Nekromanti VINIT

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
När man tar fram VINIT blir det ofta lågt, typ 2 eller 3. Ska man verkligen slå en Ob3T6 då? Då får man ju ta den som har minst minuseffekt (i de flesta fallen).

"When the lightning comes even the blind man can see"
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Nu är väl 2 el. 3 extremlågt...

Hursomhelst så räknar man vinitvärdet som en färdighet dvs vinit<5 => vinit=5

/Bjorn
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
man får ta minst minus iaf

Man får likt förbannat ändå ta den som får minst minus.. (hur i hela fick du 10-11 i VINIT?)

3t6 ger enlit mina erfarenheter lite passiva strider.. (kan vara en passiv spelledare förstås)

ZePpiD - Djävulsadvokaten ZePpiD återkommer med VINIT... just nu är det magisystemets lidande av EONS extremt höga fummelfrekvens som är på G
 
G

Guest

Guest
Re: man får ta minst minus iaf

(hur i hela fick du 10-11 i VINIT?)

Det är väl inte så svårt att få någorlunda högt i Vinit. Vinit räknas ju som bekant ut genom ((RÖR/2)+stridsvana)/2. Exempel: Tiamel har 16 i RÖR och 15 i stridsvana. Då får han 16/2=8, 8+15=23, 23/2=11,5 (avrundas till 11). Så svårt var det att få hög vinit. Nu har denna person iofs höga värden men ta en normal krigare med 10 i RÖR och 10 i stridsvana. Denne får alltså 7 i vinit. Att få 2-3 (5 är väl minimum?) är alltså inte möjligt om man har en rp med normal rörlighet och som har lite striderfarenhet.

/Tiamel
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Re: man får ta minst minus iaf

16 är inte normal rörlighet, hur får du fram det med 3T6 om du inte har tur? Medel ligger på ca 10,5. Bara undrar. Det är inte speciellt lätt att få så hög stridsvana heller, även om man är krigare. Kör du med några sorts hjälteregler eller?

"When the lightning comes even the blind man can see"
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Ny VINIT fråga

När en försvarare skall slå VINIT, skall han då jämföra effekten med anfallarens ursprungliga?

"When the lightning comes even the blind man can see"
 
G

Guest

Guest
Re: man får ta minst minus iaf

16 är inte normal rörlighet, hur får du fram det med 3T6 om du inte har tur? Medel ligger på ca 10,5. Bara undrar. Det är inte speciellt lätt att få så hög stridsvana heller, även om man är krigare. Kör du med några sorts hjälteregler eller?

Jag skrev just att det var onormalt höga värden ja. Men faktum är att min rp faktiskt har det. Vad gäller RÖR så har jag fått extraordinärt smidig vilket ger 2T6+9 i RÖR. Inte speciellt svårt att få 16 då. Sedan har vi stridsvanan. För det första, jag är riddare (mycket stridsvana). För det andra har jag slagit krig (eller nåt sånt, kommer inte ihåg exakt vad det heter) på händelsetabellen vilket ger extra enheter på stridsvana. Jag är helt enkelt en mycket erfaren riddare. Detta innebär dock inte att jag slåss särskilt ofta nu för tiden, eftersom strider är ovanliga i vår kampanj.

/Tiamel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: man får ta minst minus iaf

"16 är inte normal rörlighet, hur får du fram det med 3T6 om du inte har tur? Medel ligger på ca 10,5. Bara undrar. Det är inte speciellt lätt att få så hög stridsvana heller, även om man är krigare."

Urval och sånt. En person med normal RÖR, STY och TÅL lär inte få en lång soldatkarriär. Han lär bli antingen utmobbad, uttränad eller dödad i sitt första slag. Så jag ser inga problem med att en krigare har värden som ligger över medel i dessa områden, och en erfaren krigare lär inte ha särskilt lågt i resten heller. Han skulle inte överleva om de var det.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Det är alltså svårt att få 11 i VINIT!

Jag skrev just att det var onormalt höga värden ja. Men faktum är att min rp faktiskt har det. Vad gäller RÖR så har jag fått extraordinärt smidig vilket ger 2T6+9 i RÖR. Inte speciellt svårt att få 16 då. Sedan har vi stridsvanan. För det första, jag är riddare (mycket stridsvana). För det andra har jag slagit krig (eller nåt sånt, kommer inte ihåg exakt vad det heter) på händelsetabellen vilket ger extra enheter på stridsvana. Jag är helt enkelt en mycket erfaren riddare.

Då bevisar du att det är svårt att på 11 i VINIT. För att få det har du tre villkor som var och en är mycket osannorlika.

att man slår 1 på en t100 är ovanligt men att slå tre 1:or på 3t100 är extremt mycket ovanligare.

ZePpiD - kan du göra en RP åt mej? Mina blir oftast en hemsk utmaning att spela (stammar, dregglar snubblar och är mentalt sjuka samtidigt som de är kåta och högljudda.... såna reultat av slag vid RP skapandet gör en RP lite kämpig att spela)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Det är alltså svårt att få 11 i VINIT!

Vi (jag och Tiamel) använder oss av något som simpelt kan kallas fusk :)
I samspråk slår vi om oönskade resultat, eftersom de flesta bakgrundstabellerna är så totalt utflippade, speciellt om man följer dem slaviskt. Dock brukar vi sällan slå om tills vi får några bra Fysikgrejer eller dylikt, utan snarare saker som hindrar rollpersonen från att bli som spelaren vill ha den.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Det är alltså svårt att få 11 i VINIT!

Så brukar jag oxå göra...

Det viktigaste är ju att spelaren trivs med sin RP... och om vissa resultat på nån tabell hindrar detta är det ju en smal sak att slå om...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Varför slå?

I samspråk slår vi om oönskade resultat... ...utan snarare saker som hindrar rollpersonen från att bli som spelaren vill ha den.

Om man har en bild av figuren i huvudet från början, varför då slå på tabellen? Varför helt enkelt inte välja några resultat som man själv tycker passar? Själva slaget på tabellen blir ganska meningslöst om man ändå inte använder den fullt ut.

Ta till exempel tabellen "Nackdelar". Om man har en bild av hur figuren är innan man börjar slå så kommer åtminstone nio figurer av tio blir mer eller mindre förstörda (ursprungsbilden alltså) om de får ett slag på den tabellen.

/Azagthoth
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Varför slå?

"Om man har en bild av figuren i huvudet från början, varför då slå på tabellen? Varför helt enkelt inte välja några resultat som man själv tycker passar? Själva slaget på tabellen blir ganska meningslöst om man ändå inte använder den fullt ut."

Tabellen är väl mest inspiration, för mig iaf... Och ofta kan slagen ge 'motsägande' eller iaf svåra att knyta ihop i slutet...
Slagen kan må hända ses som lite meningslösa... men det är bättre att slå om lite än att ha en spelare som tycker det är trist att spela...
Att slå om är 'bättre' än att välja eftersom många blir glada när de slår ett 'bra' slag ...även om det är tredje gången de slår om... /images/icons/wink.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Varför slå?

Tabellen är väl mest inspiration, för mig iaf...

För mig med.

Slagen kan må hända ses som lite meningslösa... men det är bättre att slå om lite än att ha en spelare som tycker det är trist att spela...

Varför då inte låta spelaren beskriva sin figur och sedan bläddra igenom tabellerna och välja de resultat som passar figuren?

...även om det är tredje gången de slår om...

Snacka om falsk lycka...

/Azagthoth
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Varför slå?

Det går fortare att slå först och hitta på sen... /images/icons/wink.gif
Man behöver ju bara ta ställning till om det passar eller ej... och sedan om det passar hiita på en OK story...
Det handlar väl helt enkelt om ren och skär lathet... /images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 
G

Guest

Guest
Re: Det är alltså svårt att få 11 i VINIT!

Då bevisar du att det är svårt att på 11 i VINIT. För att få det har du tre villkor som var och en är mycket osannorlika.

Ja, det är sant det är svårt att få hög Vinit...och? Man behöver bara uppfylla två saker, hög RÖR och hög Stridsvana. Sedan så är det enklare att få detta genom tabeller, speciella ykren osv. men det är inget krav.

att man slår 1 på en t100 är ovanligt men att slå tre 1:or på 3t100 är extremt mycket ovanligare.

Alltså jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Som Krille sa så behöver en krigare vara smidig för att överleva och stridsvanan följer ju vissa yrken. Det är självklart att en stridserfaren riddare har högre stridsvana än en bonde som inte varit utanför sin by.

kan du göra en RP åt mej? Mina blir oftast en hemsk utmaning att spela (stammar, dregglar snubblar och är mentalt sjuka samtidigt som de är kåta och högljudda.... såna reultat av slag vid RP skapandet gör en RP lite kämpig att spela)

Visst kan jag göra en rp åt dig /images/icons/smile.gif. Mitt förslag är att du slår om slag som inte passar in med karaktären. Om du är en präst som lever i celibat så kan du ju alltid slå om resultat som gör din rp till en kåtbock. Så gör vi. Passar det inte in med karaktären, vilket de ofta inte gör, så slår vi om tills det passar. Men nu är det inte så att vi slår om så ofta på de fysiska eller mentala tabellen eftersom dessa resultat nästan alltid passar ens rp.

/Tiamel
 
G

Guest

Guest
Re: Varför slå?

Varför helt enkelt inte välja några resultat som man själv tycker passar?

Princip.../images/icons/smile.gif

Själva slaget på tabellen blir ganska meningslöst om man ändå inte använder den fullt ut.

Inte riktigt. Det är för det första bara vissa tabeller det gäller speciellt händelse och konakt tabellen. Och det är cirka 20%-30% som inte är användbara till ens rp eftersom de helt förstör. Det passar inte in helt enkelt. T.e.x en kåt präst som lever i celibat. Visst man kan vara en syndare vilket kan vara kul att spela men om man som spelare vill spela en präst som lever i just celibat så är det dumt att få resultatet "horbock" eller vad det heter. Då slår man om.

Ta till exempel tabellen "Nackdelar". Om man har en bild av hur figuren är innan man börjar slå så kommer åtminstone nio figurer av tio blir mer eller mindre förstörda (ursprungsbilden alltså) om de får ett slag på den tabellen.

Nackdelar är den tabell vi slår om mest på. Och då enbart för att det inte alls stämmer överrens med bilden av rp eller hur en normal sådan person är.

/Tiamel
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Varför slå?

Massa text sedan: Då slår man om.

Förstår fortfarande inte varför man inte väljer istället. Tabellerna har en vettig funktion om man inte har någon aning om vad man skall göra för rollperson. Om man däremot innan man börjar skapa en figur har en klar bild kan man gott och väl välja de händelser (och allt vad det nu är) från tabellerna. Om man väljer själv får man inte ett resultat som man är missnöjd med/blir ospelbart.

/Azagthoth
 
Top