Nekromanti Virusskydd och Linux

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Så hjälpfull man kan vara då... de är just den attityden som får folk att undvika Linux, och alldeles i onödan. Att hänvisa till google i vilket sammanhang sim helst här på forumet tycker jag känns sådär...

...tror folk överhuvudtaget är livrädda för terminaler, oberoende plattform (utom folks om hållt på med Linux tidigare, men de är ju geeks :gremgrin: ) . Det är inget den vanliga användaren, som bara ska göra kontorsjobb och använda internet överhuvudtaget ska behöva befatta sig med i det dagliga arbetet, om än någonsin. Om man ska vara hänvisad till en terminal för att utföra enkla saker som att installera ett program så har just det operativsystemet en allvarlig brist.

Om man nu VILL att Linux ska bli ett system folk väljer istället för Windows så måste det finnas distributioner som är så enkla att min morsa eller svärmor kan använda det. Ubuntu är nästan där; OSX är där. Och inte göra operativsystem enbart för sina datorintresserade polare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Arfert said:
...tror folk överhuvudtaget är livrädda för terminaler, oberoende plattform (utom folks om hållt på med Linux tidigare, men de är ju geeks :gremgrin: ) . Det är inget den vanliga användaren, som bara ska göra kontorsjobb och använda internet överhuvudtaget ska behöva befatta sig med i det dagliga arbetet, om än någonsin. Om man ska vara hänvisad till en terminal för att utföra enkla saker som att installera ett program så har just det operativsystemet en allvarlig brist.

Om man nu VILL att Linux ska bli ett system folk väljer istället för Windows så måste det finnas distributioner som är så enkla att min morsa eller svärmor kan använda det. Ubuntu är nästan där; OSX är där. Och inte göra operativsystem enbart för sina datorintresserade polare.
Eller så har man en annan agenda: Att göra så att fler faktiskt ser terminalen som en självklarhet, att få folk att fatta att jo, det är självklart så att man behöver veta lite hur datorn funkar under skalet om man ska hålla på med den. Grundläggande grej, tycker jag: Ska man använda't, ska man veta vad det är för nå't. Så jag ser absolut inget egenvärde i att låta folk fortsätta gå omkring och ställa till det för datortekniker och sig själva; det handlar om grundläggande allmänbildning varje medborgare i ett digitalt samhälle förr eller senare bör ha.
 

DeepThoughts

Veteran
Joined
8 Apr 2004
Messages
49
Location
Norra delen av Sverige (Piteå)
Nu gäller det att separera på äpplen och päron här. En enkel sökning på Google skulle inte ge svar på vad det finns för bra och enkla antivirus/brandväggar till Linux/Ubuntu. En väldigt bra fråga för ett forum alltså.

Sen har vi två alternativ när det gäller svaret. Svara på frågan och alla ev. följdfrågor som kanske kan tänkas uppstå. Eller så svara på frågan och sedan anta att om det dyker upp följd frågor så kommer personen i fråga att söka sig till svaret, om möjligt, före man ställer ännu mera frågor.

Det handlar inte om ovilja att hjälpa eller någon form av elitism utan det handlar om att folk måste försöka själva för att lära sig något. Vi må leva i ett samhälle där snabba payoffs utan att ha gjort nått själv är vad man vill ha men det är ingen taktik jag prenumererar på. Därför hänvisar jag till att Google ger svaret på den frågan om man undrar.

Terminaler är ett verktyg precis som vilket annat. Min poäng var inte att folk är rädda för terminaler utan att folk som prövar på Linux och behöver använda terminalen när nått skitit sig är i precis samma sits som många då Windows skiter sig. Enda skillnaden är att den som använder Linux troligen fått kommandot från ett forum och den som sitter i Windows mest troligt fått det via ett telefonsamtal.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ok då förstår jag hur du tänker...

..har dock aldrig behövt använda terminalen i Windows (visste inte ens att det fanns en). Däremot behöver man lite för ofta använda den i Linux för min smak, som till exempel vid viss programinstallation. För att en del programskapare bland annat förutsätter att man vet hur man använder den.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Du kanske borde förklara för Mekanurg vad GUI är för något, och sen är det inte alla ubuntu-användare som använder apt get, utan vanliga Lägg till program-funktionen. Speciellt sådana som bara vill ha ett enkelt alternativ till Windows, och blir nervösa av terminalen...
That's me for sure.

Jag fick hjälp aven datatekniker i vänkretsen att installera Ubuntu och jag kör med "lägg till..."-funktionen. Jag vet inte ens vad apt get är (aptera get?).

Men jag är nöjd med det minimalistiska gränssnittet och att jag slipper Windows överflöd av onödigheter.
 
Top