Nekromanti VINIT

G

Guest

Guest
Re: Varför slå?

Om man däremot innan man börjar skapa en figur har en klar bild kan man gott och väl välja de händelser (och allt vad det nu är) från tabellerna. Om man väljer själv får man inte ett resultat som man är missnöjd med/blir ospelbart.</I>

För det första vill jag bara klargöra att jag håller med dig så till vida att man skulle kunna välja direkt från tabellerna istället för att slå om 20 gånger. Vi har ofta ställt frågan "Varför slår vi när vi kan välja?". Men på något vis har inte detta känts riktigt rätt. För trots allt så passar en majoritet av händelserna på tabellerna och slår man så kommer man komma fram till ett bra resultat till slut. Men visst istället för att slå så kan man ju välja direkt vilket går mycket fortare. Ett annat alternativ är ju att SL kommer på en egen händelse istället för ett slag på tabellen. Det är ju upp till varje grupp. Men visst en del av vitsen med tabellerna försvinner i och med att man slår om.

/Tiamel
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Varför slå?

Men på något vis har inte detta känts riktigt rätt.

Det jag försöker knipa åt är att det borde kännas precis lika lite rätt att slå om ett resultat som att välja själv.

/Azagthoth
 
G

Guest

Guest
Re: Varför slå?

Det jag försöker knipa åt är att det borde kännas precis lika lite rätt att slå om ett resultat som att välja själv.

Jo det kanske det skulle göra om man i för väg bestämde sig för att den där grejen, just den, vill jag ha och slår om tills man får den. Men så gör inte vi. Vi slår och avgör om den grejen passar till rp på något möjligtvis. Gör den det så "tar vi den" annars så slår vi om. Men det är inte så att vi slår om 10 gånger. Snarare brukar det vara 1-2. I vissa extrem fall kan man säkert komma upp i tio omslag för att det överhuvudtaget ska passa ens rp.

/Tiamel
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Varför slå?

...slår om tills man får den.

Detta är enligt mig värre än att välja det direkt. Man hamnar i någon falsk tro att man faktiskt slog fram precis det man ville ha (trots att man rullade tärningar i tjugo minuter) och att detta "rättfärdigar" det som egentligen var just ett val.

Vi slår och avgör om den grejen passar till rp på något möjligtvis.

Tycker fortfarande att det är mer lämpligt att välja istället för att slå i den situationen. Enda fördelen med att slå på tabellerna är att man skulle kunna få ett resultat som får rollpersonen att ta ett oväntat steg men fortfarande passa spelarens bild (detta är dock sällsynt även om man slår om och nästan unikt om man inte slår om).

/Azagthoth
 
G

Guest

Guest
Re: Varför slå?

Tiamel:...slår om tills man får den.
Azagthoth:Detta är enligt mig värre än att välja det direkt. Man hamnar i någon falsk tro att man faktiskt slog fram precis det man ville ha (trots att man rullade tärningar i tjugo minuter) och att detta "rättfärdigar" det som egentligen var just ett val.

Det var just det jag menade. Om man bestämt sig för att man ska ha en specifik grej på tabellen innan man börjat slå, och sedan slår tills man får den, så försvinner vitsen med att slå helt och hållet. Då kan man ju lika gärna välja istället för att, som du säger, sitta och slå i 20 minuter.

Tycker fortfarande att det är mer lämpligt att välja istället för att slå i den situationen.

Okej, men så gör inte vi /images/icons/smile.gif. Det är ju upp til var och en.

/Tiamel
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Välja kräver liberal SL

Tja ni är lyckligt liberalt lottade..

I min spelargrupp finns det antydan till att "min RP skall ha så satans höga värden som bara är möjligt"

Lootning och rånmord hädre bara för att få så många bra vapen och så mycket pengar bara möjligt.

Dette leder till låsta siuationer och skulle man få "välja" skule det bara bli värre..
Resultatet har blivit att spelledare måste dra åt i tömmarna drastiskt.
Kass panering leder till att RP måste skapas under spelmötet och få böcker och stressad SL som tjatar "är du klar?"
Ni fattar hur det blir..
Har tex alldri träffat någon av mina kontakter som jag slagit fram.

Suck

ZePpiD
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Komplett svar

*i egenskap av Tiamels SL*

Varför slå? Jo, det finns flera orsaker. Först, när någonskall göra en karaktär är det sällan någon har en så särskilt detaljerad bild av sin kommande karaktär. Kanske grunddragen, men inte så mycket mer. Därför fyller tabellerna automatiskt ut detaljerna. Det andra är slumpen. Det blir genast mer intressant med lite slump som blandas in, och det dyker ofta upp saker och nya vinklar på karaktären man inte tidigare tänkt på, vilket i slutändan ger en mycket trevligare karaktär.
Det är som att krydda sin mat. Antingen häller man på en massa krydda utan hänsyn till maten (slår och följer slaviskt tabellerna) eller så kryddar man med hänsyn och väljer ut kryddorna (slår och slår om vid behov). En ganska usel liknelse, men ändå...

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Onödigt svar?

Först, när någonskall göra en karaktär är det sällan någon har en så särskilt detaljerad bild av sin kommande karaktär. Kanske grunddragen, men inte så mycket mer. Därför fyller tabellerna automatiskt ut detaljerna. Det andra är slumpen. Det blir genast mer intressant med lite slump som blandas in, och det dyker ofta upp saker och nya vinklar på karaktären man inte tidigare tänkt på, vilket i slutändan ger en mycket trevligare karaktär.

Var det inte det jag skrev?

[Enda fördelen med att slå på tabellerna är att man skulle kunna få ett resultat som får rollpersonen att ta ett oväntat steg men fortfarande passa spelarens bild]

/Azagthoth
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Re: Det är alltså svårt att få 11 i VINIT!

"Visst kan jag göra en rp åt dig . Mitt förslag är att du slår om slag som inte passar in med karaktären. Om du är en präst som lever i celibat så kan du ju alltid slå om resultat som gör din rp till en kåtbock. Så gör vi. Passar det inte in med karaktären, vilket de ofta inte gör, så slår vi om tills det passar. Men nu är det inte så att vi slår omså ofta på de fysiska eller mentala tabellen eftersom dessa resultat nästan alltid passar ens rp."

Fullständigt vettigt. Vi gör likadant i vår grupp. Det viktigaste är väl ändå att spelaren får en rollperson som denne vill spela... eller?

//Henrik, känd som Darkmoor
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Re: Varför slå?

Tycker att om spelaren vet ett resultat på tabellen som denne verkligen tycker passar in på denne så låt honom få det, om spelaren inte vet så låt honom slå. Låt honom också slå om ifall det inte passar in på karaktären precis som Tiamel säger. Så gör då jag som SL.

//Henrik, känd som Darkmoor
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Onödigt svar?

Har du läst HELA mitt inlägg? Jag nämner där (i två stycken, det här blir det tredje) att fördelen med slagen på tabellen (om man redan har en aning om vad det är man vill spela) att det kan dyka upp ett oväntat resultat som får spelaren att uppleva en "aha"-känsla och hitta ytterligare en sak som kan ge karaktären mer djup. Helt enkelt någonting som denne inte tänkt på men som passar väldigt bra.

Chansen att slå fram någonting dylikt är dock mycket liten.

/Azagthoth
 
Top