Nekromanti Vindstyrka... (långt men laid back)

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Med tanke på hur upprörda folk kan bli över tanken på krutvapen i Eon (se följande länk), samt att det snart är jul :gremtongue:, tänkte jag här bistå med ett litet pedagogiskt exempel på de hemskheter man kan skapa med hjälp av Eons magisystem - garanterat utan krutliknande tillsatser.

Det enda "o-Eonska" som är med här är från andra rollspel och då handlar det om diverse matematiska formler. Annars handlar det om diverse nedslag i våran verklighet (i jämförande syfte). En del översättningar är gjorda i all hast - kommentera gärna om ni tycker att matten/fysiken inte stämmer (betänk dock att man är samhällsvetare i grunden - använd enkla ord).

En luftpistol

Lite research i min finfina modul "Fire, Fusion & Steel" till SF-spelet Traveller ger följande formler för Gaussvapen:

E = (0,5MV^2) / 1000, där E: "muzzle energy" metallprojektilens energi när den lämnar mynningen, M: projektilens massa i gram, V: mynningshastigheten i meter/sekund

Short Range = (kvadratroten av E) x Cm, där Cm är en konstant som beskriver effekten av att vapnet har enhands- (0,5) eller tvåhandsfattning (1,6).

Lite research på nätet ger sedan följande info om tunga armborst:

"Mynningshastigheten" verkar i de flesta fall ha legat på 40-42 m/s, ungefär samma som en långbåge faktiskt.

Skäktans vikt verkar ha legat kring 30g, alltså hälften av den vikt som anges i Eon.

Ett tungt armborst med Eonvikt på skäktan har alltså följande mynningsenergi (muzzle energy):

E = (0,5 x 66,7 x 42^2) / 1000,
E = 58,8 joule, avrundat till 59 joule

Formeln för att räkna ut vapnets skada i FF&S bygger helt på mynningsenergi (muzzle energy):

D = (kvadratroten av E) / 15.

Armborstets räckvidd på kort avstånd (det lägsta i Traveller) blir därför:

SR = (kvadratroten av 59) x 1,6 (för tvåhandsvapen)
SR = 12,3 meter, avrundat till 12 (faktiskt inte så långt från Eons 10m!)

Vad har då detta med luftpistolen att göra, hör jag er kvida? :gremconfused:

Jo, eftersom skadan bygger helt på mynningsenergin vill vi uppnå en mynningsenergi för vår luftpistol som är samma 59 joule som för armborstet.

Effekten ’Vind’ beskriver inte vindhastighet i m/s, men det gör SMHI. Orkanstyrka enligt SMHI är 32 m/s och upp. Enligt S&P är dock vindstyrka 12 lika med orkanstyrka (om jag inte missminner mig), alltså kan vi använda formlerna ovan och sedan konvertera till Eonsk vindstyrka och så få reda på hur många filament som behövs till ’Vind’-effekten.

Vi förutsätter att vi vill ha mindre och lättare pilar till luftpistolen, ca en fjärdedel av vikten för en Eonskäkta (16,7g). Formlerna ser då ut så här:

59 = (0,5 x 16,7 x V^2) / 1000
1066 = V^2
V = 84 m/s

84 m/s = 2,6 ggr orkanstyrka, eller i Eonsk vindstyrka ca 32! Vi behöver alltså 32 filament i effekten ’Vind’ för att få ett vapen med samma slagkraft som ett tungt armborst. Lite väl magstarkt kanske. :gremfrown:

Vad göra? Jo, vi förlitar oss naturligtvis på tunneleffekten! Lite mer research på nätet indikerar att när vind pressas in i en tunnel så ökar vindhastigheten proportionerligt mot hur mycket tunneln smalnar. Om tunneln smalnar i proportionerna 10:1 ökar vindhastigheten 10 ggr!

Om vi bygger våran luftpistol så den liknar en gammal hårtork eller en revolver så har vi då först en kammare där vinden alstras. Vinden pressas sedan ut genom ett smalt rör - loppet på vapnet. Diametern på loppet är dock bara ca en tiondel av kammarens, så för att uppnå en Eonsk vindstyrka 32 vid mynningen räcker det med en magnitud 3 vindeffekt! Genom att förändra proportionerna kammare:lopp till 16:1 kan vi dessutom sänka magnitudkravet ytterligare till 2 om vi vill...

Designdata för luftpistolen ser ut så här:

Luftpistol [3]

Klass: Demoniskt aggregat ca 16
Svårighet: Ob3T6
Antal laddningar: Obegränsat
Varaktighet: Temporär.
Aktiveringsvillkor: Nått enkelt...

Funktion: Ett magiskt avståndsvapen som skjuter små metallpilar (ca 15-16g vikt). Pilarna liknar annars pilarna som används i ett blåsrör. Effekten ’Vind’ vävs i en kammare längst bak i vapnet och pressas sedan ut genom ett stålrör.

SR enligt FF&S-formeln blir 3,8m (för ett enhandsvapen), avrundat till 4m. På det hela taget alltså ca en tredjedel av ett tungt armborsts räckvidd.
Räckvidd: 4-16-33-75 (eller 5-15-35-75m för att förenkla det hela.)
Skada: Tekniskt sett samma som för ett tungt armborst, men jag sänker skadan till ett lätt armborsts för att kompensera eventuella brister i uträkningen. Alltså: 5T6/4T6/3T6/2T6 (tänk er sedan dessa pilar med t ex effekterna ‘Skärpa‘ eller ‘Explosion‘ som engångsförtrollning...)

STYK, BRYT, vikt osv hoppar vi över så länge.

Tadaa! Ett stycke fullt användbar och ganska elak luftpistol - vem tusan behöver krutvapen! :gremelak:


/Rax, uppblåst :zeppelinare:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Pragmatiska mundanska magiker =)

Fy

Fan

Va

Coolt :gremsmile:



Någon av mundanas pragmatiska magiker måste onekligen klurat ut den här någon gång. Ett tvättäkta "ohederligt" oärofullt vapen som passar framförallt Rakhori väldigt bra imo. Jag kan gott och väl tänka mig hur pragmatiska cirefaliska alkemister konstruerat det här vapnet och sedan sålt det för dyra pengar till Thalamur. Den är inte helt okomplicerad då det inte bara krävs ett mycket gott alkemiskt, demonologiskt och magiskt kunnande för att konstruera den. Utan även en hantverksmässig skicklighet och en förståelse för fysikens trycklära. En design som kunskapare Mundana över säkerligen kan tänka sig jaga med lyse och lykta.

Betänk vad Consaber skulle göra om de fick höra att Cirefaliska alkemister har skapat den här designen och sålt till just Thalamur. De skulle göra i bort sig hosorna, det är vad de skulle göra! :gremlaugh:
Antingen skulle man vara tvungen att tillintetgöra fiendens vapen (och se till att de inte kan konstruera nya) eller så måste man införskaffa vapenteknologin själv.

Den stora nackdelen med vapnet är att det troligtvis är riktigt schweindyrt att tillverka. Inte bara att gjuta en metallkonstruktion som både kan stå emot trycket av vindeffekten samtidigt som den är lätt nog att sikta med (har man ens teknologi för att göra detta? Hur starkt stål finns det? Behöver man dvärgar för detta?) och dessutom nedkallade demonen samt att göra all alkemi. Den lär kosta tusentals silver att tillverka och är således inte direkt någonting man delar ut till varenda soldat. Armborst är liksom billigare. Men en Rakhorilönnmördare med en sån här mojäng skulle onekligen vara ganska tuff :gremwink:


/Naug, totalt såld på idéen
 

Istaron

Veteran
Joined
19 Jun 2002
Messages
10
Location
Aranor
inte riktigt så lätt

Klockan är mycket nu så jag orkar inte skriva några formler utan jag ska fatta mig kort. Det verkar som om du glömt bort lite saker:

För det första så måste du först accelerera upp projektilen till den eftertraktade hastigheten, om du bara blåser på den kommer det ta ett bra tag för den att uppnå den hastigheten. Det hela beror ju på projektilens massa och form. Desto tyngre den är ju mer energi går åt att accelerera.

Skadan beror också på mycket mer än utgångshastigheten. Det mesta beror på projektilen. Först och främst dess vikt men också dess form som avgör luftmotståndet och innslagsyta och hur lätt den tränger in i vad det än är den träffar. Sedan spelar också dess hållbarhet in och hur stabilt den flyger samt vad den gör med kroppen när den väl träffar.

Det mesta med inslagskraften har med massan och storleken att göra. Alltså du vill ha en sådan liten projektil som möjligt som väger så mycket som möjligt men desto mer den väger desto mer kraft går det åt att accelerera den osv. så det är en balans man måste uppnå. Det hela resulterar i att om du använder blåsrörspilar så har de alldeles för liten massa för att kunna tränga in mer än en liten bit in i kroppen och mot rustningar är de helt värdelösa.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Designen är tricket

Fast allt detta är ju som sagt en designfråga. Vilket är halva tricket till självaste vapnet. Ena halvan är det magiska kunnandet, andra halvan är det ingenjörsmässiga kunnandet. Frågan är bara om de mundanska akademikerna är kunniga nog för att bygga härklet :gremwink:

Troligtvis inte, men det är en mycket skoj idé


/Naug, gillar idén
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Designen är tricket

Varför inte bara ge alla i det Sabriska väldet en morakniv var (ge 500k bönder en båge var så har vi luftvärn med) och sedan tåga iväg mot Thalamur... ett land som inte har ngn religion har inte religiös övertygelse att stå upp emot de enorma massorna... vem behöver magi när man har tre fot kallt stål att köra in i magen på motståndaren =)
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Gör om, gör rätt!

Då kan vi väl hjälpa Raxen att göra ett trovärdigare vapen?

En tanke som slog mig var om man kan använda effekten Vind för att skapa lufttryck, då hade man ju med ett hermetiskt tillslutet kärl (och kanske en perpetuell indestruktibilitet - för att försäkra sig om skyttens hälsa) kunnat skapa en behållare med mycket kraftigt lufttryck.

Om man sedan med hjälp av Animera föremål, Rörelse, Portal eller annan effekt portionerat ut detta lufttryck i lagom doser genom en längre pipa hade man ju skapat ett mer eller mindre halvautomatiskt luftarmborst... (Nerf!)

Behållaren med lufttrycket i hade man kunnat bära på ryggen, medan man håller själva pipan i händerna. På så sätt hade man fått ett lättburet vapen med lång pipa.

Ett demoniskt aggregat som lägger en Skärpa (4) på allt man stoppar i mynningen hade säkert hjälpt till också.

- Lycan
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: inte riktigt så lätt

Hej och hå, hemma igen!

Kul med respons, även kritisk sådan. :gremwink:

Ska försöka bemöta dina argument med lite egna. Här stödjer jag mig mycket på just Fire, Fusion & Steel.

För det första så måste du först accelerera upp projektilen till den eftertraktade hastigheten, om du bara blåser på den kommer det ta ett bra tag för den att uppnå den hastigheten.
Här hänger jag inte riktigt med? Ett blåsrör funkar enligt exakt denna princip - man blåser på pilen i röret. Röret (el. pipan på en luftpistol) gör att kraften från utandningen (el. tryckluften i en konventionell luftpistol) riktas så att den accelererar pilen upp till en viss hastighet (mynningshastighet, "muzzle velocity").

Att vår teoretiska magiska luftpistol har en pipa framgår av beskrivningen, även om jag inte valt att definiera längden i nuläget. Exakt vilken längd på pipan som skulle krävas för detta går förmodligen att räkna ut med tillgång till rätt formler, men här är jag personligen beredd att acceptera viss fantasylogik - pipan blir så lång som känns rätt. Själv ser jag framför mig ett vapen likt de första revolvrarna, ett rejält härke på minst 30cm.

Det hela beror ju på projektilens massa och form. Desto tyngre den är ju mer energi går åt att accelerera.
Projektilen är pilformad. Till det yttre förmodligen mest lik en blåsrörspil, av den enkla anledningen att sådana pilar är designade just för att skjutas iväg med hjälp av lufttryck.

Pilens massa framgår av uträkningarna: 16,7g - väldigt mycket mer än en riktig blårsrörspil. Vi snackar alltså om en projektil helt i metall. Dess dimensioner har jag inte brytt mig om att ange, dessa får helt enkelt vara de nödvändiga för uppnå de beräknade värdena i formlerna.

Skadan beror också på mycket mer än utgångshastigheten. Det mesta beror på projektilen. Först och främst dess vikt men också dess form som avgör luftmotståndet och innslagsyta och hur lätt den tränger in i vad det än är den träffar. Sedan spelar också dess hållbarhet in och hur stabilt den flyger samt vad den gör med kroppen när den väl träffar.
Projektilen är som sagt pilformad, helt i metall (för att uppnå en viss vikt utan att vara alltför stor). Skadan beräknas inte utifrån utgångshastigheten utan från mynningskraften (muzzle energy), där mynningshastigheten och projektilens massa ju ingår. Varför man har valt detta förfarande i FF&S låter jag författarna själva besvara:

What actually injures people? Is it the size of the bullet, its velocity, or its energy? The answer, unfortunately, is "it depends."
...

We wanted a fairly simple means of calculating bullet damage, and so we chose to base it exclusively around muzzle energy, for three reasons. First, whenever bone is hit (which is fairly often), energy is the main cause of damage. Second, when tissue is hit, a certain minimum muzzle energy is necessary to force the bullet through the target and cause maximum tissue damage, and so even here energy serves as a cap on damage. Third, bullet dimensions (the main cause of tissue damage) are directly related to bullet mass, and, except in very unusual cases, larger bullets have higher muzzle energies.
Det här är en viktig skillnad mot vanliga pilar och armborstskäktor. FF&S skadesystem är för vapen (well, kulor, egentligen) som faktiskt går hela vägen in i kroppen och i vissa fall kan ha kraft och gå rakt igenom målet. Jag tvivlar starkt på att träffar från vanliga pilar/armborstskäktor resulterar i liknande skador särskilt ofta. Pilarnas storlek och form talar emot det om inget annat.

Det mesta med inslagskraften har med massan och storleken att göra. Alltså du vill ha en sådan liten projektil som möjligt som väger så mycket som möjligt men desto mer den väger desto mer kraft går det åt att accelerera den osv. så det är en balans man måste uppnå. Det hela resulterar i att om du använder blåsrörspilar så har de alldeles för liten massa för att kunna tränga in mer än en liten bit in i kroppen och mot rustningar är de helt värdelösa.
Håller med om allt och, som sagt, det är bara till det yttre som projektilerna liknar blårsrörspilar. Överlag bör man dock hålla i åtanke att skadan för luftpistolen egentligen skulle vara densamma som för ett tungt armborst i Eon. Jag har valt att sänka skadeverkan till ett lätt armborsts just för att täcka upp eventuella gråzoner i konstruktionen.

Nåväl, nog med rabblande. Hoppas jag har bemött några av dina påpekanden iaf! :gremgrin:


/Rax, lördagsslö
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Gör om, gör rätt!

En tanke som slog mig var om man kan använda effekten Vind för att skapa lufttryck, då hade man ju med ett hermetiskt tillslutet kärl (och kanske en perpetuell indestruktibilitet - för att försäkra sig om skyttens hälsa) kunnat skapa en behållare med mycket kraftigt lufttryck.
Här berör du ett problem som jag faktiskt tänkt på, men som också kräver störst tekniska kunnande för att lösa. Vind är en Temporär effekt, således blåser den med angiven styrka/skapar samma lufttryck (antar jag) i en minut. Detta innebär att om man har ett mynningsladdat vapen (vilket jag ser som mest sannolikt) så kommer det att vara svårt att ladda om och sikta - projektilen blåses iväg så fort man försöker släppa ner den i loppet.

Det finns två lösningar:

1) Man gör det möjligt att tillfälligt försluta ‘vindkammaren‘. Detta görs lämpligen med någon form av valv- eller klaffliknande konstruktion. Den behöver nog inte vara särskilt avancerad. Tänk dig en avtryckare liknande de som används i armborst. I den ändan som vanligtvis håller armborstets sträng på plats finns istället en metallskiva som exakt täcker utloppet mellan vindkammaren och pipan.

Du kan nu släppa ner en pil i loppet i lugn och ro. När du trycker på avtryckaren flyttas skivan från loppet och vinden blåser återigen ut genom loppet - svisch, en pil flyger iväg.

Är detta möjligt? Det beror kanske på hur stort motstånd man måste övervinna från lufttrycket (om något, jag kan egentligen för lite om luftryckslära för göra annat än gissa). Fast egentligen handlar det om att kapa luftströmmen som genereras i vindkammaren innan den pressas ut i loppet, dvs när vinden är som svagast (magnitud 3).

2) Ett löstagbart magasin som fästs precis framför vindkammaren. Antingen ovanpå, så att tyngdkraften löser dina inmatningsproblem, eller underifrån, om Mundanas teknologiska nivå klarar av att göra tillräckligt små/kraftfulla fjädrar för att pressa pilarna in i loppet. Helt plötsligt snackar vi om en helautomatisk luftpistol! :gremelak:

Kombinera med avtryckaren under punkt 1) för ett halvautomatiskt vapen...

Om man sedan med hjälp av Animera föremål, Rörelse, Portal eller annan effekt portionerat ut detta lufttryck i lagom doser genom en längre pipa hade man ju skapat ett mer eller mindre halvautomatiskt luftarmborst... (Nerf!)
Behållaren med lufttrycket i hade man kunnat bära på ryggen, medan man håller själva pipan i händerna. På så sätt hade man fått ett lättburet vapen med lång pipa.
Är det nått sånt här (klicka på snubben med svetsarbrillor) du tänker dig? :gremgrin:

Ett demoniskt aggregat som lägger Skärpa (4) på allt man stoppar i mynningen hade säkert hjälpt till också.
Eller så använder man ågon av dessa specialtyper till ammunition:

Klass: Engångsförtrollning
Antal laddningar: En.
Varaktighet: Momentan eller en minut (Temporär).
Aktiveringsvillkor: Varierar, vanligtvis endast ett villkor.

Funktion: Finns i två olika versioner:

1) En projektil med en andra magnitudens ’Garglias bryne’ i ett stasisfält. När besvärjelsen aktiveras gör projektilen +Ob2T6 Stickskada under en minut. Aktiveringsvillkoret är vanligtvis att den träffar det mål som användaren väljer ut innan han avfyrar pilen eller att användaren uttalar en mening.

Sammanlagda skadan blir S Ob7T6/S Ob6T6/S Ob5T6/S Ob4T6.

2) En projektil med effekten ’Explosion’ förstärkt till två filament. När besvärjelsen aktiveras exploderar projektilen och gör Ob2T6 i Krosskada på två kroppsdelar på den drabbade. Alla som befinner sig inom en meter från besvärjelsen tar Ob1T6 i skada på en kroppsdel (rustning skyddar som vanligt). Aktiveringsvillkoret är vanligtvis att pilen skadar sitt mål, dvs tränger igenom eventuell rustning. Effekten blir då att offret drabbas av både pilens stickskada och explosionsskadan. Dessutom skyddar inte offrets rustning mot explosionen (Obs! Min tolkning av hur Explosion funkar med ett sådant aktiveringsvillkor).

Sammanlagda skadan i såna fall blir S Ob5T6 + K Ob2T6/S Ob4T6 + K Ob2T6/S Ob3T6 + K Ob2T6/S Ob2T6 + K Ob2T6.


/Rax, är bara trovärdig när det passar honom :gremcool:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Designen är tricket

vem behöver magi när man har tre fot kallt stål att köra in i magen på motståndaren =)
Det där var rätt stora moraknivar...

Och anledningen till att det skulle vara dumt att göra så, är nog att det skulle inte finnas någon som kunde skaffa mat till dem. Underhåll och logistik är nyckeln till ett lyckat härtåg.
En svältande armé är inte så effektiv på slagfältet.

/Joel
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Designen är tricket

Glad you liked it!

Huruvida Mundanas akademiker är kunniga nog att kunna bygga vapnet torde vara en smakfråga. Som jag ser det är det nog svårare att komma på själva idén.

Själv hittade jag på den dels i samband med en tidigare "krut i Mundana"-diskussion, dels för att jag f n har ett bisarrt behov av att göra gunslinger-liknande RPs till allt jag spelar :gremgrin:! Därav tanken om en pistol snarare än ett gevär (vilket förefaller mer naturligt egentligen: armborst - gevär).

I stort så handlar det dock om att använda praktiska kunskaper/existerande teknologier på nya sätt (som alla uppfinningar). Luftpistolens konstruktion är ju egentligen en lyxutgåva av ett blåsrör. Dess konstruktion kräver en ny form, annorlunda material (förmodligen metall rakt igenom), och förbättrad ammunition. Allt detta kan man testa sig fram till.

Kunskapen om lufttryck finns alltså i praktisk form - jag blåser i mitt blåsrör, pilen far iväg. Är man då en naturvetenskapligt lagd och (t ex) pneumotropiskt intresserad magiker har man säkerligen experimenterat en hel del med luft och dess egenskaper, kanske t o m tillräckligt för att upptäcka tunneleffekten (dvs att låta vind pressas genom en avsmalnande tunnel för att öka vindhastigheten), som är avgörande för konstruktionen.

Vad gäller hantverkskunnandet ligger som jag förstått det cirefalier och dvärgar långt framme. Personligen tycker jag att Thalamur, det närmaste man kan komma en teknokrati i Mundana, också borde vara långt framskridna vad gäller praktisk vetenskap. Den där jeppen Imdramdrev (mångsysslaren som skapade Thalasvärdet), vore kanske en lämplig kandidat att komma på en sån här idé? :gremsmile:

Till sist, innan vi driver trovärdighetstankarna för långt - hur många i den här tråden tror att det egentligen går att bygga dvärgarnas pumparmborst (Krell-Spaz?) med den teknologi som finns i Mundana? :gremsmirk:


/Rax, ska snart käka lunch
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Halvautomatisk luftpistol.

"Man gör det möjligt att tillfälligt försluta ‘vindkammaren‘. Detta görs lämpligen med någon form av valv- eller klaffliknande konstruktion. Den behöver nog inte vara särskilt avancerad. Tänk dig en avtryckare liknande de som används i armborst. I den ändan som vanligtvis håller armborstets sträng på plats finns istället en metallskiva som exakt täcker utloppet mellan vindkammaren och pipan.

Alltså, att jag föreslog effekterna Animera föremål, Rörelse och Portal var ju just för att skapa ett halvautomatiskt lufttryck. Tanken är att lufttrycket skall återställas till en konstant nivå varje gång man sänkt trycket i behållaren genom att avfyra en projektil.

Det ultimata hade varit Portal, eftersom man då hade kunnat täta tryckluftsbehållaren mycket bättre. Inga svaga punkter, så att säga.

Med en sfäriskt formad, hermetiskt tillsluten, perpetuellt indestruktibilitet-påverkad tryckluftsbehållare på ryggen, vilken medels Portal är kopplad till en handhållen tingest som skickar iväg projektilerna kan man kanske nog åsamka en del skada. Fast prylen hade varit förbannat seg att konstruera.

Grejen med Portal är ju att det i effektbeskrivning inte finns någonting alls att läsa om portalens omfång. Men en miniportal som har som aktiveringsvillkor "så länge man håller nere spak X" hade fungerat perfekt.

Du har flera andra poänger. Om man kopierar Krell-Spaz' utformning hade man ju onekligen kunnat skapa en helautomatisk luftpistol...


Etc, glömde säkert något jag tänkte på.

- Lycan
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Halvautomatisk luftpistol.

Fast prylen hade varit förbannat seg att konstruera.

Vilket är den huvudsakliga anledningen till att jag vill minimera antalet magiska ‘komponenter‘ i konstruktionen - våran pistol ska ju helst vara praktiskt genomförbar utan att kosta halva Thalamurs skatteintäkter för ett år... :gremwink:

Det där med Portal har jag faktiskt inte tänkt på tidigare. En mini-portal låter kul och genomförbart!


/Rax
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Halvautomatisk luftpistol.

Någon som har lust att rita upp hur denna diaboliska djävuls-maskin torde se ut?

Det hade vart ganska intressant, samt peka ut vad som är vad och vad som slängs på vad... hade vart extremt roligt att se.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Designen är tricket

Man lever från landet man tar över helt enkelt... nyckeln till det är att vara över fienden innan de fattar att man är där så de inte hinner döda all mark och deras grödor...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Portalkatapulten

Den här har diskuterats förut på forumen, och jag minns inte vems idé det var från början (förmodligen har flera kommit på den oberoende av varandra). Portalkatapulten kan nämligen skjuta iväg kanonkulor i ungefär 100 m/s (en hastighet som kan trixas ännu högre).

Tag en ställning, typ en manshög bräda. Ställ den vinkelrät mot marken. Fäst en portal i nedre delen, d.v.s. en portal längs med marken och fäst dess andra portalända på den översta delen, fortfarande parallellt med marken. Gör sedan en svänganordning på mitten, och fäst ytterligare en portal, parallell med marken. Tag den slutportalen och fäst i en ram (ex. en tavelram). Ramen kan sedan bäras fritt. Man ska nu ha en ställning som ser ut som ett E, där varje streck ut från bokstavens rygg är en portal. Mittenportalen skall kuna vridas ur led så att den inte ligger emellan de två portalerna.

Tag sedan en kanonkula, typ 10 cm brett järnklot. Har du riktat portalerna rätt kan du sedan släppa kanonkulan över nedre portalen. När den faller igenom portalen är portalerna kopplade så att den ramlar ut genom den övre portalen. Därifrån faller den återigen ner i den nedersta portalen. Hela tiden kommer den att accelereras av gravitationen, tills den når ungefär 100 m/s (maxhastighet för rådande luftmotstånd).

För att skjuta ber man sedan sin siktare att rikta ramen mot objektet som skall beskjutas. Sedan för man så snabbt man kan in mittenportalen så att den hindrar kanonkulan från att falla ned i nedersta portalen. Istället åker den in i mittenportalen och slungas omedelbart ut ur ramen, med 100 m/s. Sedan är det bara att vrida ut mittenportalen och släppa i en ny kanonkula. Eller varför inte större saker, typ ett stenblock...eller en människa :gremgrin:

/RipperDoc - som är övertygad om att magisystemet kan konstruera de mest fasansfulla manickerna!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Designen är tricket

Personligen tycker jag att Thalamur, det närmaste man kan komma en teknokrati i Mundana,

Å andra sidan kan ett stort nyttjande av magi innebära att andra vetenskaper blir förlegade. Magin löser ju många problem, vilket kan minska motivationen att komma på teknologiska lösningar istället.

/RipperDoc - teoretiserar
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Om da Vinci varit från Mundana...

Å andra sidan kan ett stort nyttjande av magi innebära att andra vetenskaper blir förlegade. Magin löser ju många problem, vilket kan minska motivationen att komma på teknologiska lösningar istället.

Helt korrekt. Jag utgår dock ifrån påståendet (som gjorts ofta här på forumet) att Mundanas magiker studerar världens naturlagar (dvs magin) och därför närmast kan jämföras med moderna vetenskapsmän - särskilt thalaskerna, som ju faktiskt gör en poäng av att förneka gudomar och liknande metafysiska förklaringar.

Vad gäller magins förmåga att lösa många problem tycker jag själv att magisystemet kräver just kluriga lösningar (pga av de relativt kortvariga/svaga effekterna) för att magin generellt sett ska lösa annat än omedelbara, enklare problem. Alkemi blir då extra viktigt eftersom det tillåter relativt säkra, långsiktiga lösningar.

Ett par exempel:
En självgående vagn (effekten Rörelse): Går alltid i en jämn marschhastighet, inga hästar som blir trötta och kräver foder, lägg till effekten Snabbhet för turbofart. Görs den bekväm nog kan passagerarna och förarna resa 24h/dygn...

Den självgående möllan (effekten Rörelse eller eventuellt Vind): Dina möllor behöver aldrig stå still igen, är oberoende av vind och vatten, och kan således placeras där de behövs bäst. Samma sak kan göras med länspumpar, luft- och vattenpumpar till gruvor, osv.

Kombinerade teknologiska/magiska lösningar ser jag därför som den långsiktigt framkomligaste vägen.


/Rax, teoretiserar tebax :gremgrin:
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Tusen miljoner liter infiltratör (ANT)

Eller så smugglar man in ena portalen i borgen och öppnar den andra på havets botten :gremlaugh:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Tusen miljoner liter infiltratör (ANT)

Eller ännu enklare, strax under ytan bara... Det krävs en hel del för att sänka havsytan märkbart. Betydligt mindre än vad som krävs för att få en hel borgs försvarare att önska att de kunde simma... :gremsmile:

Men det enklaste borde nog ändå vara det tråkigaste och mest uppenbara.
Öppna en portal för att marschera in soldater innanför murarna. Då tar man dessutom borgen någorlunda intakt.

/Joel - tråkig
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Blitzkrieg och logistik

Man lever från landet man tar över helt enkelt... nyckeln till det är att vara över fienden innan de fattar att man är där så de inte hinner döda all mark och deras grödor...
Det låter bra i teorin...

Men, den mesta grödan är kvar ute på fälten, och måste tas in... vilket gör att armén måste (1) stanna upp oich göra det, och därmed saktas ned till snigelfart och (2) sprida ut sig över ett stort område för att få mat att räcka till alla.

Att leva av landet är ingen tillförlitlig strategi, särskilt inte när man försöker göra det i samband med blitzkrieg.

Här finns en artikel som nog kan vara intressant. Den behandlar hundraårskriget vilket gör att den avhandlar ungefär samma teknologinivå som Mundana.

/Joel
 
Top