Nekromanti Visa era customrollformulär!

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
En av de roligare sakerna med speliga spel som D&D är att rollformuläret blir väldigt viktigt, speciellt som det kan bli mycket att hålla reda på.

Jag vet att många gör sina egna formulär, så visa vad ni lyckats åstadkomma!

Jag bifogar mitt formulär till min 4e Assassin i Eksems kampanj. Formuläret är gjort för att vikas på mitten, egentligen skapat för att få plats på det lilla utrymme som lämnas när en battlemat lagts ut...
Annars är tanken att informationen ska vara utan redundans, så kompakt som möjligt och gjort för den här rollpersonen specifikt.
 

Attachments

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Behöver jag verkligen visa mina? De dräller ju över halva forumet vid det här laget.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Dante said:
Behöver jag verkligen visa mina? De dräller ju över halva forumet vid det här laget.
Du gör precis som du vill :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
  • Mindre plottrigt är originalformuläret.
  • Finnas plats för att skriva ned powers.
  • Inte behöva ändra i 29 rutor för varje levling. Nu är det "bara" 9.
  • Lättare att hitta vilken attack som gör vilken skada.
  • Enklare bokföring av hp med hjälp av gem.
  • Samla allt om strid på ett ställe (sida 2).
  • Sidhänvisningar till sådan man ibland vill titta upp vid levling.
  • Kunna enkelt referera till var någonstans alla bonusar kommer ifrån.
  • Förklaringar av regler, bland annat hur många actions man får av varje typ.
  • Flödesscheman för att på ett pedagogiskt sätt visa regler, exempelvis hur ability mod. påverkar skills eller hur vissa actions kan nedgraderas till andra.
 

Attachments

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Ungefär motsatsen mot mitt, men jag gillar't! Hur många feats/Powers etc kan man ha teoretiskt egentligen? Känns som det finns väldigt många linjer på ditt formulär till sådant. Kanske det kan trimmas?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Sida 29 i PHB1 säger 19 feats för människor. 2/4/4/7 är antalet at-will, encounter, dailies och utilities. Fast då utilities kan vara allt möjligt behövs det många rader för powers. Magiker kan exempelvis ha otroligt många at-will men jag tror som mest 9. Satt och räknade på det där och frågade andra som är kunniga i D&D4.

/Han som kom på att han borde ha kryssrutor för weapon and armor proficiencies
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
jag älskar det! Fyfan vad avskalat! Nu har jag aldrig spelat D&D, men det här formuläret fick mig att tänka till om färdighetskolumner... 3x5 tum, är det A6-format?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
RealDream said:
jag älskar det! Fyfan vad avskalat! … 3x5 tum, är det A6-format?
Roligt att höra! Här är det spelet som är så pass avskalat så att allt från originalformulären (nästan: jag har skippat Alignment) går in på den lilla ytan.

3x5 tum är storleken på klassiska registerkort till kortkataloger på bibliotek och dylikt, åtminstone i USA. Det är lite större än A7, men mindre än A6.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Här är mitt lilla blad i Excel för D&d4 som jag lade ner några timmar på. Funkar bra men inte riktigt 100% klart. Har för mig att jag hade en baksida någonstans också men men....

Edit: Kom gärna med feedback :gremsmile:
 

Attachments

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
  • Mindre plottrigt är originalformuläret.
  • Finnas plats för att skriva ned powers.
  • Inte behöva ändra i 29 rutor för varje levling. Nu är det "bara" 9.
  • Lättare att hitta vilken attack som gör vilken skada.
  • Enklare bokföring av hp med hjälp av gem.
  • Samla allt om strid på ett ställe (sida 2).
  • Sidhänvisningar till sådan man ibland vill titta upp vid levling.
  • Kunna enkelt referera till var någonstans alla bonusar kommer ifrån.
  • Förklaringar av regler, bland annat hur många actions man får av varje typ.
  • Flödesscheman för att på ett pedagogiskt sätt visa regler, exempelvis hur ability mod. påverkar skills eller hur vissa actions kan nedgraderas till andra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Konrad Konvalj said:
Har Han gjort några uppdateringar efter detta?
Jag har gjort kryssrutor för weapon proficiency. Jag kan ladda upp formuläret här med en exempelkaraktär för att visa hur jag fyller i formuläret. Fast det här formuläret är till grundreglerna och inte till Essential. Jag vet inte riktigt hur stor skillnaden är egentligen.

/Han som aldrig använder den tredje sidan, men har märkt att den är väldigt bra för nybörjare (även om powerkorten från character generator är den bästa lösningen)
 

Attachments

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tackar!

Laddar ner och spanar på det hela.
Jag har då rakt av ingen aning om vad som skiljer, men jag kan säkert lista ut det genom att kolla på befintliga formulär.
 
Top