JrRFkunC.jpeg
    688.5 KB · Views: 52
  • pro-urwr0eUR.jpeg
    pro-urwr0eUR.jpeg
    65.7 KB · Views: 53
We play over Discord and voice chat so my game space for RPGing is just my work desk.

Screenshot 2025-09-25 at 11.45.18.png
It always looks a little spartan but I prefer a small desk where I can't put too much clutter.
When gaming, I have discord running on my phone for voice chat and then the computer for notes, grabbing random things I need etc. That works pretty well.

For board and minis games, I have a big ole table in my office.

3x5 feet so a decent wargaming table, the crowning achievement was being able to fit all 3 maps of "Great War in Europe" on it. (same table from our old apartment)

Screenshot 2025-09-25 at 11.41.24.png

spelbord2025.jpg

Såhär ser det ställe ut som vi spelar vid mest, hemma i mitt vardagsrum. Det har inte vanligtvis nåt rutnät, och definitivt inte vanligtvis en hög med böcker uppepå rutnätet om ett sånt används. Det är inte heller alltid en bunt Lego därpå. Bordsskivan ger lite extra plats men är egentligen tänkt för när det spelas vissa figurslagsspel och ska kläs med nåt lämpligt tyg snart.
Till vänster står en stolpe, en flyttbar bioduk som inte är där när vi spelar då istället en soffa tar dess plats. Beroende på antal deltagare så kan fler stolar användas.
Den vita fåtöljen är den vanliga spelledartronen men vissa vågar av vördnad inte använda den utan sitter då istället på bredsidan där den vita plastutestolen står. I nödfall kan man klämma in folk på kortsidan närmast oss men inte när extra bordsskivan används.

spelbord2025.jpg

Såhär ser det ställe ut som vi spelar vid mest, hemma i mitt vardagsrum. Det har inte vanligtvis nåt rutnät, och definitivt inte vanligtvis en hög med böcker uppepå rutnätet om ett sånt används. Det är inte heller alltid en bunt Lego därpå. Bordsskivan ger lite extra plats men är egentligen tänkt för när det spelas vissa figurslagsspel och ska kläs med nåt lämpligt tyg snart.
Till vänster står en stolpe, en flyttbar bioduk som inte är där när vi spelar då istället en soffa tar dess plats. Beroende på antal deltagare så kan fler stolar användas.
Den vita fåtöljen är den vanliga spelledartronen men vissa vågar av vördnad inte använda den utan sitter då istället på bredsidan där den vita plastutestolen står. I nödfall kan man klämma in folk på kortsidan närmast oss men inte när extra bordsskivan används.
Cozy!

Min lokala grupp har hållit på sedan 2013. Under åren har vi hunnit med ett antal olika lokaler. En kvartersgård. Ett kök. Ett vardagsrum. Ett annat kök. Ett konferensrum. Ett annat konferensrum. Ett annat vardagsrum. Och numera spelar vi i Hubben som är Studiefrämjandets lokaler i Skellefteå.

IMG_20250925_211433.jpg

Jag har ont om spelare. Går det att låna honom?
Jag har fler spelare än jag behöver. Sex stycken i min ordinarie grupp och åtminstone tre till som skulle vilja vara med. Du kan få hälften om du flyttar till Skellefteå. För övrigt är det inget fel på någon av dom (eller åtminstone inte mer fel än på rollspelare i genomsnitt).

Den här tråden får mig att tänka på hur trist jag tycker det är att ingen när jag var barn/ungdom hade med sig en kamera och förevigade när vi satt och spelade. Är väl en helt egen tråd, men oavsett kul att se och mer fotograferande från spelmöten!

Den här tråden får mig att tänka på hur trist jag tycker det är att ingen när jag var barn/ungdom hade med sig en kamera och förevigade när vi satt och spelade. Är väl en helt egen tråd, men oavsett kul att se och mer fotograferande från spelmöten!

Ja, så mycket tid man spenderade på det i barndomen, men inte en enda bild!

Back