Nekromanti Virusskydd och Linux

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Vad gör du med den?
Installerar du saker manuellt eller låter du apt-get jobba?

Om du inte laddar ner skumma program från www.get-all-serials.com och liknande sajter så är du nog safe.

Däremot kan du updatera med jämna mellanrum så täpps eventuella säkerhetshål till ganska snabbt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Mekanurg said:
Min nya dator kör Ubuntu. Kan någon tipsa om bra virusskydd och liknande?
Ärligt talat förstår jag inte vad man ska ha virusskydd till i Linuxmiljö... Så länge man håller sig till att installera saker man vet vad de är, genom t.ex Synaptic eller andra hyfsat kända källor, så finns det väl knappt några virus till Linux ens...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Tack för det lugnande svaret

Jag har kört Windows för länge och blivit så van vid att bygga "vallar" runt datorn. :gremwink:

Ubuntu har tydligen fler fördelar än det minimalistiska gränssnittet.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Tack för det lugnande svaret

Jag har å andra sidan kört min xp-burk i fyra år utan antivirus... (adaware har jag däremot kört ett par gånger, men det är en annan sak).

Det finns ju antivirus till ubuntu om man är extremt paranoid. Jag tycker att de (precis som på windows) stjälper mer än hjälper.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,049
Location
Umeå
Än så länge är man väl relativt trygg, men kör du windowsburkar på nätverk så kan det kanske vara en idé att installera något, annars klarar du dig med all sannolikhet helt utan. Har tyvärr ingen aning om vilken man skall ha, har alltid kört utan virusprogram och aldrig stött på ett problem, men http://ubuntuforums.org/ brukar ha de flesta av svaren.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,049
Location
Umeå
Re: Tack för det lugnande svaret

Bara medhåll här, i regel har jag stött på mer datorer där virusprogrammet i sig ställt till problem än datorer där virus varit orsaken. En enkelt brandvägg brukar räcka långt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Re: Tack för det lugnande svaret

Snow said:
Det finns ju antivirus till ubuntu om man är extremt paranoid. Jag tycker att de (precis som på windows) stjälper mer än hjälper.
Tja, det finns ju bra och dåliga. NOD32 till Windows har nog aldrig riktigt ställt till det för mig, men däremot har det räddat mig ett par gånger. Adaware och liknande har jag däremot aldrig sett poängen med, eftersom jag använder Firefox och dessutom är hyfsat noga med vad jag installerar... Har däremot märkt på alla datorer där folk surfar via IE att det snabbt behövs Adaware eller liknande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Re: Tack för det lugnande svaret

hallogallo said:
En enkelt brandvägg brukar räcka långt.
Brandväggar är i och för sig mest onödigt bös för de flesta användare; ser man helt enkelt till att inte köra mjukvara som lyssnar på en massa portar så finns det inte mycket brandväggen faktiskt hjälper till med.

Nä, antivirus hellre än brandvägg, skulle jag säga.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,049
Location
Umeå
Re: Tack för det lugnande svaret

krank said:
Tja, det finns ju bra och dåliga. NOD32 till Windows har nog aldrig riktigt ställt till det för mig
NOD32 fungerar faktiskt ypperligt, sant. Men tyvärr är NOD32 något som man sällan ser på de datorerna jag syftar på, oftast är det F-Secure, McAffee eller något annat farthinder.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Tack för det lugnande svaret

det säger du som vet hur man gör, vad det innebär och som överhuvudtaget vet vad en port är. Svenne, som tittar frågande på dig om du säger såna konstiga ord, kan mycket väl behöva en brandvägg.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Re: Tack för det lugnande svaret

Du skickar rimligtvis filer vidare då och då, och det kan vara bra att kolla om de innehåller virus för de stackares skull som ännu är fast i windows :gremsmile:.

Använd clamav: apt-get install clamav

Det brukar finnas en del pluginer för mejlprogram och filhanterare som gör att du snabbt kan kolla filer och mappar i det dagliga arbetet. Annars följer med clamav kommandot 'clamscan' ('man clamscan' för att se användningen).

Vad gäller brandvägg är det klart att du ska ha en, för gnu/linuxmaskiner är inte immuna mot attacker utifrån. Om du inte redan ordnat detta föreslår jag firestarter: apt-get install firestarter.

Vill du ha en riktig bra säkerhet på din maskin finns något som heter bastille: apt-get install bastille. Du kör detta program och svarar på frågorna, och så hjälper programmet dig att göra lämpliga inställningar på din dator.

Jag bara gissar att dessa program finns till ubuntu, som ju är en debiankopia. Debian har dem i alla fall i sina arkiv för lenny (kommande stable).

Lycka till!

Önskar

Christian
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Re: Tack för det lugnande svaret

Fiktionslek said:
Vad gäller brandvägg är det klart att du ska ha en, för gnu/linuxmaskiner är inte immuna mot attacker utifrån. Om du inte redan ordnat detta föreslår jag firestarter: apt-get install firestarter.
Fast... Senast jag kollade sades det att alla portar är stängda som default i Ubuntu, och att de bara öppnad om man lägger in någon form av serverprogramvara eller liknande.


Fast det är lätt för mig att säga, jag sitter ju bakom dubbla routrar som ganska effektivt hindrar allt utom det jag specifikt släpper igenom =)

Kan däremot rekommendera att man skaffar en hårdvarubrandvägg/router snarare än en mjukvarudito om man inte ska flytta runt på datorn en massa. Ett program mindre att oroa sig för, liksom.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag kör Ubuntu (Ubuntu Studio) på min resedator, och utan virusskydd... fast det finns ju nåt antivirus-program att installera; under "lägg till program" någonstans har jag för mig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Tack för det lugnande svaret

Firestarter går enkelt att installera från "Lägg till program; Internet" i Ubuntu... så man slipper "strula" med apt-get.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Re: Tack för det lugnande svaret

De flesta användare har dock inte koll på vilka portar de har öppna eller vad de kör för program så de har behov av brandvägg ändå.

Och en brandvägg är så billig i prestanda att man lika gärna kan köra den. Ännu billigare om man har den i routern...
 

DeepThoughts

Veteran
Joined
8 Apr 2004
Messages
49
Location
Norra delen av Sverige (Piteå)
Allt beror ju lite på hur GUI-drivet du vill ha det hela.

GUI-Program
Brandvägg: Firestarter (GTK2)
Antivirus: ClamTK (GTK2)

sudo apt-get install firestarter clamtk

non-GUI Program
Brandvägg: UFW (Command Line)
Antivirus: clamscan (Command Line)

sudo apt-get install clamav (UFW ingår i Ubuntu 8.04 från start)

UFW är egentligen bara ett trevligt wrapper till iptables. Klart smidigt om man tycker om command line.

Är man lite experimentell av sig så kan man pröva att installera gufw för brandvägg. Paket för installation går att hämta härifrån: http://www.getdeb.net/app/gufw
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Du kanske borde förklara för Mekanurg vad GUI är för något, och sen är det inte alla ubuntu-användare som använder apt get, utan vanliga Lägg till program-funktionen. Speciellt sådana som bara vill ha ett enkelt alternativ till Windows, och blir nervösa av terminalen...

bra info annars...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Arfert said:
och sen är det inte alla ubuntu-användare som använder apt get, utan vanliga Lägg till program-funktionen. Speciellt sådana som bara vill ha ett enkelt alternativ till Windows, och blir nervösa av terminalen...
Absolut, det ska ju vara aptitude som alla vettiga männi... Nä, jag bara skojar.


Själv vill jag slå ett slag för Synaptic. Finns med som standard, och gör samma jobb som "lägg till program" fast, öh, bättre. Har med allt man kan nå via apt-get fast här är det grafiskt istället. Varmt rekommenderat.
 

DeepThoughts

Veteran
Joined
8 Apr 2004
Messages
49
Location
Norra delen av Sverige (Piteå)
Det får vara nån måtta på hur mycket hjälp folk ska ha. Jag menar googlar man gui så får man förklaringen på första träffen, se själv: sökning

Lär man sig att göra en sökning före man frågar så kommer man bespara sig mycket tid, oavset om man kör Windows eller Linux.

Som ett sidospår så tycker jag det är kul att höra om alla som är dödsrädda för terminaler i Linux. Jag undrar hur många gånger per dag jag ber folk starta Kommandotolken för att felsöka deras Windows/Office...

Sen håller jag med krank, ska man inte använda apt-get/aptitude så rekomenderar jag Synaptic. Lite mer undangömt (System->Administration) men med bättre sökmöjligher än Installera Program saken (även bättre överblick över resultat än apt-cache i mitt tycke).
 
Top