Nekromanti Vinit systemet.

Malkavian

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
32
Location
Krokek
Vi i min spelgrupp har testat ett nytt system för Vinit.
Det går ut på följande:

Du har ett värde i ditt Vinit. När en strid öppnas så kollar man SI och smärta osv. Men istället för att lägga till eller dra ifrån tärningar så dra man ifrån eller lägger till ett poäng för varje tärning på själva Vinit värdet . Sen så ser man vem som har högst han är anfallare.. resten kan ni.

Om det skulle vara två som har lika mycket så kan man välja mellan att titta vem som har mest i Rörlighet eller slå ob1t6 och se vem som fick högst.

Sen när striden på går så fortsätter det och om en karaktär får en extraskadda så är han automatiskt försvarare. Den sista regeln och fler tips om hur man snabbar upp strider finns på http://www.alfaweb.nu/eonse/.

Vi testa dessa regler under ett gladiator spel och de verka fungera ganska snabbt.

Ps. Kan inte en duktig programmerare göra ett program där man kan slå obtärningar det skulle snabba upp väldigt mycket mer. Om det redan finns tala gärna om var. Ds.

Grow food in dirt?
Save time eat dirt.
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
en url till ett ställe med lite nyttigt inom program för EON.
<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
(okej jag erkänner... det är min SL som har sidan... vadå? våra strider går fort =) )
//Gunnar

Watashi aku ryuujin desu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Snabba Ob

"Kan inte en duktig programmerare göra ett program där man kan slå obtärningar det skulle snabba upp väldigt mycket mer."

Det finns olika metoder att snabba upp Ob-slaget. Prova till exempel följande:

* Slå Ob-slaget tills det är klart.
* Skrapa ihop tärningarna i grupper om fem eller tio prickar. I och med att ingen tärning kan sluta på sex (då slås den om med två nya tärningar) så finns inte det problemet.
* Summera ihop fem- och tiogrupperna.
* Lägg till det som blir över.

Denna metod är bra mycket snabbare än att tvingas räkna ihop alla tärningar en och en till en slutsumma, eftersom det är enkelt att lägga ihop fem- och tiogrupper.

Exempel: Krille slår Ob3T6. Tärningarna stannar på 1, 3 och 6. Sexan slås om och blir 2 och 6. Den ny sexan slås om och blir 4 och 6. Den sista sexan slås om och stannar på 1 och 3. Tärningarna ligger nu, från vänster till höger, i ordningen 4, 3, 1, 3, 1 och 2 (den andra trean ligger dessutom lite avsides). Krille skrapar ihop första trean och de båda ettorna till en femgrupp. Tvåan och den andra trean blir en andra femgrupp. Summan av dessa blir tio. Med den sista överblivna fyran blir slaget 14.


- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Kan inte en duktig programmerare göra ett program där man kan slå obtärningar det skulle snabba upp väldigt mycket mer. Om det redan finns tala gärna om var

Jag håller just nu på att göra ett program där man kan slå Ob-slag. Tanken var väl inte att det skulle användas vid spelmöten, utan snarare vid rollpersonsgenering, men kanske kan det snabba upp det lite. I min spelgrupp använder vi systemet som Krille förklarade här under, det funkar fint.

Om du är intresserad av programmet kan du kontakta mig.

/Mederian
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jag har skrivet ett GUI program och ett konsoll program. GUI programmet ligger upp på min hemsida, men tyvär kräver det QT bibliotken (INTE QuickTime) windows versionen av dessa kostar ca $1500. Unix/X versionen finns däremot i en gratisversion..
Jag skulle kunna kompilera konsoll programet så det fungerar i dos..

WHaLe

I have never let my schooling interfere with my education.
<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Slå VINIT bara vid öppningsslaget...jag föklarar

Ditt förslag till att snabba upp striderna tar bort en stor del av slumpen i själva VINIT-skedet. Den som har bra värde på VINIT kommer hela tiden att vinna VINIT-slaget vilket skapar obalans.

Men jag håller definitivt med om att VINIT-slagen i Eon tar mycket tid ibland. Därför har jag tagit mig friheten att ändra lite i grundreglerna. Ändringen i stort består i att jag har tagit bort VINIT slaget vid involverad strid. Det betyder att man endast behöver slå VINIT slag vid stridens öppnande.

Men hur motivera jag då denna ändring. Genom att låta försvararens sista försvarsslag fungera som VINIT-slag på liknande sätt som INSIKT så har du kvar slumpen i VINIT-slaget trots att du tar bort det. Att det sedan ur en synvinkel blir mer realistikt är inte heller helt fel. För missar man sitt försvarsslag så är ju chansen större att man också inte lyckas vinna tillbaka initiativet.

<B>VINIT</B>
VINIT är till för att definiera vem som är anfallare respektive försvarare. Initiativet ligger kvar hos den som vann det ända tills försvararen lyckas vinna tillbaka initiativet.

För att försvararen ska vinna tillbaka initiativet måste försvararens sista försvarsslag vara under eller lika med ett speciellt värde ’Vinna Initiativ’ som förkortas VINIT. Detta värde beräknas enligt: (RÖR/2 + Stridsvana)/2. Som regel har VINIT-värdet beräknats då rollpersonen skapades.

Om försvararens sista försvarsslag är under eller lika med försvararens värde på VINIT vinner försvararen initiativet och blir anfallare nästa runda.

Svårigheten för VINIT modifieras som vanligt när striden öppnas. När sedan försvararen ska vinna tillbaka initiativet modifieras försvararens chanser efter vilken manöver anfallaren utförde rundan innan. På detta sätt ökar både chanserna att försvara sig och vinna tillbaka initiativet parallellt. Ett kvickt anfall t.ex. är ju svårt (Ob4T6) att parera vilket också höjer svårigheten på VINIT-slaget.

Om anfallaren avstår från att göra några anfallsmanövrar måste försvararen i vilket fall som helst vinna tillbaka initiativet genom att komma under VINIT

I numerärt underläge respektive överläge representeras svårighetsökningen på VINIT med att försvararen med stor säkerhet blir tvungen att göra flera försvarsslag vilket höjer svårigheten att vinna tillbaka initiativet.

<I>Exempel:
Léaram alven Limerk Connori blir överraskad i en mörk gränd av En rånare beväpnad med påk. Limerk är
överraskad och får därför +Ob1T6 på sitt VINIT-slag. Limerk misslyckas och blir försvarare. Rånaren slår
mot Limerk med sin knölpåk. Limerks försvarsslag lyckas och är under hans värde på VINIT. Alltså blir
Limerk anfallare nästa runda. Andra rundan väljer Limerk att slå till rånaren snabbt. Rånaren får +Ob1T6 på
att undvika och lyckas men slaget var högt över skurkens värde på VINIT. Tredje rundan väljer Limerk att slå
till två gånger snabbt. Rånaren undviker bara en gång med svårigheten Ob4T6 och misslyckas, slaget är inte
heller under VINIT. Båda Limerks slag träffar och nästa runda vänder skurken och flyr vilket ger Limerk
chans att slå honom i ryggen. Men Limerks heder tillåter inte det så han låter skurken löpa.</I>

<B>De olika faserna</B> (Grundboken s 106)

Redogörelsefas
Försvararen väljer manöver (ev. i hemlighet)
Anfallaren väljer därefter manöver

Manöverfas
Förflyttning för samtliga deltagare
Anfallaren slår för manöver
Anfallaren kontrollerar insiktschans [Frivillig regel]
Försvararen slår för manöver
Försvararen kontrollerar insiktschans [Frivillig regel]
Försvararen kontrollerar VINIT

Slutfas
Anfallare respektive försvarare definieras



<B>De avancerade stridsreglerna</B>

Snabbhetsindex [Frivillig regel] (Grundboken s 113)

Modifikationerna för VINIT appliceras bara på försvarsslaget enligt nedstående tabell.
SI-förhållande Modifiering på försvarsslaget
Högre snabbhetsindex -Ob1T6
Lägre snabbhetsindex +Ob1T6*
Lika snabbhetsindex ±0
* Gäller ej då båda öppnar striden.


Kroppsställning [Frivillig regel] (grundboken s 116)

Bortse bara från VINIT modifikationerna i involverad strid, enda skillnaden är att pareringar och blockeringar inte ger någon svårighetsökning när det gäller att vinna tillbaka initiativet.

Raserianfall [Frivillig regel] (grundboken s 118)

Bortse från VINIT modifikationen vid involverad strid. Modifikationen på –Ob1T6 på VINIT-slaget gäller bara vid öppningsslagen.

<B>Stridstekniker</B>

Utspel (OBS! här ingen automatisk teknik)

Tekniken går ut på att försvararen riktar in sig helt på försvar som sedan följs av ett kvickt anfall med syftet att
ta över initiativet i underläge. Man har altid en nivå lättare (-Ob1T6) att försvara sig mot motståndarens anfall. Men man får däremot inte välja motanfall som manöver. Lyckas försvaret vinner försvararen tillbaka initiativet och måste nästa runda välja ett kvickt anfall. Misslyckas anfallet tar försvararen skada som vanligt och förlorar samtidigt initiativet.
Tekniken kan ej användas när en strid öppnas



Ovan är bara ett förslag. Jag har dock speltestat det ett tag och tycker att det fungerar riktigt bra.

- Jonas
<A HREF="http://home.swipnet.se/circle" target="_new">http://home.swipnet.se/circle</A>
 
Top