Nekromanti Vinterskogens Hemlighet+lite till...

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Hade nöje att ladda hem Vinterskogens Hemlighet. Ett på många vis trivsamt och stämningsfullt äventyr. Jag skall spela det i morgon. Då jag inte spelat Drakar och Demoner på några år så skall det bli spännande. Men jag har en lite fråga:

Är spelledarpersonernas kroppspoäng för spel med totala kroppspoäng? Jag har nämligen lust att använda kroppspoäng för varje kroppsdel. Skall jag dubbla de angivna kroppspoängen?

Andra frågor som gäller rollspelet i stort.
1. Hur fungerar multipla handlingar i praktiken. Slår man för varje handling direkt efter varandra på samma initiativpunkt? Jag misstänker att det är så, men reglerna är lite otydliga.

2. Hur fungerar egentligen SPIRITUS. Ex. ZOT med SPI 25 lägger ett eldkast (kostnad 10). Hans FV blir då (25-10) 15. Men han misslyckas, och förlorar därmed hälften av kostnaden, 5. Då Zot är ihärdig gör han ett nytt försök... Nu kommer frågan: Skall Zot FV räknas efter hans totala SPIRITUS, eller efter den som modifierats? Är FV på eldkast fortfarande 15, eller har det sänkts till 10?

Hoppas jag gjort mig hyfsat tydlig.

Tacksam för svar,
Erik
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Tjena Erkki!

1. Hur fungerar multipla handlingar i praktiken. Slår man för varje handling direkt efter varandra på samma initiativpunkt? Jag misstänker att det är så, men reglerna är lite otydliga.

Jag skulle tro att man slår för alla handlingarna i en rad.

2. Hur fungerar egentligen SPIRITUS. Ex. ZOT med SPI 25 lägger ett eldkast (kostnad 10). Hans FV blir då (25-10) 15. Men han misslyckas, och förlorar därmed hälften av kostnaden, 5. Då Zot är ihärdig gör han ett nytt försök... Nu kommer frågan: Skall Zot FV räknas efter hans totala SPIRITUS, eller efter den som modifierats? Är FV på eldkast fortfarande 15, eller har det sänkts till 10?

Den frågan har diskuterats ganska mycket här. Jag tror att det var någon som hade mailat Riotminds och frågat. De hade då svarat att man använder den totala (den som man har när man är fullt utvilad) SPI:n för att beräkna sin FV på besvärjelser.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Re: KP i VSH är för spel med totala kropsspoäng (NT)

Hoa!!! Har Gelle då verkligen dubbelt så många KP som det står... Mycket KP blir det!?

E.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
<EM>Jag skulle tro att man slår för alla handlingarna i en rad.</EM>
Om man gör två attacker på en handling (om man nu kan göra det i 6:an) så gör man det efter varann på samma initiativ annars kan jag inte tänka mig att man gör <EM>alla</EM> handlingar på samma gång. Då skulle det här kunna inträffa:

"<EM> Endrion gömmer sig bakom ett träd för en som går emot honom med en dragen pilbåge. Endrion vinner initiativer och har fyra handlingar, springer fram, petar bågskytten i näsan, slår ett lätt slag i magen på henne och springer tillbaka och gömmer sig igen. När det är bågskytten Taras (tre handlingar) tur så springer hon runt trädet och avlossar två pilar mot försvarslöse Endrion. Försvarslös för att han redan spenderat sina handlingar och kan nu inte använda de till att undvika.</EM>"

<EM>Har Gelle då verkligen dubbelt så många KP som det står... Mycket KP blir det!?</EM>
150?! Det jag tycker är konstigare (eller kanske inte) är att björnen har lika mycket KP som Vigdis. Är det en liten svartbjörn som man möter?

/[color:green]Han</font color=green> som tycker parera, undvika och springa är handlingar
 
Top