Nekromanti [Vindsjäl] Utvecklingslogg

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Ambitionen med Vindsjäl är att skapa ett cinematiskt äventyrsrollspel i en färgstark fantasyvärld.

Spelet har varit en avlägsen dröm under lång tid. Jag har kommit långt med såväl världen som regelsystemet, men jag har dragit mig för att dela med mig av dem ordentligt.

Anledningen har varit att jag har haft en stark vision om världens ton – och jag har därför velat ackompanjera texterna med evokativa illustrationer. Jag har dock inte haft medel att anlita en illustratör för att framställa dessa bilder.

Nu har jag dock äntligen hittat en lösning och landat i ett beslut. Jag siktar helt enkelt på att göra illustrationerna själv. Efter lite laborerande har jag hittat en stil som förmedlar ganska rätt känsla och som jag behärskar någorlunda – vilket gör att jag kan få praktiskt taget oändligt många illustrationer.

I och med det kommer jag framöver att börja dela med mig av små munsbitar av Vindsjäl för de som är intresserade!

 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna


I spelet gestaltar du en vindsjäl – en kringresande äventyrare i Agweon. Ordet vindsjäl är ett glåpord. Så kallar man de människor som driver runt i världen, utan några fasta punkter. De som saknar hem, familj och lojalitet till något annat än sig själva.

Agweons äventyrare har dock anammat ordet och gjort det till sitt eget – åtminstone sinsemellan. Många bär gliringen med stoltet då de ser sig själva som friare och mer självständiga individer.

Vindsjälar ses i allmänhet som egensinniga och opålitliga. De upplevs mestadels föra med sig besvär när de passerar genom samhällen. Samtidigt kan vindsjälar vara förkämpar för de svaga och utsatta – och de kan ofta ta sig an uppdrag som få andra ens skulle överväga. I tysthet finns det många som idealiserar livet som vindsjäl och drömmer om alla storslagna äventyr de skulle kunna få uppleva.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna


På Agweons himlavalv kretsar två månar: Owa och Yawa, vilket betyder ”Stormåne” och ”Lillmåne”.

Owa påminner mycket om vår egen måne, medan Yawa är något mindre och ljussvagare. Tillsammans gör de dock att natthimlen inte är särskilt mörk – som mörkast ungefär som vår skymning.

Månarna bidrar till enorma och nyckfulla tidvatten med väldiga tidvattenvågor, vilka eroderar kusterna till långa stränder och ibland skarpa klippor. Haven är därtill stormiga och extremt osäkra att resa på.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna


Yeon betyder ”Mittnationen” och är beläget längs den centrala bergskedjan Gamaro. Merparten av Yeon utgörs av skyhöga berg beklädda med frodig vegetation, insvepta i dimma och moln.

I dalarna mellan bergen finns bördiga höglandsplatåer och ringlande floder, strömma forsar och kvava djungler. Här och där finns även stillsamma sjöar och mäktiga vattenfall. Västsidan av bergen är dock avsevärt regnfattigare, kargare och ödsligare.

Av Agweons regioner är Yeon den mest folktäta – med god marginal. Yeonerna har byggt samhällen intill regionens floder och sjöar, såväl på bergssidorna som på dalplatåerna. Det finns en handfull större städer, samt dussintals mindre samhällen och byar utspridda över bergen och höglanden. De befolkade områdena har terasskonstruktioner längs kuperingarna, där man bygger bostäder, har boskap och odlar grödor.

Yeonerna sägs vara ett disciplinerat och flitigt folk, men många kan även uppfatta dem som stela och högdragna. Inom kulturen värdesätts kollektivet i allmänhet högre än individen. Det är nobelt att göra uppoffringar för gemenskapens bästa och man ser ned på de som sätter sina personliga drömmar före sin plikt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna


Asai betyder ”Röda sanden” och är beläget i västra Agweon. Det är en bred och lång ökendal med vidsträckta röda sanddyner och majestätiska klippformationer.

Regionen är omgiven av bergskedjor i väst och öst, som går ihop i norr. En stor flod – Roawe – löper genom större delen av Asai från norr till söder.

Samhällen har främst uppkommit längs floden. Där ligger de stora städerna och ett antal mindre samhällen, men det finns även bebyggelse vid öknens oaser. Mer avlägset kan man finna små gruvsamhällen där man lever av djupa brunnar. För att ta sig dit krävs ökenvandringar, vilka vanligtvis sker i karavaner med bärdjur.

Asaier har ett rykte om sig att vara ämabla visionärer, men somliga anser dem snarare vara giriga opportunister. De fäster i regel stort värde vid lojalitet – särskilt till den egna släkten. Familjen och släktens anseende bör alltid stå i det främsta rummet.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna


Gaon betyder ”Dalande landet”. Det är ett höglandsområde mellan Yeon, Asai och Taego, med vidsträckta dalar och steniga heder. I väst ligger Mogwaris djungler, i öster löper bergskedjan Gamaro och bortom den slutar landet i höga, skarpa kuster.

Från bergen flödar svala floder som här och där formar stora sjöar. På de öppna vidderna växer gräs, buskar och knotiga träd. På sina ställen växer även skogar med mäktiga tjockstammade barrträd.

Invånarna har permanenta samhällen vid floder och vattendrag där delar av befolkningen lever året om, på jordbruk och lokal jakt. Stora delar av gaonerna lever dock som nomader under sommarhalvåret, då de driver väldiga boskapshjordar i jakt på färska betesmarker.

Gaoner är kända som ett rakryggat och ståndaktigt folk, men de uppfattas ofta som barska och råa. De lever för sin hord och har även ett starkt band till sina boskapshjordar, men de är desto mer reserverade gentemot utbölingar och främlingar.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna


Den nordligaste delen av Agweon kallas Taego, vilket betyder ”Spirande bergen”. Regionen karaktäriseras av steniga bergslandskap, hänförande vyer och snötäckta toppar – de högsta på hela ön.

Ned för bergssidorna flödar bäckar och forsar med kyligt smältvatten från isar och glaciärer. På lägre höjder finns grästäckta dalar med inslag av buskar och skog, samt imposanta raviner och bergspass. Taegos östra kust är huvudsakligen hedig och torr. I söder finns flertalet mindre öar som är isolerade från fastlandet.

Taegos civilisation utgörs huvudsakligen av mindre, självförsörjande byar. Samhällena är huvudsakligen belagda på bergssidorna och i dalarna. Många är svårtillgängliga och somliga är nästan helt avskilda från omvärlden.

Taeger anses över lag vara fridfulla, sega och hårt arbetande. Ibland kan de dock uppfattas som enstöriga och något träaktiga – framför allt av utomsocknes. Merparten lever på jordbruk och att valla småboskap, men taegerna är även kända som skickliga hantverkare.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna


Agweons sydöstra del kallas Mogwari, vilket betyder ”Den förbjudna djungeln”. Det är en djungelregion som tar upp merparten av kontinenten, men det är fortfarande ett vilt och mystiskt område med lika många hemligheter som den har faror.

Väldiga blad kan stundom maskera hela himlen och trädtopparna är ofta täckta i dimma, men på natten lyses djungeln upp av luminösa växter. Ett nätverk av floder myllrar genom regionen och där finns även träskmarker och deltan. Utanför kusten finns flertalet öar som kan nås då tidvattnet är som lägst.

Mogwari är i stort outforskat av Agweons övriga invånare. Detta då regionen är hem till en mångfald av skräckinjagande rovdjur och andra hot. Därtill finns det djungellevande stammar – kallade zaeler – som aggressivt driver bort alla inkräktare som vågar sig in i regionen. Vanligt hederligt folk gör klokast i att hålla sig borta från Mogwari.

I de djupa djunglerna finns uråldriga ruiner – fornlämningar från en numera försvunnen civilisation. Dessa ruiner sägs innehålla oräkneliga skatter och ovärdeliga kunskaper, men även fällor och övernaturliga väktare. Vissa av ruinerna har dock befolkats och restaurerats av zaelerna.

Zaeler har ett rykte om sig att vara ett naturnära, spirituellt och självuppoffrande folk. Samtidigt kan de ofta uppfattas som egendomliga och rentav obehagliga för Agweons övriga invånare.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Väldigt vackert!

Vad kommer först i skapandeprocessen, idén om bilden och världen som en konsekvens av den, eller idén om världen och bilden som en konsekvens av den?

Målar du för hand eller med dator?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
zonk;n332071 said:
Gillar dina illos! Skön feel på dem
Stort tack!

???
nano;n332076 said:
Väldigt vackert!

Vad kommer först i skapandeprocessen, idén om bilden och världen som en konsekvens av den, eller idén om världen och bilden som en konsekvens av den?

Målar du för hand eller med dator?
Tack ska du ha!

Det är sanslöst mycket fusk bakom de här bilderna – jag är en ganska kass illustratör. Världen och fluffet kommer helt klart först, sedan försöker jag få ihop lämpliga bilder.

Jag använder fotografier som är fria att använda och redigera, vilka jag photoshoppar ihop med andra fria bilder för att få till motiv som förmedlar världen. Så jag är dessvärre lite låst i vilka grundläggande kompositioner jag kan åstadkomma, men jag gör vad jag kan för att hitta "rätt" bild och bygga på den.

Sedan kör jag resultatet genom en bunt finkalibrerade filter och åstadkommer slutligen penseldragen genom digitala penslar. Så, absolut ingenting är för hand. :)
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
ceruleanfive;n332079 said:
Jag använder fotografier som är fria att använda och redigera, vilka jag photoshoppar ihop med andra fria bilder för att få till motiv som förmedlar världen. Så jag är dessvärre lite låst i vilka grundläggande kompositioner jag kan åstadkomma, men jag gör vad jag kan för att hitta "rätt" bild och bygga på den.

Sedan kör jag resultatet genom en bunt finkalibrerade filter och åstadkommer slutligen penseldragen genom digitala penslar. Så, absolut ingenting är för hand. :)
Ah, då förstår jag varför vissa motiv kändes bekanta :) Kul att det framstår som något jag kanske kan lära mig.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Den senaste tiden har det varit fullt upp med Skrômt. Och när jag väl har fått tid att pyssla med Vindsjäl har jag främst arbetat med dispositionen och att destillera allt fluff till lagom omfattning. Den senaste veckorna har jag dock pratat med flera som har uttryckt nyfikenhet på Vindsjäl. Och det är ju väldans roligt, så jag tänkte att jag åtminstone skulle dela något.

----------

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/blackfiskforlag.com\/wp-content\/uploads\/2019\/12\/te.jpg"}[/IMG2]

Te är den otvivelaktigt populäraste måltidsdrycken i Agweon. De vanligaste teerna är gröna, rödbruna eller blå, men det finns även röda, gula och purpurfärgade teer. Vid speciella tillfällen dricker man jäste – en fermenterad och sötad tedryck. Somliga dricker även ruste – en tedryck bryggd på en särskild sorts mossa, med psykoaktiva egenskaper. Människor samlas vid tehus för att umgås och för att fira. Ofta erbjuder tehusen även övernattning för resande.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Riktigt fina fantasieggande bilder. Fina färger och suggestivt.
Mkt känsla av drömvärldar som inspirerar den egna fantasin med naturliga världsinslag utan allt fokus på vapen och strid (som ifs är roligt i spel) som mest översköljer alla rollspelsillustrationer annars.
 
Top